Murværk er revnet i alle hjøjner på huset

Hej lds.

nå jeg skal hjælpe mine sviger forældre med køb af hus.
jeg er tømrer og her er noget jeg ikke har forstand på...

muren er tilsyneladende revnet i alle hjørner af huset.

jeg tænker det kan være dårligt fundament, manglende bindere el. vægt fra spær på ydermuren.

er der en murer herinde som har set det her før.??
og er det alvorligt eller bare kosmetisk??

på for hånd tak.

Lars 



Hvis du starter med at sige du ikke kan, kommer du ikke langt..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner et kendt problem, der opstår når murbindere er placeret for tæt på hjørnet, og for- og bagmur har forskellig varme- fugtpåvirkning.

Murbindere må af samme årsag ikke placeres nærmere hushjørnet end 1 m, da de jo ellers vil virke som stødstænger, og forårsage revner som her.

I bør på sagen undersøgt til bunds, og udbedret inden køb, da der jo bl.a. kan trænge fugt ind i konstruktionen her.
Jeg oplever præcis det samme på mit hus - det ligner i øvrigt også (røde mursten, samme udhæng...er det et Eurodan-hus?)

Prøv at tjekke soklen: Fortsætter revnen ned igennem soklen? Jeg havde en murer ude, som fortalte at det kan være samlingen af betonelementerne, der ikke er lavet korrekt. Hvis de store betonelementer forskydes lidt, kan det lave de revner.

Orla, hvor kritisk kan det være, hvis revnen fortsætter ned gennem soklen? Og mener du stadig at det er pga. murbindere og ikke betonelementerne?

Mht. udbedringen, så sagde mureren hos mig, at man "bare" skal slå stenene af i hele hjørnet og murer nogle nye på. Men hvis det skyldes murbindere, så vil problemet vel bare komme igen?

Mvh. AllanE
En meget vigtig detalje er, at når forholdet er omtalt i tilstandsrapporten -og det må man gå ud fra det er- så er alle problemer der kan relateres til revnerne ikke dækket af ejerskifteforsikringen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.