Nedrivning af væg

Hej

Jeg påtænker at fjerne en indvendig væg i forbindelse med renovering her til sommer.

Men er i tvivl om hvorvidt den er bærende, stabiliserende eller andet

Det er en typisk 70'er villa (1973), og det er den lange væg mellem køkken og stue som jeg gerne vil fjerne en stor del af.

Har taget et stykke gulv op (ligger på strør) og jeg kan ikke se at væggen skulle stå på eget fundament eller lignende, ligner bare at den står oven på betongulvet. Det sorte på billedet ligner umiddelbart noget væggen står på (murpap?)

Nogen der har et bud på hvad jeg skal være opmærksom på?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
få en professionel til og vurdere det inden du gør noget der går helt galt ,du slipper nok ikke for der skal en bjælke i .


Jeg tvivler nu kraftigt på at den bærer noget. En tur på loftet kan afgøre det - hvis dine spær hviler på den er den - hvis ikke kan du bare rive den ned.

Har selv et hus fra 77 hvor der går en væg midt i huset hele vejen - troede også den var bærende - men nej

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svarene

Min umiddelbare tanke er heller ikke at den er bærende, men nærmere har en eller anden stabiliserende funktion, har dog ikke været på loftet endnu og kigge, det er et lidt større projekt at komme til deroppe

Men hvis den ikke er bærende, er der så nogen der har en ide om dens evt. stabiliserende funktion er så vigtig at jeg ikke umiddelbart kan fjerne den?

Den har efter min bedste overbevisning ikke nogen støttende virkning på de andre vægge. normalt vil det være ydermurene der skal have en støttende hjælp og det har de ikke i det her tilfælde så hvis spærene ikke hviler på muren ville jeg personligt ikke have nogen bekymring over at hive den væg ned i mit eget hus fra 74, har jeg selv fjernet en lign væg.

Tak mfrost

Det var mere i den retning jeg ville høre

Den mur der er tegnet på plantegning mellem de to værelser i den anden ende af huset, er ikke eksisterende og har aldrig været der jf byggetegningerne fra teknisk forvirring, der har blot været stillet skabe op mod hinanden ryg mod ryg, så der har aldrig været nogen understøtning af spær, og de spær ser ikke anderledes ud end de andre, hvis mine kontorøjne skal bedømme det.

Men selv om spærene hviler på væggen, kan det så ikke bare være væggen der er bygget op til spærene?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis