Gulvkonstruktion

Hej med jer.

Jeg har købt et hus, parcelhus fra 75 og skal i den forbindelse have revet gulvet op i køkkenet der er ca. 11 m2 med henblik på at få lagt gulvvarme. Det jeg står for selv, er opbrydning, isolering og rionet. Herefter skal henholdsvis vvs'er og murer på.
Jeg er forholdsvis ny i renovering og er ikke helt klar over hvad jeg skal gøre. Kan sagtens google mig frem til forskellige måder at gøre det på, men ved ikke hvad der er bedst, eller mest rigtig for netop mit hus.

Har fundet frem til at der skal ligge et sandlag, styrolit plader og rionet.

Men så nævner nogen lecanødder, kantisolering, damp/fugtspærre. Osv. Osv.

Hvad er det mest rigtige for mit hus og i et køkkengulv af den størrelse?

Jeg får besøg af en murer dagen før projektet, men jeg har et budget der skal laves inden jeg går igang. Så skal vide lidt materialepriser. Inden jeg går i gang. Derfor mine spørgsmål.

På forhånd tak.

Man skal vel starte fra bunden. ??
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En nedbrydningshammer til at banke det gamle betongulv op med. Hvis du skal afgrænse det, så brug en vinkelsliber med en 300mm diamantklinge til at skære gulvet fri. Regn med, at det er 10-12 cm tykt.
Herefter skal betonbrokkerne ud, hvorefter du kan fjerne evt. gammel isolering. Herunder kan der så ligge alverdens spændende ting, men hvis du er heldig, så er det bare sand. Du skal vel ca. køre 40cm væk, går jeg ud fra?

Når du er nede i niveau, skal VVS'eren ind, og lave det brugsvand der skal ligge under isoleringen. Har du tænkt over kloak og afløb? I såfald skal der en kloakmester ind og lave det også.
Så skal underlaget planes og vibreres, så du har et fast og plant underlag til styrolit. Det er muligt det er nødvendigt at køre noget frisk sand på.

Lecanødder kan du anvende til, at lukke huller og sprækker i styrolitten med, altså hælde en håndfuld ned hist og her, hvis der er sprækker. Men det mest optimale er, at styrolitten slutter så tæt som muligt.

Kantisolering er 10-50mm styrolitplader som du stiller på højkant op langs soklen. Den er vigtig! - og tjener 2 formål: At forhindre en kuldebro mellem dit nystøbte gulv og soklen på huset, samt forhindre at gulvet skubber soklen når det udvider og trækker sig sammen i takt med opvarmning og nedkøling. Hvor mange mm kantisolering du skal bruge, er jeg faktisk i tvivl om. Men det er der sikkert nogle kloge hoveder herinde der ved :-) Ellers har din murer nok en holdning. Personligt ville jeg sørge for at stille pladerne i forbandt, så de overlapper, for at forhindre betonen i at løbe ud mellem samlingerne. Det er ikke her du skal spare en 50'er, så sørg for at det stikker højt nok op, så betonen ikke får lov til at løbe ned bagved. Efterfølgende skærer du overskydende kantisolering væk, så det er plant med gulvet.

Dampspærren kan jeg ikke lige se, hvad du skal bruge til her. Den skal du lægge, hvis du eksempelvis skal have parket eller laminatgulv ovenpå betongulvet, men det er først når der er støbt.

God fornøjelse med projektet :-)
Hej aaroe

Tak for fyldestgørende svar, så blev jeg det klogere. :-)

Når du spørger om jeg skal afgrænse det - Hvordan forholder jeg mig til om jeg skal det ?

Ja mit næste spørgsmål er så, hvor tyk skal kantisoleringen være?

Jeg har ladet mig fortælle af min VVS mand at han skulle lave samlinger over gulvhøjde, så det var ikke aktuelt at skifte rørene, da det sikkert ikke var så meget han kunne skifte alligevel, så skulle vi rykke gulve op helt ind til hvor rørene starter, hvilket vil sige vi skal have dem gravet frem i to rum mere! Han kunne måske gemme samlinger i køkkenskab og få skiftet noget der ligner 2-3 meter. Håndvask osv. skal nemlig være samme sted som før, så der skal ikke flyttes på noget rør i den forstand.
Han sagde vi kunne kigge på det når det kommer frem og se om det ser helt galt ud med rørene og tage den derfra.

Med hensyn til kloak, er det godt du siger det, for det har jeg ikke overvejet, og ved faktisk ikke hvad jeg skal forholde mig til ?


Man skal vel starte fra bunden. ??
Og forresten..

Udgravning skal vel være 410 cm?

Således der kan komme 300 mm. styrolit - 25 mm. AL-lister - 4 mm. Rionet - 20 mm. gulvvarmerør - Beton og klinker ?

Er det forkert regnet ud ?

Man skal vel starte fra bunden. ??
410 mm. selvfølgelig.

Man skal vel starte fra bunden. ??
Du skal starte med at finde ud af hvordan konstruktionen er opbygget, for hvis der ikke er fundament under tilstødende skillevægge skal du jo have fundamenter etableret her.

Der kunne jo også være løs Leca under terrændækket, som kan løbe ud hvis der ikke er fundamenter under skillevægge.
Annonce
Du skal starte med at finde ud af hvordan konstruktionen er opbygget, for hvis der ikke er fundament under tilstødende skillevægge skal du jo have fundamenter etableret her.

Der kunne jo også være løs Leca under terrændækket, som kan løbe ud hvis der ikke er fundamenter under skillevægge.
Der er skillevægge i 3 sider. Ydermur på den sidste. Hvordan finder jeg ud af det udover at finde ud af det ved opbrydningsarbejdet?

Man skal vel starte fra bunden. ??
Kan man eventuelt undgå det ved at afgrænse med vinkelsliber?

Man skal vel starte fra bunden. ??
Hej

Ja, som Orla skriver, så kan du godt risikere, at der ikke er fundament under de tilstødende skillevægge. Altså så væggene er placeret direkte ovenpå gulvet.

Dvs. når du begynder at banke gulvet op i køkkenet, og du når hen til en skillevæg, så vil lecanødder, sand etc. løbe ud, og "forsvinde" under gulvet i det tilstødende rum.

Du kan måske finde ud af det i tegningerne af huset. Hvis du ikke har dem, så kan det være du kan finde dem her:
https://www.weblager.dk/app?kommuneid=730&usepublic=true

Hvis det viser sig at være tilfældet, eller hvis du er i tvivl. Så vil jeg anbefale dig, at få mureren til at give en pris på det.

Vinkelsliberen har ikke noget med dette at gøre :-)
Du kan bruge vinkelsliberen til at afgrænse det område af gulvet som skal brydes op, ved at skære det beton fri, som skal fjernes. Så har du en pænt kant på den del af gulvet som skal bevares.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis