Aftræk til emhætte

Jeg skal have ført et aftræk til en emhætte ca. 4 m. med et 90 graders knæk (plus yderligere et knæk hvor det føres op i taghætten). Det skal fylde mindst muligt i højden da det skal føres under loftet derud synligt - måske maks. 8-10 cm. indpakket i gips.

Er der nogen der har et bud på hvilken type og dimension der kan levere nok træk og samtidig er så småt som muligt (og gerne til at betale for penge)?

Kan det her gøre det:
 http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Fladkanal.html

Eller er der andre typer der kan pakkes ind i gips og blive maks. 8-10 cm i højden - fleksible slanger eller lignende?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo større lysning der er i røret jo bedre aftræk, og almindeligvis bruges der et flexrør af plast med en indvendig diameter på 100 mm. Du skal dog være opmærksom på at emhætte motoren/ventilatoren ikke kan trække over for store afstande, så det kan blive nødvendigt med en extra motor/ventilator længere oppe på røret.
Jeg har fladkanaler, 10x17 eller noget i den henretning. Det virker perfekt.
De er formentlig noget bedre end flexslanger, idet de er glatte indvendigt og tillader dermed et meget bedre luftflow. I systemer, hvor luftflow er vigtigt, vil man aldrig anvende noget med så ujævn en overflade som en flexslange.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lyder godt.

Nogen erfaring med hvor man kan købe fladkanal til en fornuftig pris?

Bliver desværre nødt til at sabotere forslaget om flexsslange. Det er ikke lovligt i.h.t. bygningsreglementet p.g.a. risiko for brandspredning hvis der går ind i emhætten, hvilket jeg har set hos en nabo. Ikke noget rart syn.
Så spirorør isoleret med mineraluld er den bedste løsning, samtidig med at flowet også er bedre i det faste rør.
Held og lykke med projektet

Bjarne

 

Annonce
Hvis du vil så langt ned i dimension som muligt, så skal du ubetinget gå efter så glatte rør som muligt og en afgangshætte med så lille modstand som muligt.
Flexrør og andet med en bølget overflade har en ret stor rørmodstand, og skal du samtidig køre med høj lufthastighed, så bliver tryktabet betydeligt.


Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

OK, tak - så spirorør eller fladkanal.

Noget bud på et fladkanalsystem med en rimelig dimension der kan købes til en fornuftig pris?
arhhh bjarne jensen forbud mod at bruge en flexslange, kan ikke se hvad der skulle være i vejen med en isoleret flexslange fremstillet til netop tørretumblere samt emhætter, men jeg tror dig da såfremt du kan henvise til det i bygningsreglementet....
Læs gerne disse link, så vil du blive klogere:

http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id80/0/42

http://www.rockwool.dk/produkter/u/8721/teknisk-isolering/ventilationskanaler

Det er faktisk brugbar viden, man skal ikke tro, man skal vide. Undskyld tonen,men som jeg tidligere beskrev er det en grum oplevelse at se en nabos hus brænde fordi ilden bredte sig fra en emhætte og til et overskab og herfra videre til loftkonstruktionen.
Tak lige og adskild et afkastrør fra et emhætteaftræk og se hvor fedtet det er, her er endnu en grund til at bruge glatte rør.

Bedste hilsner
Bjarne

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis