Ophugning af betongulv i ældre ejendom, 2 sal

Jeg er i gang med at købe lejlighed, og har fundet en som jeg gerne vil byde på.

Men badeværelset trænger til en gennemgribende renovering! Der er noget afløb som skal laves til brusenichen, og jeg vil gerne have lagt gulvvarme i badeværelset.

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan det fungere mht ophugning af gulve i en etageadskillelse? Altså der må jo være noget under betonen, man kan jo ikke støbe et gulv ud i den fri luft?

Hvad vil der ske ved at hugge hele gulvet op, og er der noget jeg bør være opmærksom på?

Jeg er selv nyudlært VVS montør, så gulvvarmen og afløbet har jeg styr på! Men må dog indrømme jeg aldrig har prøvet at lave det i sådanne byggerier

God weekend

Ultragris

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må jeg på det kraftigste fraråde dig at hugge op, med mindre du omgående vil være uvenner med under boen. Du skal under søge om hans loft på badeværelset er dit gulv i badeværelset, er det tilfældet kan du godt droppe ideen med at hugge det op. Så få en mure til at se på tingene inden du begynder på noget i den retning.
Ja så dur det selvfølgelig ikke hvis det er lavet sådan.
Men de fleste steder jeg har set, er lofterne sænket?

Men der må jo være en form for skillelag, eller hvad man kan kalde det?
Altså det er jo umuligt at støbe et betongulv ud i den fri luft? Der skal jo holdes oppe af noget, om det er er træ eller hvad det er?
Det er heller ikke støb ud i fri luft, der bliver opsat nogle brædder ( forskalling ) der under støttes af soldater ( lange rør der kan indstilles i forskellige højder ) her efter bliver der lagt jern i to eller tre lag der danner grundlaget for at betonen har noget at binde op om, der er i forvejen lavet en fals rundt i murene hvor beton og jern stikker ind. Når betonen er tør, ca. en 22 dage, fjernes soldaterne på under siden og forskallingen pilles ned. hvis der skal være rør er der lavet udsparinger til disse.
Er der ikke et form for klaplag så? Altså man kan hugge det øverste lag beton af? og så vil der stadig være et lag beton under det?
Nej hvorfor skulle der dog være det, i øvrigt er et klaplag noget helt andet. Der er et lag beton der lægges nederst på sand eller grus for at give en støtte til de videre støbninger af mure.
Annonce
...Altså det er jo umuligt at støbe et betongulv ud i den fri luft...

En mulighed

http://www.lavprisvvs.dk/shop/lewis...8431p.html

Der er et par murere her i forum, som sikkert ved lidt om disse.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Regmos, hvad prøver du at fortælle lille ven

Prøv at læse spørgerens første indlæg, inden du stiller forslag op

Nå håndværker nu har du igen udtalt dig om noget du vist aldrig har prøvet.

Du burde sagtens kunne banke det øverste lag af. De har jo ikke støbt gulvet med fald fra start. Der er et pudslag og det plejer man at kunne hakke af uden de store problemer

Der tager du grueligt fejl Boso, jeg har i mange år kørt kran på bygge pladser, så mon ikke jeg ved hvordan  man lægger op til støbte gulve, efter som det som regel var mig der kørte / hejsede alle materialer og eventuel beton ind. Jeg har tilfældigvis Certifikat til alt inden for stationere kraner, fra de små 2 T. til den store der kan tage 2000 T. Og et fald lag behøver ikke være mere end et par cm. tykt, så der vil det nok ikke hjælpe at banke det op. Og hvad skulle det hjælpe at banke pudslaget op, når det handler om at spørgeren vil lave om på rist værker / afløbene !!!!!!!!

Så det er dig der er begyndt at udtale dig om noget du ikke ved noget om

Så kom ud af kranen og kig på hvad håndværkeren laver. Selvfølgelig er der gulve hvor det ikke kan lade sig gøre. Men tager du samtlige lejligeder i århus midtby vil du - næsten uden undtagelser - kunne banke slidlag op, ilægge gulvvarme, ændre afløb!!!!

Tro mig - har renoveret MANGE lejligheder. Ikke fra en kran, men med mine hænder!!!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis