Værktøjskasse med indhold til nybegynder?

Hej allesammen, jeg er kommende husejer og absolut ikke gør det selv mand endnu, men vil gerne være bedre. Mit eksisterende værktøj vil jeg end ikke udtale mig om, men ville derimod høre om der var nogen der kunne anbefale en værktøjskasse med allround udstyr til en ok pris der ikke afspejler det skal bruges af en professionel.

Det er ikke til at skille en bil ad, men nærmere til saml-selv, små reparationer i huset etc, dvs de mest gængse værktøj.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan fortælle dig hvad jeg gjorde da jeg købte hus i marts. Jeg tog lillemor med under armen og kørte i Biltema. Der har de en masse billigt værktøj og værktøjskasser i alle størrelser og det bedste af det hele er prisen. Man kan få meget skrammel, men det meste er efter min mening ok til hobby brug. Dog vil jeg sige at boremaskinen helst skal være et lidt mere kendt mærke. Og hvis du skal igang med at save og skrue, så læg lige mærke til prisen på skruer. De koster en brøkdel af hva de koster i tømmerhandelen. Men det skal være sagt jeg ikke kender kvaliteten.


 

Hej.
Værktøjssamlingen vokser med opgaverne. Men et råd herfra er: Lad være med at købe for billigt. Hvis du ser reklamer for tiden kører Bauhaus med billigt skrammel, rimeligt godt og helt godt.
Men det koster nogle hundreder at opbygge værktøjkassen, pr måned

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkommen til L D S

Har erfaret at købe værktøj til en mellemklasses' pris (ergo ingen helt dyre/billige) det har fungeret helt fint for mig, i mange år efterhånden (med visse ting går jeg dog ikke på kompromis) her tænker jeg især på høvle og stemmejern.

Det helt billige siger for det meste noget om kvaliten, det siger næsten sig selv at om du køber F.eks. 5 stemmejern for under hvad et godt ditto koster, fortæller mig noget om kvaliteten af det pågældende produkt.

Nogen har måske den holdning at går det i stykker, kan det jo bare byttes, men det synes jeg ikke især om der er over 50 måske 70 km hver vej, så betyder det noget for mig, sådan er det at bo på landet hvor der er noget langt til eksempel vis værktøjs indkøb.   


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har været husejer i snart tre år, og er bestemt stadig ikke en ægte handy man, men her er mit bud. Jeg tror du kan få det hele i Harald Nyborg, hvilket ofte er billigere.

1) Skrue/borermaskine med det hele!! Jeg skurer nærmest hele tiden.

-En akku borermaskine (gerne med slag) min. 18 volt. (Der er altid forskellige mærker er på tilbud. Jeg har været glad for en med to batterier. Køb et kendt mærke, så tror jeg det er mindre vigtigt, hvilket).

-Et sæt bor med: Mur, Træ og metal (man plejer at kunne få sæt med 5 af hver i en boks)

-Fischer skruer i tre størrelser (alle T-20) Små, mellem og lange (a lá: http://www.harald-nyborg.dk/p1508/fischer-skruer-3-5x35-500-stk)
Rawplugs - der er forskellige slags, man kan få nogle lidt dyrere, som virker i både mur og træ. Gips skal have nogle specielle der "folder sig ud" på bagsiden af gipspladen.

-Bits. Køb et sæt (http://www.harald-nyborg.dk/p5843/fischer-bitsboks-32-dele), så du kan skrue alting, og får en nem "relase holder", men køb også en æske T-20'ere som du kommer til at bruge til dine mange skruer (http://www.harald-nyborg.dk/p3730/bahco-bits-tx20-25mm-10-stk). Bits bliver også slidt.

-Tømrerhammer og søm sortiment. (har også en større hammer, bruger den næsten aldrig)
-Knibtang
-Svensknøgle (lille plus stor)
-En god sav (de holder relativt længe)
-Vatterpas
-Hobbykniv (jeg har bare den helt billige og en æske klinker)

-Arbejdshandsker (a lá disse: http://www.harald-nyborg.dk/p5312/arbejdshandske-str-9-3pak)
-Strips, fordi man kan sagtens lave smukt klamhuggeri med strips (a.k.a. kabelmonteringsset).

Det behøver ikke altid være lige.
Hej og velkommen til LDS.

Personligt har jeg samlet værktøj siden jeg var 11 og altid kvalitet, og meget af det fra dengang har jeg stadig. Så som folk skriver, køb nu i ordentlig kvalitet
Men kan ikke linke til et færdigt sæt til dig kun komme med anbefaling.
Det du skal bruge som nybegynder er
Hammer (Bahco har lavet nogle virkelig gode som oftest kan findes på tilbud. De helt billige bliver du træt af)
Skruetrækker (køb et sæt. Min anbefaling er enten Wera eller Bahco. De laver nogle udemærkede og kan fåes de fleste steder.) Køb eks Weras Bitorsion, sammen med en Wera bits skruetrækker og så et elektriker skruetrækker sæt fra bahco. Så du ret godt kørende på den front.
Vaterpas. (hultafors kan ofte findes billigt)
Tommestok
En gummihammer. (find en du synes om)
Så skal du bruge en værktøjskasse. Vil klart anbefale en Keter. God plastik værktøjs kasse til huset hvor du i toppen kan have skruer og andre småting og bunden er bare et stort rum hvor du så har alle de andre ting og kassen "låser" sig selv når du tager i håndtaget så du undgår alt vælter ud fordi du har glemt og lukke den. De kan købes en del steder, blandt andet i XL byg.
Så skal du bruge en skruemaskine. Vælg en ordentlig. Men overvej allerede her hvor meget LDS'er dine fremtidige planer vil være for tager du en batteri boremaskine og det her er noget du virkelig vil i fremtiden så køb et mærke der har et bredt udvalg af udstyr. Personligt har jeg valgt makita. Ikke fordi de laver de bedste skruemaskiner men fordi jeg så langsomt har bygget op så jeg idag har stort set alt der er i deres 18 volts serie hvilket er en del.
Så skal du have nogle bor. Lad være og gå på kompromis her,

Så burde du være kørende som en begyndelse og så er det bare og bygge videre på det med tiden.

Håber det var til hjælp. Men hvis økonomien er lidt stram så hellere vent og spar lidt ekstra op end og købe noget du hurtigt vil fortryde. Det er bare så meget mere lækkert og stå med et ordentligt stykke værktøj..




Og forresten ang skruer. Køb ikke de billige, hovedet på dem går altid i stykker, men kig istedet lidt på eks dba... Jeg var heldig og finde en der solgte et større lager ud da han stoppede med sit firma hvor han solgte til eks tømmere. Kanon kvalitet jeg fik til en billig penge. Så kan lade sig gøre...



Kh Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mit bedste råd er at ud over de mest brugte ting som feks, hammer, skruetrækker, boremaskine osv så vent med at køb ting til du skal bruge dem, og lån hvis du kan, af de ting du ved du sikkert aldrig kommer til at bruge igen, ellers ender du som mig med et bryggers fuld af værktøj , og mange af tingene er noget jeg aldrig bruger, og måske ikke kommer til at bruge igen.

Køb kvalitet hvis det er noget du ved du kommer til at bruge ofte, f.eks, bore/skruemaskine, jeg har en 10.8 og en 18V, 10.8 er super til skrueopgaver af alle art, 18V til boremaskine eller de hårde skrueopgaver, køb et kvalitetsmærke med LI batterier.

Søm og skruer køber man når man skal bruge det, det findes 1 milliard forskellige, forskellige tykkelser, længder, undersænket eller ej, inde og ude, så det køber man til den enkelte opgave, og gemmer resten til man måske en dag skal bruge dem igen.

harald nyborg er utrolig billig, men deres billigmærker af elværktøj er mange gange ikke noget værd, selvom man kun skal bruge det til en opgave, så kan det stadig være noget lort at arbejde med, og gør arbejdet langt mere besværligt end det behøver at være, lån hvis du har muligheden, eller køb et mærke du kender. (lige bortset fra hvis man skal skære fliser med vinkelsliber, der skal du bare købe de billige, stenstøvet ødelægger vinkelsliberen så den holder kun kort tid alligevel)

Dit bedste værktøj er dit hoved og din mulighed for at søge råd, og det er jo det siden herinde er til, så spørg løs og du vil få svar, uanset om det er hvilket bor til beton, hvilken kornstørrelse slibepapir til køkkenbord, eller hvor du kan købe tingene
Skrevet af bilingual på 08 maj 2014 20:30

Det er ikke til at skille en bil ad, men nærmere til saml-selv, små reparationer i huset etc, dvs de mest gængse værktøj.


Hej og tillykke med huset

Godt værktøj er det halve arbejde.... Så hold dig fra det aller billigste, du vil aldrig blive glad for det... Men en god mellem kvalitet er helt sikkert en god start.

Det mest gængse skriver du... ja i mit tilfælde betyder det altså noget af det hele.... Men jeg forstår god hvad du mener... Og som ny indflyttet vil du helt sikker skulle male spartle og sikker montere lamper billeder osv.
Altså er det i gode skruetrækkere, skævbidder, boremaskine osv. du skal lægge pengene, og så eller supplere siden hen.
 Skruemaskine / boremaskine, er nok det sted jeg vil lægge de store penge og købe en ordentlig vare. Har selv et par 18V Makita'er med 3 gear slag osv.. de bare arbejder og arbejder.. jow de koster, men du bliver glad for det i længden... men måske du kan finde dem til en rigtig pris i England.. jeg købte et stort sæt og fik det til en rigtig god pris, og alt har været brugt flittigt siden :-)

Lad være med at købe en helt masse, men koncentrer pengene på en lidt bedre kvalitet... det bliver du glad for i længden, og suppler så ellers når du har behov eller penge i overskud eller behov for noget specifikt værktøj..... Husk på at når du laver ting selv, så sparer du.. og de penge kan man med fordel lægge til side til fx værktøjsindkøb :-) Pludselig bliver samlingen dejlig stor og anvendelig....

MVH Njord

MVH Njord
Lige for at få afsluttet den med skruer.
Som Pizzabager siger så køb dem når du skal bruge dem og gem så resten, det en rigtig god ide, men vil også anbefale dig og købe et sæt. Eks NKT har nogle kasser med skruer og dybler i forskellige længder, størrelser, indendørs og udendørs. Køb en til indendørs og en til udendørs. Er sådan en plastik kasse med en masse forskellige slags. De er lidt pebret i prisen men rigtig smart og købe her i starten da du så har lidt forskelligt til og hænge en lampe op, og de andre småting du vil have her i starten.

Men husk nu en skrue ikke bare er en skrue og du vil helt sikkert give mig ret den dag du har prøvet en billig skrue der er knækket halvt inde i din væg og du fabrilsk forsøger og få den pis stump ud, eller den dag hovedet på en billig skrue er ødelagt så du forsøger og dreje den ud med en tang og vil bande og svovle det lort langt væk. De fleste skruer på markedet idag er med torx. Hvilket du helt klar også skal gå efter da de bare har et bedre hoved.
Jeg har netop bestilt sådan et sæt her, fordi jeg var træt af en halvkomplet værktøjskasse med en masse mystiske ting, der bare ikke fungerer og som ikke var til at transportere rundt.

http://byg1.dk/shop/kraftwerk-vaerktoejskuffert-7858p.html

Bauhaus har et sæt, der ligner til ca. 1600 kroner. Den købte jeg først, men var nede og bytte den fordi kvaliteten af værktøjet var for træls.

Derudover bør du købe en god skruemaskine og nogle gode bits. Vælg en prof-serie. Det bliver dit mest brugte værktøj. (jeg har et fem år gammelt Makita 10V sæt som jeg bruger _hele_ tiden). En slagboremaskine får du nok også brug for, men det er ikke meget jeg ikke har kunne løse med de små lette 10V-maskiner. Jeg skal selv ud og have mig en Makita 18V.

Jeg har også kun haft hus i et par år og er ikke nogen født GDS'er. Det bedste råd jeg kan give dig (ligesom de andre herinde) er, at købe noget ordenligt værktøj. Der er få ting mere ødelæggende for GDS-motivationen end dårligt værktøj fra Netto.

Hvis du på nogen måde kan finde plads, så byg dig et lille værksted hvor tingene kan stå fremme og hvor du kan rode og svine lidt. Man får lavet meget mere, når alting ikke skal pakkes ud og ind hele tiden.

Når du har ordenligt værktøj og et lille værksted hvor du kan støve, ridse og klatte maling, så får du lavet mange gange flere ting med mange gange større fornøjelse over mange flere år. Og i det lys er en merudgift på nogle få tusindelapper jo ingenting.
Hej Nice Bacon.. Husk nu du er på LDS og ikke GDS... :-)

Men ja det sæt du linker til er også rigtigt godt, har selv præcis det samme sæt liggende jeg vandt engang...
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også