Energistation til alm. stik

Hey alle sammen,
Har brug for hjælp.

Har nogle alm. Led pære som er tilsluttet en ganske alm e27 sokkel og derved går over i et alm stik til en stikkontakt.

Disse pære skal jeg på udstilling med udendørs, og har derved brug for en nem og billig måde at holde dem i live på i ca 6-8timer.

Har kigget på en energistation fra Harald nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/p1778/stanley-energistation-300amp

Vil jeg kunne bruge sådan en fætter hvis jeg selvfølgelig sørger for at lade den fuldt op dagen før.?

Hvis ja. Hvilke omformer eller hvad det nu hedder, skal jeg bruge for at tilslutte en alm. Stikdåse. Så jeg kan tilslutte mine pære m. Ledning..

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af macpack på 09 maj 2014 16:58
Hey alle sammen,
Har brug for hjælp.

Har nogle alm. Led pære som er tilsluttet en ganske alm e27 sokkel og derved går over i et alm stik til en stikkontakt.

Disse pære skal jeg på udstilling med udendørs, og har derved brug for en nem og billig måde at holde dem i live på i ca 6-8timer.

Har kigget på en energistation fra Harald nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/p1778/stanley-energistation-300amp

Vil jeg kunne bruge sådan en fætter hvis jeg selvfølgelig sørger for at lade den fuldt op dagen før.?

Hvis ja. Hvilke omformer eller hvad det nu hedder, skal jeg bruge for at tilslutte en alm. Stikdåse. Så jeg kan tilslutte mine pære m. Ledning..

Den energistation kan ikke give de 230 volt som led. pærerne skal bruge.  Du kommer til at skulle bruge en 12/230 volt inverter også.
Størrelsen afhænger af LED pærernes strømforbrug. LED pærer er svjv. ikke kritiske mht. kurveform, så en billig inverter med " modificeret sinus" kan formodentligt bruges, f.eks.

http://www.harald-nyborg.dk/p6656/i...0w-12-220v

De fåes med endnu mindre effekt, jeg har selv en 150W liggende

MEN du taber noget energi i inverteren, og den skal slukkes helt, for ikke at malke batteriet ned, pga dens stand by forbrug.

Overvej derfor om du med fordel kan bruge 12 volt LED pærer istedet. Det er også mere sikkert mht. stødfare.  Aht. brandfare, så monter lige en passende sikring i serie med ledningen fra 12 volt udtaget fra den energistation.

Umiddelbart vil jeg tro at det du har gang i, er omfattet af stærkstrømsbekendelsen, og hvis andre end dig selv vil kunne komme galt afstedmed det, bør "installationen"  være lavet lovligt.
Hvad gør jeg så.?
Hej Macpack

Ved ikke hvad dit budget er men du kan eks købe et par af disse.
http://www.lightstorexl.com/produkter/216-led-par-lamper/137319-american-dj-mega-go-flood-par/

De bruges i disko branchen som uplight eller deco belysning og kan også lyse en alm hvid. Fordelen ved dem er så de er utroligt nemme og komme af med bagefter uden de mister helt vildt i prisen..
Der er også flere udlejlingsfirmaer der kan hjælpe dig, blandt andet standlux i odense. Har selv 2 af disse lys.
Du kan også se siden lidt igennem da der er mange andre systemer med batteri og led, der er også barer hvis du ønsker en anden form for effekt men disse er de mest prisvenlige, mener spredningen på dem er omkring 40 grader så de har en bred lysspredning.
Skal lige siges disse lamper er RGB (red, green, blue.) Dvs der ikke er desideret hvid i den som du kan finde i de dyrere lamper men den blander de 3 farver og opnår derved hvid.
Annonce
Skrevet af macpack på 10 maj 2014 08:27

Hvad gør jeg så.?

Ja du kunne jo se om sådan et firma der udlejer maskiner, har et lille nødstrøms anlæg du kan leje nogle dage. Eller du kan købe et, det billigste jeg har kunnet finde til dig, er fra Onkel Harald til 1700,00 kr. der kan leverer 2000 W.  Søg på nr. 5471

Det vil alle dage være bedre end hvis du skal hen og investere i stort batteri omformer o.s.v. som jo skal lades op ind i mellem. Og jeg kan forstå på dig at det er udendørs det skal foregå, så vil der jo ikke være problemer i at have sådan en lille motor til at stå at kører. Bemærk i øvrigt at den kun køre med det antal omdrejninger der skal til for at dække forbruget, da anlægget er synkroniseret  

Skrevet af macpack på 10 maj 2014 08:27
Hvad gør jeg så.?

Er det i forvejen lavet af en elektriker ? (dvs. formodentligt lovligt til indendørs brug)

Vil LED lamperne  kunne blive udsat for vand/fugt i den der udendørs udstilling ?

Om du har strøm nok, afhænger helt af batterikapaciteten og forbruget. 
Et batteri på 17 Ah, kan i teorien give 1 amp i 17 timer. Regn i praksis med det halve, de batterier som bruges i "billigt" batteriudstyr er sjældent ret gode og har en forbavsende kort levetid.

3 stk  4watt LED pære bruger 1A. ved 12 volt . Dvs. de vil kunne lyse i ca.8 timer, minus tab i inverter mv. jeg kunne forestille mig et tab på måske 10%

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis