Nippelrør (el. lign.) og fatninger.

Dette var det bedste billede jeg kunne finde, af det jeg leder efter:
http://images.cdn.bigcartel.com/bigcartel/product_images/123557415/max_h-1000+max_w-1000/PELLE_Long.jpg

Jeg vil gerne finde lign. fatninger, nippelrør (el. lign.) og Y-form/samlinger, så man kan danne interessante former til lamper.

Kan I hjælpe mig på vej?

Det må gerne være i krom og lige så elegante som på billedet.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjaeee.

Har du kigget på alibaba.com?
Eller ebay.com her findes de underligste ting og sager.. men du skal søge på engelsk :-)
Vær så opmærksom på der er forskellige fatninger i Europa og i USA.... Asien ved jeg ikke, men måske noget specielt.. mener der er en helt speciel type fatningsgevind i fx Japan.....

MVH Njord

MVH Njord
Nej jeg ved ikke hvad de hedder.
Men det ligner rigtig meget noget der er custom made til den producent.

Husk på at når du hjemtager dele til EL, så skal de leve op til RoHS direktivet, og der må derfor ikke anvende hexavalent krom, der ellers giver en dybere "fed" krom! Krom 3 er lovligt i forhold til RoHS, men ikke helt den samme "fede" krom.

Ikke fordi det betyder noget, da EU sikkert ikke kommer efter dig for et par enkelte forgreninger....
Men overvej sikkerhed osv i forhold til hvilke dele du køber i fjernøsten :-)

MVH Njord

MVH Njord
Tak for svar. Jeg vil lede videre.

Ved du om der findes samlemuffer, som er så små, så man må bruge dem inden i f.eks. nippelrør?
Og hvor man må samle elledninger til lamper lovligt.
Er ikke helt sikker på reglerne, men ved det vigtigste er at der er en aflastning å ledningen så du ikke kan komme til at trække direkte i en samling. Det kan jo være fatalt at gøre.

Fra eksperimenter ved jeg man kan dels støbe klumper i diverse samlinger og der med lave aflastninger og sikre mod kortslutning/overgang. Dels kan man faktisk også gøre dette med Hotmelt :-) Men du skal så lige sikre dig hvilken drift temperatur din fatning får, en alm glødepære leverer høj varme, mens en lav volt LED ikke leverer nævneværdigt...

Er det hobby projekt med en enkelt lampe til dig selv vil jeg ikke være så bange, men er det til venner og bekendte / produktion vil jeg læse reglerne grundigt hvis jeg var dig :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Ok, tak for svar alle sammen.

Jeg forhører mig lige hos en elektriker mht. samling af fatninger og leder videre.
Det er næsten sådan en her jeg leder efter:
http://onlinetoolsupply.com/y-connector3-way-manifold-for-dual-blaster-11737/

Men man kan vist ikke købe den fra hjemmesiden og ville da optimalt set have den i krom. Ved I hvor man finder sådan en genstand?
Hej.

Delen kan købes diverse steder, google og du vil se en del..
Fx http://www.amazon.com/Eastwood-11902-Connector-Manifold-Blaster/dp/B007N6HTVM
Du kan evt polere den op selv og få den kromet.
Hvis du polere den op så den har en god overflade, så er det overskueligt at få den forkromet.
Men tag en snak med ham der skal lave forkromningen...
Det handler om hvor lækkert looket bliver... De starter oftest med at lægge et eller flere lag kobber på og polere imellem disse et lagt nikkel og slutteligt et ganske tyndt lag krom.
Hexavalent krom giver det "fedeste" look, men er reelt ikke lovlig på el artikler iflg RoHS direktivet. Men Krom3 må anvendes, men giver et knap så lækkert look, og her er forarbejdet også vigtigere for at få det lækre look end med den hexavalente krom.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg takker mange gange for svar. De sender desværre ikke til Danmark via Amazon/Eastwood, men jeg har forhørt mig direkte hos Eastwood som laver delen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis