Glasskæring

Kan man skære i drivhusglas med en vinkelsliber? Jeg tænker på at markere et spor med diamantkskive på lille vinkelsliber, og så knække glasset.
Skal bruge et stk trekantet glas, men efter flere forsøg med glarmesterdiamant, så knækker spidserne hver gang.
Har nogen prøvet det??
vh  Benny


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du må ikke bruge en vinkel sliber til det formål, glasset vil splintres lige så snart du forsøger. Der er kun diamanten der duer, men dit problem er nok at det er gammelt glas du skære i, og som jeg har skrevet før til dig, så er det meget skørt. Så smut du hellere hen til glarmesteren og få ham til at skære dig et par nye trekantede glas.
Det er meget let at skære glas , brug et blødt underlag på et plant bord , brug en ganske alm, glasskærer (ikke diamant ) brug petrolem til at smøre med , skær i en omgang med et let tryk , der kommer en  lyd når skæren køre ovre glasset .
Bank forsigtigt på undersiden af glasset der hvor du har skåret med glasskæren og glasset deler sig fint , du kan jo øve dig med noget gammelt glas , det er let..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Uden petroleum går det slet ikke, fandt jeg så smerteligt ud af for mange år siden!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 07 maj 2014 11:41

Uden petroleum går det slet ikke, fandt jeg så smerteligt ud af for mange år siden!!

Jo men det er når du bruger en glasskærer med det lille hjul, er det en ægte glasskærer, sidder der en lille diamant og den skal ikke have smørelse.

Der er dem der først laver ridsen så hældes der en tynd stribe sprit på der antændes. Når spritten er ved at være udbrændt skal glasset have knækket over en tynd liste der ligger lige hvor snittet er lavet, eller ud over en bordkant.



Tak for alle rådene.
Tænkte nok at det ikke gik med vinkelsliberen. Det havde ellers været nemt.....
vh Benny
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 07 maj 2014 12:14

Jo men det er når du bruger en glasskærer med det lille hjul, er det en ægte glasskærer, sidder der en lille diamant og den skal ikke have smørelse.

Der er dem der først laver ridsen så hældes der en tynd stribe sprit på der antændes. Når spritten er ved at være udbrændt skal glasset have knækket over en tynd liste der ligger lige hvor snittet er lavet, eller ud over en bordkant.








Jeg har kun set brug af "brændende sprit" til skæring af lamineret glas, man bruger det for at brænde lamineringen over.

 (man skære på begge sider og brækker glasset, sprit i rillen, og antænder, så smelter plastlamineringen)


Glas skæres enten med diamant eller et skæreredskab med nogle hærdede stålhjul (silbershmidt) fabrikatet er ganske udmærket til formålet.

Træk glasskæren med et let ensartet tryk i en' glidende bevægelse, op ad en ret liste/lineal så går det som regel, gammelt glas kan/er vanskeligere at skære.

Gamle glas i meget gamle bygninger er tykkest i bunden, og der kan nogen gange ses lidt "liv" i glasset som en charme mere.

Min salige far havde adskillige glaskærer 5 + som stod i petroleum, disse er nu i min "varetægt" der skal et lidt specielt "taw" til at skære i glas, men kan man høre en svag hvislen en lidt udefinerlig lyd fra skærehjulet, i hele snittets længde, er den som regel "hjemme" 

Som altid er lidt øvelse rigtig befordrende for om de lykkes.

Det er "lidt magisk" at se en glarmester som skære glas med næsten "ligegyldighed" sådan kan det godt se ud, men han/hun har jo også prøvet det nogle gange, han/hun bruger ikke at stå at slå på glasset, knækker det "bare"


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis