vedr højbed

jeg har her i weekenden fået banket et højbed ud af nogle 25mm tykke brædder sammen 

inde i selve kassen hvad skal man der beklæde siderne med for at beskytte mod råd ,selvom jeg ikke lige regner med den forgår lige med det samme 


skal der tyk plast på eller kan vindpap bruges ?

skal bunden også dækkes 


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt sådan en ukrudts dug, som både ligger i bunden og op af siderne, fungere rigtigt fint.
mindes og have set sådan noget ligge ude i skuret ,spørsmålet er blot om det er for kort i den anden ende ;-)

det giver ikke problemer med at den syre der er i jorden trænger igennem dugen og går i forbindelse med træet så den rådner ,dugen kan jo aflede vand ?

tror nu ikke at det er syren i jorden der får brædderne til at rådne, det er fugtigheden... fra jorden, men på den anden side hvis du beklæde den indvendigt med plastic så kan evt regnvand der kommer imellem plastic og træ slet ikke forsvinde og så vil der opstå råd alligevel. jeg ville og bruger selv en fiberdug imellemjord og plastic, og yjah hvis nu træet holder i 5 - 7 år, hvad jeg ikke er i tvivl om at det nok skal gøre så har det vis gjoirt det godt og koster trods alt ikke en formue at lave en ny, bare husk IKKE at imprægnere dine brædder med noget giftigt for det vil trænge ud i jorden og i dine afgrøder........ (trykimprægnerede brædder er NO GO i et højbed efter min mening)
jeg skal lige forstå dig korrekt vedr plast og fiber dug

træ > plast > fifiberdug og så jorden

brædderne er 25mm gamle gulvbrædder uden lak og andet som lå i skuret så kassen har kostet 0 kr og lave indtil videre .

hvad er ideen med at du kører med plast og fiber dug samtidig

kassen kommer til og stå ovenpå fliser

regner med og køre det ud over kanterne og så topbrættet ovenpå som er skåret i smit i enderne .
Fiber dug er det samme som den dug jeg anbefaler, kaldes bare noget andet. Og du kan roligt anvende en fiber dug, jorden ved brædderne er jo ikke sjask våd hele tiden, men tørre ud ind imellem og så kan træet ånde igennem jord og fiber dug det kan det ikke ved brug af plastik. Men det er en god ide at lægge nogle leca nødder i bunden af bedet, det dræner bedre nor himlens sluser åbnes  
Ok tak , har det nogen betydning for lega nødderne at kassen står ovenpå fliser
Fiber dugen skulle række efter en hurtig opmåling
Det er netop fordi du har dem stående på fliserne at jeg anbefaler leca nødder i bunden, men gør dig selv den tjeneste at anbringe nogle små plast klodser under rammen så træet løftes fri af fliserne ellers vil den hurtigt rådne fra bunden og op. Ungernes aflagte LEGO klodser ville være fint
det er noteret

der kommer et billed af projektet
http://gupl.dk/710268/

fiberdug mangler endnu
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også