Støjskærm mod bane

Hej alle - jeg skal etablere en støjskærm/støjmur ud mod en togbane.

Er det rigtige materiale ikke Rockwool Terrænbat Erhverv ?Tænker at sætte den op i en gitterkonstruktion med en perforeret plastplade indenunder for at holde på det hele.

Er der nogen, der har gode råd og/eller tips ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil ikke holde ret længe !

Lav et planke værk med brædder på hver side af en vandret regle, brædderne skal sidde forskudt på en sådan måde at du har et brædt á 10 cm. brede et mellem rum på 8 cm. et brædt   o.s.v. på hver side. Den ene side skal så dække hullerne på den anden side. Sådan et hegn tager rigtigt meget støj

Den opbygning som Håndværkeren beskriver vil ikke virke!

Hegnet skal være lukket og gå helt til terræn.

Du kan sagtens benytte terrænbatts, det bruges også i mange kommercielle produkter til formålet. Hvis ikke isoleringen beskyttes mod regn og sol så vil den blive lidt slidt i overfladen, men den kan dog sagtens holde i en del år.
Jeg har set en støjmur som var bygget op af terrænbats...
Den var vel 50cm i bredden, og så havde man pakket den ind i noget sort filt af en art... Måske var det ukrudtsdug...?
Der var rionet på begge sider og i toppen for at holde det på plads.
Afslutingvis havde man stukket en masser huller i filten, og sat egeføj i hullerne... Det kan åbenbart godt gro i sådan noget.
Efter et par år havde de en flot massiv mur af egeføj, som er grøn året rundt...
Skrevet af Jacobn på 09 maj 2014 17:16

Den opbygning som Håndværkeren beskriver vil ikke virke!



Hegnet skal være lukket og gå helt til terræn.



Du kan sagtens benytte terrænbatts, det bruges også i mange kommercielle produkter til formålet. Hvis ikke isoleringen beskyttes mod regn og sol så vil den blive lidt slidt i overfladen, men den kan dog sagtens holde i en del år.
Har du nogen referencer til at de ikke virker, så vil jeg da gerne se dem !



Hvis så simpelt et hegn ville være effektivt over for vej- togstøj, vil jeg gætte på at myndighederne også ville bruge det i stedet for de dyre opbygninger, man ser alle vegne.
Det hegn du nævner, er god til at dæmpe blæst, hvis det ikke blæser omkuld.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
"håndværker" du kan sammenligne det med opbygningen af en indendørs gipsvæg hvis den er opbygget med isolering istedet for et hulrum, så er der vist ikke nogen der vil påstå at den ikke lydisolere væsentlig bedre end hvis der ikke var nogen, stort set i alle de anbefalinger til opbygning af vægge hvor lydisolering er en høj faktor, pointeres det kranfrig at all hulle i væggen skal lukkes helt tæt samt isolring imellem så lyden ikke " smutter igennem" med den opbygnig du foreslår smutter stort set al lyd jo igennem.... så nej den virker IKKE støj isolerende.

Min begrundelse ligger i at jeg ved at et fjernvarme værk i Svendborg brugte princippet i forbindelse med indsugningen til fyrene der tidligere stod og buldrede. Efter at have lavet en simpel kasse med et par plader der spærrede for "gennem synet" aftog støjen til en sagte hvisken.

Jeg har da set at når bane Danmark opsætter støjskærme er det blot store glas vægge der krummer.

Man kan få det som færdige elementer i galvaniseret men man kan også bygge det selv som foreslået ovenfor med rionet - har set begge dele. En konstruktion i træ ala den foreslået af håndværkeren burde også kunne fungere.

Hvorvidt vind og vand over tid vil kunne gøre en hård batts ustabil i overfladen så den flosser ved jeg ikke, det vil nok komme an på hvor godt den er støttet - folk bruger det jo også som vindplade i tagkonstruktioner.

http://www.noistop.dk/installation/10+tips

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej,

Jeg paster lige ind fra et gammelt indlæg, som kørte for et par år siden, hvor der var en debat om effektiv støjafskærmning.

Som tidligere ingeniør med en snes kilometer støjskærm langs vores banestrækninger i bagagen tillader jeg mig at komme med at par betragtninger. Når vi opsatte støjskærme langs banerne, så skulle der ofte udføres dokumentation af deres effektivitet. Det er nogle ret komplicerede målinger og beregninger der skal til, med kalibreret måleudstyr i 100.000 kr klassen. Men det er altså den eneste måde at få objektiv dokumentation for, om den opsatte støjskærm virker.

Problemet i forbindelse med subjektiv vurdering af en skærms effektivitet er ofte, at folk synes støjen bliver væsentligt mindre, når de ikke kan se banen/vejen. Derfor tror mange, at det opsatte, utætte hegn, eller de plantede træer/buske dæmper støjen rigtig meget. Disse midler giver en vis støjdæmpning, men ikke så meget som en korrekt udført støjskærm ville have givet.

Effektiviteten af en støjafskærmning afhænger af
1) støjskærmen skal være tæt - glem alt om brædder med mellemrum
2) støjskærmen skal være ubrudt - dvs ved indgange og indkørsler skal der være to lag afskærmning med overlap. Afskærmningen er ikke bedre end de svageste punkt
3) planter og træer har ikke nogen nævneværdig støjdæmpning.
4) støjskærmen skal være højest mulig og helst tæt på støjgiveren eller støjmodtageren. Skærmens effekt er proportional med den omvej, som lydbølgerne skal løbe for at komme fra støjgiver til -modtager.
5) støjskærmen skal have en fladevægt på over 10 kg/m^2 for ikke at lydbølgerne sætter den i svingninger.
6) der findes flere normer og anvisninger på området. De kræver dog at man kan regne med dB'er

Som du kan se, er det i praksis ret svært at lave en støjskærm, der er effektiv for et helt hus. Den skal være ret stor.


mvh Janus

Hej

Den bedste støjdæmpning får du med en tæt og tung konstruktion.

Luksusløsning vil være stolper med brædder på begge sider(og fibertex inderst) og fyldt op med sand imellem. Jeg har set det, og det virker.

VH. Henning.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis