Solvarme og gasfyr

Mit gasfyr fra 1991 står til udskiftning, men er et nyt gasfyr udelukkende den bedste løsning?
Med udsigten til at Danmark løber tør for egen gasproduktion i 2016 og med en truende kold krig, hvor Rusland kan lukke for 25% af europas gasforsyning, gør at man måske ikke alene skal satse på gas. 

Jeg kigger lidt rundt på forskellige løsninger og jeg kan udelukke jordvarme og luftvarmepumper, da jeg ikke vil grave hele min have op eller ønsker at forstyrre mine naboer med blæserstøj.

Så jeg tænker solfangere på taget og evt. have supplement fra et gasfyr, lyder det helt ved siden af?
Huset har radiatorer og jeg håber på at kunne få varme og varmt vand i måske 7 måneder af året. Resten af tiden vil jeg supplere med gasfyr.

Jeg har læst at der er stor risiko for at et solfangeranlæg overopheder og kan se at løsninger fra STI har et Drain Back system der muliggører en tømning af solpanelerne. Det skulle forhindre overophedning både i daglig brug, men også ved strømsvigt.
De har en PDF bruchure her: STI Drain Back system


Jeg har også set andre løsning, som betyder at et gardin kører foran panelet, men det virker som en løsning, som nemmere kan gå i stykker og måske virker det ikke ved strømsvigt.

Jeg har ikke tænkt mig at køre med varme på mine radiatorer om sommeren og ingen planer om anlægning af swimmingpool. Så er der nogen som kender til ovenstående løsninger?

Tanken skal nok være minimum en 300 liter, selvom konen ikke er glad ved tanken om at miste en omgang bryggersplads. Men jeg kan se at der umiddelbart findes to typer til mit dobbelt formål. Den ene er en varmtvandbeholder som eksempelvis denne:
TwinCoil varmtvandsbeholdere til solvarme og varmepumpe

Den anden er en type akkumuleringsbeholder med indbygget varmtvandsbeholder:
TwinCom akku.tank Isolerede kombinationstanke

Vil de kunne benyttes til radiator varme og er der nogen fordel ved den ene frem for den anden?

Sidst og ikke mindst, er det en fjollet løsning jeg er ved at undersøge og skulle jeg bare vælge den nemme løsning med et godt gasfyr med en lille vandtank fra eksempelvis Milton?

En løsning kun med gasfyr kan jeg vel få til omkring 35.000 kr.
Men et mindre gasfyr og solvarme vil jeg antage kan anskaffes til omkring 50.000 kr,

Undskyld for det lange indlæg - men jeg kan godt li' at undersøge tingen grundigt inden.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja men det er da også det rigtige at undersøge tingene før man investere, der er nu noget du har misforstået vedrørende en varme pumpe, den støjer altså ikke. Du kan høre den når du står et par meter fra den, men naboen kan altså ikke høre den, så ville de jo kunne forbydes.

Med hensyn til nedlægning af jordvarme slanger, så er der altså firmaer der bruger en kædegraver, der lægger rørene ned samtidig og der vil kun være en rille at se der hvor den har kørt. Selve maskinen er ikke større end en motorbør på larvefødder. En anden mulighed er vertikal boring, hvor varme slangen / røret bores ned i dybden i stedet for, det er en noget dyrere løsning.

Men har du slet ikke over vejet at anskaffe et pille fyr, det er da næsten den billigste og sikreste varmekilde du kan investere i

Solvarme er lige som på retur, når du har brug for varme er der mindst sol ( vinter halv året ) Men du kan da bruge det til sommer opvarmning af dit brugs vand og der ved spare nogle grunker.

Jeg ville allerhelst have en varmepumpe - men alle dem som jeg har kigget på vil jeg ikke byde mine naboer at lytte til. Det er en værre gang blæsen og knurren fra systemet som kun vil blive forstærket af at den skulle sidde på en væg med fliser under.
Jeg bor i et villaområde og ville selv tage en alvorssnak med min nabo, hvis der blev sat en larmende varmepumpe op.

Jeg vil ikke grave i min have og prisen er over mit budget. Så jordvarme er ikke rigtigt et alternativ.

Pillefyr er udelukket, det hører efter min mening hjemme på landet, hvor partiklerne kun forurener ejeren selv. Det kan godt være at det er billigt og C=2 neutralt, men det er ikke godt for nærmiljøet med forurening fra forbrændingen.

Som jeg skriver, så forventer jeg at gasfyret skal tage over om vinteren, som den primære varmekilde.
Som håndværkeren skriver så giver solvarme mest når man ikke har meget brug for den, og vil derfor aldrig betale sig hjem, der hvor det kan betale sig hjem er nok et anlæg kun til opvarmning af brugsvand, men igen nok kun hvis man er mange i husstanden.

Man skal huske at som med alt andet går sådan noget også i stykker en dag, og skal udskiftes på et tidspunkt, det skal regnes med i prisen.

Nu ved jeg ikke hvor meget Gas i bruger i sommer månederne, men vi er 2 voksne hos os, og vi brugte på det gamle fyr omkring 30 m3 om måneden når radiatorene var slukket, og hvis man regner med et lille anlæg til brugsvand til omkring 20.000 kr installeret(gætter på det er deromkring) og at det anlæg kan levere alt det varme vand man har brug for i maj, juni, juli, august, og 20% i gennemsnit resten af månederne så ville det give en besparelse på 4x30= 120 og 8x6= 48 dvs 168 m3 om året, til en pris på de ca. 8 kr giver det en besparelse på 1344 kr om året, hvis prisen var 20.000 kr giver det en tilbagebetalingstid på 14,8 år.. i vores tilfælde.

Det ændre sig en del hvis man er flere medlemmer i husstanden eller man bare er glad for lange varme bade, eller har badekar, pool osv. i vores tilfælde synes jeg det er en dårlig investering, som tommelfinger regel synes jeg at forbedringer man laver skal kunne betale sig af på under 10 år, altså hvis det er ting som man ved kræver vedligeholdelse og udskiftning på et senere tidspunkt.
Skrevet af Cyberguyen på 08 maj 2014 13:28
Jeg ville allerhelst have en varmepumpe - men alle dem som jeg har kigget på vil jeg ikke byde mine naboer at lytte til. Det er en værre gang blæsen og knurren fra systemet som kun vil blive forstærket af at den skulle sidde på en væg med fliser under.
Jeg bor i et villaområde og ville selv tage en alvorssnak med min nabo, hvis der blev sat en larmende varmepumpe op.

Jeg vil ikke grave i min have og prisen er over mit budget. Så jordvarme er ikke rigtigt et alternativ.

Pillefyr er udelukket, det hører efter min mening hjemme på landet, hvor partiklerne kun forurener ejeren selv. Det kan godt være at det er billigt og C=2 neutralt, men det er ikke godt for nærmiljøet med forurening fra forbrændingen.

Som jeg skriver, så forventer jeg at gasfyret skal tage over om vinteren, som den primære varmekilde.
Skal du give et godt argument mod varmepumper så må nok nærmere være at de er for dyre hvis man skal have noget kvalitet, fordi de nye luft/vand varmepumper siger altså ikke ret meget, det er ikke en luft/luft varmepumpe fra jem&fix du skal hænge op



Jeg synes at have læst at brugsvandet hos de fleste husstande udgør omkring 70% af det samlede varmeforbrug. Jeg ved ikke om det er sådan at det hænger sammen i mit gamle hus fra 1974 uden de store energiforbedringer.

En gasmand fortalte for 5 år siden at jeg ville kunne skære omkring 4.000 kr af prisen på mit gasforbrug om året, hvis jeg investerede i en af de nye kondenserende kedler.

Jeg havde måske en idé om at regnestykket så lidt anderledes ud. Med udgangspunkt i 70% brugsvand og måske sol 6 måneder af året. Så ville det give en besparelse på 4.200 kr på mit eksisterende varmeregnskab og 2.800 kr. på et nyt gasfyr.
Heri er selvfølgelig ikke indregnet det strøm som et solvarmeanlæg bruger, men som jeg kan forstå det, så er det ikke mange penge på strøm.
Annonce
70% lyder meget højt, jeg kan ikke sige hvad alle andre bruger, vi har da sparebruser og vi skyller typisk ikke vores tallerkner af i varmt vand men sætter dem direkte i opvasker, og tager ikke lange bade og vi er kun 2 voksne i hustanden, vi brugte med det gamle fyr(vi har lige fået nyt her i foråret så jeg har ikke nogen retvisene tal på det endnu) ca. 30 m3 gas om måneden i de sommer måneder hvor radiator kredsen var slukket og fyret kun leverede varmt brugsvand, til sammenligning brugte vi næsten 2000 m3 gas på et år(med en godt kold vinter) hvis de 30 m3 passede som et gennemsnit på brugsvand pr. måned, så giver det 360m3 om året, så brugte radiatorene jo så de restende ca 1600 m3 gas, så for os er det nærmere 30% brugsvand og 70% varme..

Men det er da muligt det er anderledes for andre har du aldrig selv kigget på dit forbrug af gas om måneden om sommeren?

I bund og grund kan man sige, jo mindre huset er og jo bedre isoleret samt jo flere personer i hustanden jo større procent af gasregningen er brugsvand..

Hvad er dit behov hvor stort er dit hus, hvor mange er i i hustanden, hvad har i af vandsparende tiltag?, her tænker jeg på sparebruser sparehaner osv. og hvad er dit behov for varmt brugsvand, badekar, pool osv?
Skrevet af Cyberguyen på 08 maj 2014 14:08


En gasmand fortalte for 5 år siden at jeg ville kunne skære omkring 4.000 kr af prisen på mit gasforbrug om året, hvis jeg investerede i en af de nye kondenserende kedler.



Og lige som et godt råd, hvis du skal have nyt fyr, skal du nok gøre det i år, de forlænger vist ikke boligjob fradraget, og den giver altså en god besparelse på et nyt gasfyr, jeg kiggede inde på hng(hedder vist hmn nu) side, efter gode tilbud og fandt et godt tilbud på et nyt bosch gasfyr som passede fint til vores lille hus på 116 kvm,(og sikkert også lidt større huse) til kun 29.995 kr, så fik vi tilskud på 3200 kr fra hmn som bliver fratrukket på gasregningen, og fradrag på arbejdslønnen på 11.800 kr, som så giver de ca 4000 kr i hånden når jeg skriver de på næste år, så er prisen for et nyt gasfyr jo kun de ca. 23.000 kr, det er ikke helt ringe for et nyt fyr, vores var også fra 1994, og trængte til en udskiftning..

At skifte fra ikke kondenserende til et kondenserende fyr skulle give en besparelse på 10-20%, men de 20% er nok lidt for meget at forvente, jeg ville regne med de 10-15%..
Lige en side bemærkning ! Den der med brug af spare vandhane og bruser er en fis i en horn lygte, hvis du skal bruge en liter vand er der da ingen grund til at det tager længere tid om at fylde kedlen, og spare bruser, hvem forbyder dig at lade være med at skrue helt op for bruseren. Helt fint for dem der har teenager unger der hjemme, men voksne mennesker skulle gerne kunne bruge inder siden af hovedet. 
Skrevet af Håndværkeren på 08 maj 2014 14:35
Lige en side bemærkning ! Den der med brug af spare vandhane og bruser er en fis i en horn lygte, hvis du skal bruge en liter vand er der da ingen grund til at det tager længere tid om at fylde kedlen, og spare bruser, hvem forbyder dig at lade være med at skrue helt op for bruseren. Helt fint for dem der har teenager unger der hjemme, men voksne mennesker skulle gerne kunne bruge inder siden af hovedet. 

ahhh skal vi nu ikke lige det kommer lidt an på hvilken bruser man har, en sparebruser bruger under halvt så meget vand, hvis jeg med vores gamle bruser skruet halvt op på termostaten så løb vandt stort set ud som det løber ud af vandhanen, det giver ikke meget "bruse" effekt, en sparebruser har mindre hullet så den fordeler stadig vandet så det føles som en bruser, jeg ved godt der kommer mindre vand ud, men det fungere fint for mig.

sparevandhanen vil jeg godt give dig delvis ret i, det er lidt irriterende når man skal fylde en gryde, men det giver altså en besparelse kunne jeg se på vores vandbrug, det kan godt være jeg ikke tidligere ikke hver gang jeg åbnede vandhanen gav mig tid til at tænke over præcis hvor hurtigt jeg gerne ville have vandet skulle løbe ud af den, og den derfor ofte blev åbnet fuldt uden der var behov, men nu kan jeg bare slå hjernen helt fra og åbne helt uden at bruge for meget vand, og jeg er faktisk god til at slå hjernen fra
Jeg tænker ikke over hvor meget vand jeg bruger. Har heller ikke tænkt over at skrive tallene for vinter og sommer ned af mit gasforbrug. Men det havde nok i bakspejlet været smart at have de tal som grundlag.

Jeg tager lange bade og konen tager karbad en gang om ugen, der bliver ikke tænkt i at spare på hverken varme eller vand.

Gasfyret står til udskiftning i år og det er mine undersøgelser af markedet og mulighederne, som har stillet spørgsmål ved om det er en ren gasfyr løsning eller kombineret gas + alternativ energikilde løsning, jeg skal kigge på.

Så hvis jeg ikke finder en løsning med eksempelvis solvarme, så kommer der et nyt gasfyr op i dette år.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis