Renovering af vindskede

Hej,

Vi har begyndende råd i bunden af vores vindskeder, og jeg læst at det er bedst at få dem udskifte helt. Føler ikke at jeg har lyst til at kaste penge efter en fagmand, da det i bund og grund er et spørgsmål om at få erstattet en gang brædder.
Eneste udfordring er arbejdshøjden (4-5 meter) - er vi ude i at skulle leje et stillads, og er der mon nogle der har erfaringer med lignende?

Venligst,
Kim






7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
personligt ville jeg ikke have problemer med at stå på en stige for at sætte det brædt op, hvis i er 2 tænker jeg ikke at det tager mere end 20 min inkl aftagning af galle brædt samt opskruning/opsømning af nyt, det er ABSOLUT GDS arbejde. nu du er ignag kan du jo overveje om du skal sætte noget vedligeholdelsesfrit op og så slipper du for at male det eller tænke på råd :-)
Tak for feedback - jeg tager chancen med stigen tror jeg...

Ift. materialvalg, så har jeg snuset lidt til fibercement, som erstatning for de gamle træbrædder. Syntes dog ikke det ser ud at være så let at opdrive med den rigtige tykkelse.

E.g. http://www.byghjemme.dk/shop/hardie...2oYsK1kGTI (kun 8 mm)

De nuværende brædder måler omkring 30 mm i tykkelsen. De behøver måske ikke være så tykke, men det skal helst være muligt at fastgøre aluprofil i det øverste bræt (se evt. tidligere billede).

Eller hvad tænker I?
Hvorfor ikke bruge trykimprægneret træ.
Jeg har alle mine vindskeder i trykket nu på 20. år, uden der er sket henfald!

Med venlig hilsen
ktm

 

materialevalg er selvfølgelig et ? om temperament, med hensyn til om man har lyst til at male med x antal års mellemrum, for mit eget vedkommende vælge jeg udelukkende at bruge såkaldte vedligeholdelsesfri materialer som bl.a. cembrit hardiplanke, at jeg så fravælger den traditionelle hardiplank der skulle lige alm træ, er at jeg syntes at det ser for kunstigt ud, og dermed (lidt for plastic kina billigt agtig udseende), jeg har valgt hardiplanken i den glatte version den giver efter min menning et langt pænere resultat en den med træstruktur, jeg skal selv i gang med mine vindskeder her til sommer og der vælger jeg at bruge indfarvet planerternit, igen efter min menning et mere eksklusivt udseende. med hensyn til at du ikke kan finde den i den tykkelse du gerne vil have med hensyn til aluprofil, så klares det ved at skrue en liste fast den øverst på bagsiden af pladen/planken således at du får den tykkelse du gerne vil have
Annonce

Jeg må tilstå, at jeg i dit sted ville låne leje et par bukke med skråstivere, da det med at arbejde fra stige er ret risikabelt, men nu har jeg jo også selv stilladset stående :-)

Hvis du køber trykimprægnerede brædder til vindskeden, og sørger for at male dem med en god maling incl. evt. grunding har du noget der holder sig pænt lige så lang tid som diverse (vedligeholdelsesfrie) eternitprodukter.

Det er efter min mening en misforståelse, når man kalder eternitprodukter vedligeholdelsesfrie, da de jo bl.a.bliver snavsede som alt andet, og en del af produkterne må ikke males efterfølgende (bl.a. Hardiplank)

Jeg takker for de gode råd og tanker.

Umiddelbart ville jeg også være mere tryg ved et stillads - kan se det kan lejes i den lokale XL-BYG.

Tror jeg har nok til at gå videre nu. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også