Forskel på bøjninger og ord

I et indlæg i en anden gruppe fremkommer følgende korrekte påstand:

Ligge og lægge er to forskellige ord!

Ligge er passivt (f.eks at ligge i sengen), bøjning: At ligge, jeg ligger, jeg lå, jeg har ligget.

Lægge er aktivt (f.eks at lægge nyt tag, at lægge papir i kopimaskinen o.s.v.), bøjning: At lægge, jeg lægger, jeg lagde, jeg har lagt.
-------------

vil det sige man ikke kan sige man lå ovenpå konen hvis man var aktiv, men kun hvis man sov samtidigt?

Og hvis jeg lagde en dame ned og så faldt i søvn straks, skulle jeg så sige jeg har ligget en dame ned. Det kan da ikke være rigtigt, at man skal udbasunere over for hele LDS om det gik godt eller dårligt smile

Når jeg lægger mig i sengen alene er sgu da ikke for at være aktiv men for at sove.

Konklusion:

Jeg lægger mig hvor jeg lå da jeg blev lagt af dem der lagde mig og sagde, at her skulle jeg ligge - basta - og logik for begyndere.

Mvh. JørgenE
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er JørgenE fra Roskilde, men måske det var en god idé at tage på et weekend sprogkursus i det Nordjyske, for her tager vi ganske anderledes praktisk på disse små sproglige finurligheder.

En ny lærer var blevet ansat i den lokale skole, og ville til eksamen demonstrere overfor skolekommissionen, præst samt de fremmødte forældre, at han havde til hensigt at terpe de små poder i begrebet: ligge og lægge.

Læreren: "Peter. Hedder det "At ligge kartofler eller at lægge kartofler?"
Peter: "Det hedder at sætte kartofler."
Læreren: "Hedder det "Hønen ligger æg, eller hønen lægger æg?"
Peter: "Det hedder: Hun gør æg."

Frustreret går læreren over til overhøring i Bibelhistorie.
Læreren: "Peter. Hvem væltede Jerichows mure?"
Peter: "Det ved jeg ikke, men det var ikke mig."
Læreren blev ved med at bore i hændelsen, hvorefter sognerådsformanden irriteret udbrød: "Når nu Peter siger han ikke har gjort det, så har han ikke gjort det, jeg kender hans familie; -- og i øvrigt så skal sognerådet nok betale for at få den stump mur muret op igen"

Mvh.
bodker

God huskeregel:
Man LÆGGER i kakkelovnen (brænde)
Man LIGGER ikke i kakkelovnen ( det er for varmt og snavset).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis