Morsø 1540 udskiftning af topplade

Jeg skal udskifte en topplade i en Morsø 1540 og har læst et sted at visse Morsø modeller skal skilles helt ad for at få toppladen ud. På min Morsø 1440 ved jeg, at det ikke er nødvendig at skille ovnen ad. Er der nogen der har prøvet på en model 1540? Jeg kan ikke tjekke med den gamle topplade, da den var så deform og knækket, da jeg tog den ud.

Hvis model 1540, skal skilles ad for at få en ny topplade ind, så vil jeg måske følge et andet råd, om at lave en opbygning i skamolplade i stedet. Det er blot lidt bøvlet med denne topplade. Havde det været afgang i top af ovn, der blev anvendt, så kunne jeg blot blænde af bag til, men sådan er det ikke.

http://hviidspejseshop.dk/webshop/tilbehoer-og-reservedele/reservedele/morso/morso-1540/184-rogledeplade

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nåeh der kom forklaringen Hans

Har du spurgt din skorsten fejer ( Steffen) om du må det !

Lige nu kører ovnen uden topplade, hvilket jo giver større slid og lavere virkningsgrad. Kan jeg få bekræftet at jeg kan isætte en ny original topplade, uden at skille ovnen ad, så gør jeg det. Ellers bliver det nok med opbygning i skamolplader. Det kommer så til at koste en smule plads i brændkammeret, da jeg kommer til at ændre lidt på opbygningen (en skrå plade øverst bagerst, istedet for buen i støbehjernstoppladen), hvis pladerne skal kunne holde sig selv på plads.

Men er der nogen der har prøvet at skifte den ud i en model 1540? Jeg er klar over, at det nok ikke er den ovn, der er solgt flest af, da der ikke er så mange steder de ligger inde med reservedele, som til en 1440.

@Jørgen: Min lokale skorstensfejer, siger nok ikke noget til det, da det ikke er her i området det skal foregå. Tippet om at opbygge i skamolplader fik jeg af en pejsemand, da jeg ringede for at høre om han lå inde med sådan en topplade. Det var noget han normalt gjorde, når han blev sendt ud for at skifte en støbejernstopplade i brændeovn.
Det nemmeste vil da nok være om du griber om knoglen og kalder Mårsø fabrikken op, de må kunne give dig et rigtigt svar på om det er nødvendigt at skille ovnen ad
Hvis du kigger på http://denmark.morsoe.com/udgaaede-ovne og henter brugervejledning til din ovn, kan du læse:

"Røgledepladen (1) kan kantes ud af ovnen. Det letter operationen, hvis forristen (7) også
fjernes"

Google er din ven....

Hej Hans du har vel tilfældigvis en prøvningsattest til sådan en fin brændeovn man evt.kan få en kopi af
mvh. Per 
Hej Per, Det har jeg ikke. Jeg tror ikke du kan få lov til at opstille denne model i dag.
nej det kan godt være den er næsten ikke brugt der er ikke brugt tætnings snoren i lågen er ikke blevet skiftet endnu tak for dit svar mvh Per
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis