Systemkamera eller spejlrefleks til ren amatør

Da jeg gerne vil kunne tage nogle bedre billeder end med vores kompaktkamera, er jeg på jagt efter et kamera med justerbar linse.
Jeg har kigget på spejlrefleks kameraer, men er efterhånden stødt på systemkameraerne samtidig og kan også læse mig frem til at de systemkameraer der laves nu er utrolig gode.
Jeg kan godt lige jeg ikke skal bruge en masse energi  og tid til at finde ud af kameraet først. Det skal være nemt for min anden halvdel at finde ud af, også. 
Jeg svæver selv til et systemkamera, da det jo ikke fylder så meget som et spejlrefleks, men  måske er der for stor forskel på dem alligevel.
Jeg kunne godt tænke mig at kameraet også kunne tage nogle gode tusmørke billeder?
Håber på nogle gode indput. Jeg har tænkt mig en pris på max 3500-4000 kr
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et Canon EOS 500D, som formentlig er i det prisleje i dag.

Det er rigtig godt og kræver ikke den store foto-viden at bruge - man kan bare vælge "auto-funktionen", så finder den ud af alt selv. Det er markant bedre billeder end mine gamle "kompaktkamera" - et Canon Ixus og et Sony. Både i alm. lys og især i tusmørke. Kvaliteten ER bare bedre.

MEN! Jeg opdagede, at jeg/vi har svært ved at klare os uden et lille kamera. Det er besværligt at slæbe med på tur, til ungernes arrangementer mv. Derfor har jeg investeret i et Canon Powershot S100. Powershot-serien er Canons "mellemting" mellem spejlrefleks-klassen og kompaktklassen - altså bedre billedkvalitet, men ikke lige så små. Det er klart bedre end normale kompaktkamera og kan tilmed filme i HD-kvalitet.

I dag bruger jeg begge kamera lige flittigt, afhængigt af situationen.

Så mit råd? Hmmmm...jeg ville nok købe spejlrefleks og bagefter spare op til et mindre kamera også - eller få fat i en telefon med godt kamera og bruge dét som kompaktkamera.

Mvh. AllanE
Hej.
Vi har et Canon G7 der var toppen af poppen for 6-7 år siden og er helt utroligt godt tilfredse. Havde som gammel fotograf et spejlfreks, men gad ikke slæbe rundt på det på ferier.
Så vil varmt anbefale et godt moderne kompaktkamera i det prisleje. De kan det samme som to kameraer før i tiden.
De kan være i en lårlomme og tager fantastiske billeder.
Kan nævne at min kone købte et G7 til den børnehave hun var leder i, og det forbedrede billedkvaliteten betragteligt i forhold til hvad de havde før af billige kameraer.
Det kan kræve lidt læsning at indstille følsomheden og opløsningen, men er ikke svært. 



mvh

 varmetossen

Vi har selv et kompakt kamera fra Panasonic med god zoom og det tager generelt fine billeder og filmer i Full HD, men jeg har læst at de nye system kameraer skulle kunne måle sig med et spejlrefleks. Man kan skifte linsen på dem som med et spejlrefleks men de fylder ingenting ift.
Har kigget på det her kamera: http://www.samsung.com/uk/consumer/smart-camera-camcorder/smart-nx/smart-nx/EV-NX1100BFWGB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis