Murværk er revnet i alle hjøjner på huset

Hej lds.

nå jeg skal hjælpe mine sviger forældre med køb af hus.
jeg er tømrer og her er noget jeg ikke har forstand på...

muren er tilsyneladende revnet i alle hjørner af huset.

jeg tænker det kan være dårligt fundament, manglende bindere el. vægt fra spær på ydermuren.

er der en murer herinde som har set det her før.??
og er det alvorligt eller bare kosmetisk??

på for hånd tak.

Lars 



Hvis du starter med at sige du ikke kan, kommer du ikke langt..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner et kendt problem, der opstår når murbindere er placeret for tæt på hjørnet, og for- og bagmur har forskellig varme- fugtpåvirkning.

Murbindere må af samme årsag ikke placeres nærmere hushjørnet end 1 m, da de jo ellers vil virke som stødstænger, og forårsage revner som her.

I bør på sagen undersøgt til bunds, og udbedret inden køb, da der jo bl.a. kan trænge fugt ind i konstruktionen her.
Jeg oplever præcis det samme på mit hus - det ligner i øvrigt også (røde mursten, samme udhæng...er det et Eurodan-hus?)

Prøv at tjekke soklen: Fortsætter revnen ned igennem soklen? Jeg havde en murer ude, som fortalte at det kan være samlingen af betonelementerne, der ikke er lavet korrekt. Hvis de store betonelementer forskydes lidt, kan det lave de revner.

Orla, hvor kritisk kan det være, hvis revnen fortsætter ned gennem soklen? Og mener du stadig at det er pga. murbindere og ikke betonelementerne?

Mht. udbedringen, så sagde mureren hos mig, at man "bare" skal slå stenene af i hele hjørnet og murer nogle nye på. Men hvis det skyldes murbindere, så vil problemet vel bare komme igen?

Mvh. AllanE
En meget vigtig detalje er, at når forholdet er omtalt i tilstandsrapporten -og det må man gå ud fra det er- så er alle problemer der kan relateres til revnerne ikke dækket af ejerskifteforsikringen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det AllanE beskriver er det samme som mig, da der kun er forbindelse mellem formur og bagmur via murbindere, og disse må ikke placeres nærmere hjørnet end 1 m.

Jeg skriver at det ligner det problem, og hvis det fortsætter ned i soklen kan det jo være at mureren har lavet en fejl her også, ved at føre sokkelpudsen helt op mod murstenene, så disse ikke kan glide på paplaget som muren står på.
Sokkelpuds skal afsluttes ca. 45 grader skråt ind under murstenene, så murpappen faktisk stikker lidt frem over sokkelpudsen.

Hvis det er murbindere der er problemet, kan det løses ved at skære disse over/væk på en eller anden måde.
Det burde dog være sælgers problem.

Der er ikke dækning for noget via ejerskifteforsikringen, hvis man er vidende om dette inden forsikringen tegnes, uanset om det står i tilstandsrapporten eller ej, men det kan dog være vanskeligere at bevise en viden hvis den ikke er nedfældet på skrift som i en tilstandsrapport.
tak for svaret. det lyder som om du ved have du snakker om Orla.
mange tak for hjælpen og god dag til jer..

Venlig hilsen lars roos

Hvis du starter med at sige du ikke kan, kommer du ikke langt..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis