Gode råd vedr. murhul

Hej med jer
Vil gerne have lavet et murhul, så vi kan få en dør fra køkkenet, ud til terrassen.
Er der nogle omstændigheder, jeg skal være særlig opmærksom på, når jeg er så relativt tæt på vinduet? Eller kan jeg bare begynde at pille sten ud?

God søndag!


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mål op som det første og lav en blyantstreg at skære efter.

Og ta' en stor vinkelsliber med en diamantskive og skære hullet i den bredde du ønsker, skær så langt ind som overhovedet muligt, og brug en tynd mejsel til at hugge fri, så du får hul og dermed begyndt.

Har du tænkt på hvad dit hus er isoleret med? Mineraluld er ikke det værste, hvorimod styropor også kaldet flamingo vil løbe ud og du må efterfylde når arbejdet er færdig gjort.

Det sidste kan godt være noget vanskeligt noget at arbejde med, for at sige det mildt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det var nu lige så meget, om det kunne blive problematisk at have så relativ kort afstand mellem døren og vinduet. Der bliver jo ikke mere end 1½ sten.

Tror ikke jeg vil bruge vinkelsliberen. Det er cellesten, så jeg slipper ikke for, at skifte og tilpasse hver 2. sten nedad, i hver side, så der bliver en pæn afslutning mod dørkarmen. Jeg regner med at tage nr. 2 sten, målt fra den hvide halvmur, og så 4 sten i bredden. Så bliver murhullet 96cm. Desuden vil jeg gerne bevare så mange af stenene som muligt. Så jeg har nogle med samme patina som resten af murværket, som jeg bruge til reparationer.

Isoleringen er rockwool, efterisoleret med papiruld. Så jeg undgår nok ikke at skulle efterfylde lidt, samt sætte noget styrolit rundt i kanten.

Du skal jo også have en ny overligger lagt ind, murstenene kan jo ikke bære sig selv, det samme gælder for din indermur.

For at få et hæderligt resultat, kan det nok blive nødvendigt, at fjerne stykket ind til dit vindue, og så mure op igen.

Skal dør og vindue være i samme rum, kunne du lade dem gå sammen....

Regner faktisk med, at jeg kan nøjes med overliggeren udenfor. Der ligger nemlig en kæmpe jern overligger i hele indermurens længde, hvorpå spærene hviler. Tror de tidligere ejere lavede det, da de lavede ny tagkonstruktion med tungt tag - for at fordele trykket vel... Indermuren er letbeton.

Det med at lade døren og vinduet gå sammen, havde jeg også overvejet, tror bare det kommer til at se sjovt ud med sålbænken klods op ad døren, og samtidig kunne det måske også blive irriterende...

Du kunne jo også sætte en dør ind, i stedet for dit vindue, det ville jo være noget nemmere.

Eller sætte en dobbelt terrasse dør i..

Annonce
En dobbelt terassedødør har også været oppe at vende. Men den er også dobbelt så dyr, og så står jeg samtidig med et ekstra vindue som jeg ikke kan bruge til noget.

Men tak for inputs. Jeg skal lige overveje hvilken løsning vi vælger :-)
Om du skal give 5 eller 10 tusinde for en dør bør ikke gøre den store forskel, en dobbelt terrassedør er bare 7000 gange federe end en dør og et vindue lige ved siden af hinanden.
Så må det være sådan det blir' :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis