Skimmelsvamp på træfacaden??

Hej,

Jeg har lige købt et hus fra 2004. Facaden som i kan se billedet er meget slidt, og mit forsikringsselskab vil ikke forsikre huset pga. "nedbrudt træ". 

Er det nogen som har forstand på hvad det er og hvad man kan gøre ved det?
Hvilke forbehandling, hvilke maling? Må det slibes?

På forhånd tak

Mvh. Joakim

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke se noget billede...
Hej.
Jo, men det vil være godt hvis du bruger lidt energi på at få lagt nogle ordentlige billeder ind.
Det kan give nogle bedre svar.
Du kan på forum finde opskriften på at lægge billeder i indlæg.


mvh

 varmetossen

Træet på billedet fejler jo ikke noget, så har svært ved at se problemet, sådan kommer alt ubehandlet træ hurtigt til at se ud, og det er IKKE skadelige som sådan, det meste kan faktisk børste af når facaden er helt tør..

Den smule skimmel vil der altid være på ubehandlede overflader, og på ingen måder nedbrydende i den forstand, så kan ikke forstå forsikringens udtalelse omkring slidt eller nedbrudt facade.

Jeg ville bare koste det over med en gang grundingsolie tilsat fungicid og en smule pigment, eller bare grundingsolie tilsat pigment og efterfølgende en dækkende farve hvis dette ønskes.
Gori 22 ville jeg nok selv anvende ja.

Alternativt så sprøjt det over et par dage før med algerens, det tager lige det værste i overfladen, børst det så over med en stiv kost når det er godt tørt, og stryg det over med grundings olien.

Men males det ikke efterfølgende over, så vil olien blive nedbrudt over tid af solen, og det skal genbehandles når det begynder at se sådan ud igen, males det over så kan det stå en 8-12år inden det skal have turen igen, tilsættes pigment i olien eller males med lasserende maling, så holder det også 5-8 år inden det skal have turen igen.
Fuldstændig enig med Koluda, træet fejler så vidt jeg kan se intet...

Er dog en lille smule uenig i behandlingsfremgangen, lidt afhængig af træsorten - ved du hvilken det er, det er lidt svært at se på billedet?

Jeg mener det første, uanset træsort, der bør behandles med, er en god algefjerner for at få slået den begroning der tydeligvis er i gang ned.
Algefjerneren virker bedst hvis du gør det imens facaden er fugtig.
Så lader du det tørre en uges tid og børste den nu døde begroning af med en stålbørste, alternativt med en højtryksrenser, men bruger du sådan en bandit skal du passe på at den ikke skader træet, så vær lidt forsigtig..

Og så er det i gang med olie eller lignende, der er dog forskellige behandlinger afhængig af træsort

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Der var du hurtigere end mig Koluda, perfekt råd

www.malermester-hansen.dk

Det kunne ligne lærketræ, kan det passe?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også