Hej,
Jeg paster lige ind fra et gammelt indlæg, som kørte for et par år siden, hvor der var en debat om effektiv støjafskærmning.
Som tidligere ingeniør med en snes kilometer støjskærm langs vores banestrækninger i bagagen tillader jeg mig at komme med at par betragtninger. Når vi opsatte støjskærme langs banerne, så skulle der ofte udføres dokumentation af deres effektivitet. Det er nogle ret komplicerede målinger og beregninger der skal til, med kalibreret måleudstyr i 100.000 kr klassen. Men det er altså den eneste måde at få objektiv dokumentation for, om den opsatte støjskærm virker.
Problemet i forbindelse med subjektiv vurdering af en skærms effektivitet er ofte, at folk synes støjen bliver væsentligt mindre, når de ikke kan se banen/vejen. Derfor tror mange, at det opsatte, utætte hegn, eller de plantede træer/buske dæmper støjen rigtig meget. Disse midler giver en vis støjdæmpning, men ikke så meget som en korrekt udført støjskærm ville have givet.
Effektiviteten af en støjafskærmning afhænger af
1) støjskærmen skal være tæt - glem alt om brædder med mellemrum
2) støjskærmen skal være ubrudt - dvs ved indgange og indkørsler skal der være to lag afskærmning med overlap. Afskærmningen er ikke bedre end de svageste punkt
3) planter og træer har ikke nogen nævneværdig støjdæmpning.
4) støjskærmen skal være højest mulig og helst tæt på støjgiveren eller støjmodtageren. Skærmens effekt er proportional med den omvej, som lydbølgerne skal løbe for at komme fra støjgiver til -modtager.
5) støjskærmen skal have en fladevægt på over 10 kg/m^2 for ikke at lydbølgerne sætter den i svingninger.
6) der findes flere normer og anvisninger på området. De kræver dog at man kan regne med dB'er
Som du kan se, er det i praksis ret svært at lave en støjskærm, der er effektiv for et helt hus. Den skal være ret stor.
mvh Janus