Ny søjleboremaskine til hobbybrug - kvalitet

Hej drenge

Budget er max 2500 kr.

Hvilken søjleboremaskine vil I anbefale med tanke på at kvalitet og brugervenligt.

Mvh.

Kenneth

Svendborg

Hej drenge Budget er max 2500 kr. Hvilken... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jenshøj på 10 maj 2014 14:03

Bosch PBD 40 er der flere her inde, som taler varmt for. Den kunne jeg selv godt finde på at købe. Den har variable hastighed, uden at man skal flytte kileremmen, hvilket tiltaler mig. Koster ca. 1700 kr


Jeg har set på den Bosch, jeg synes det er lidt noget skrammel, den virker alt for slasket, i konstruktionen.

Måske ok til at bore i lidt træ, men jeg kunne ikke finde på at købe sådan en.

Efter min mening ikke et hak bedre, en en boremaskine i et stativ.

Jeg har selv en Gammel IXON, den har virkelig gjort det godt.

Så skulle jeg ud at købe, ville jeg vælge en brugt.

Sådan en Ixon her, er en rigtig fin maskine (ikke den model jeg selv har)

www.dba.dk/soejleboremaskine-ixon-bor/id-1007586708/


Jeg ville helt klart kigge på en Ferax søjleboremaskine, den er ganske vist lidt dyre end dit budget men lad mig sige det sådan at jeg har dens største bror og hold da op en maskine, bordet er stort i forhold til andre søjleboremaskiner og den har ret mange gode features! bl.a. laserkryds, hæve sænke bord med håndsving og ja efter min mening en meget solid maskine.
Min er som sagt den største model men den tager uden videre og kværner et 16mm stålbor ned i en stålklods eller et 100 mm kopbor ned i egetræ!

http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ferax-soejleboremaskine-16-df-manuel-14917/


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Der er mange gode forslag. Tror jeg køber Bosch'en til mig selv, og så har jeg en kammerat der længe har ønsket sig en, dér kigger jeg nærmere på den til 300 kr., som har tilhørt en tømrer der gået bort.

Tag nu lige et nærmere kik på den Bosch, jeg synes ikke den virker stabil.

Var det mig ville jeg meget hellere have den til 300 kr, den er af en rimelig god kvalitet, mener den hedder Ferm, jeg har brugt en tilsvarende en del på arbejde, bla. boret en del 16- 22 mm huller i rustfrit, samt brugt ø 100 mm hulsav  i rustfri 5 mm plade.

Det er jeg ret sikker på Bosch'en ikke vil kunne klare...

Scantool laver en model til 230v der tager mk2 patroner. Og den kan gå helt ned til 230 rpm, og det er altså rart hvis du skal over 12-15mm i stål. De billige render typisk mellem 600 og 2300 rpm, og de er så spinkle i både stativ og lejer at du kører træt i det. Jeg har sådan en scantool og det er nok de man må sige er minimum, hvis du skal have din maskine i mange år, og samtidig kunne lide at bruge den. :-)
Annonce
Jeg har Scantool 20AT bænkboremaskine, jeg er rigtig glad for. Den er måske nok en anelse over budgettet (vejl. pris. ca. 3500), men man kan tit finde gode kvalitetsmaskiner på DBA eller Gul og Gratis.

Med venlig hilsen

Anders

http://smedjeriet.dk/sojleboremaskiner/2629-scantool-sjleboremaskine-20ae.html

du kan som anders har gjort, vælge en en 20AT men den kører på 400 volt, hvor 20AE kører på 230.. men hvis du har kraft i skuret så tag den billigste. for motorene har ca samme specs.
ja jeg har kigget på en af dem i bauhaus.
bosch pbd 40. en nærmest omklædet boremaskine med stander.
lidt pudsigt med håndhjul.! (bænk søjleboremaskine).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også