Opbygning af hobby relæ system til styring af projektor

Hej LDS,

Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg ved godt det ikke er helt lys-relevant, men jeg håber at nogle af jer måske har erfaringer med det.

Jeg har en projektor, med en 12v udgang, som giver en impuls når man tænder den, og når man slukker den.

Jeg har desuden et motoriseret lærred, som IKKE har en indgang for 12v, men som har en fjernbetjening med to knapper, en til op, og en til ned. Ved en kort kortslutning af de loddede terminaler på knapperne kan man få lærrede til at køre ned eller op, og det stopper automatisk.

Jeg skal have lavet et relæ-system, som ved første 12v impuls slutter "ned" kontakten, og som ved anden 12v impuls slutter "op" kontakten.

Jeg havde forestillet mig et system i to trin.

Første trin var et enkelt relæ, som skiftede position ved en impuls. Det sluttede altså enten 1 eller 2, med en 3'er som ville være minus.

Andet trin skulle så være et relæ, der kun lige sluttede i 100 ms eller lignende, så det gik 1-2-1, og sluttede kun til 2'eren i nogle millisekunder. Jeg ville så lodde 2'eren til fjernbetjeningen, så det virkede som et tastetryk på fjernbetjeningen.

Min store udfordring er, at jeg ikke ved hvad disse typer af relæer hedder, og da de koster en 20 kr. pr. stk kan det hurtigt blive halvdyrt at skulle prøve sig frem. Det eneste jeg dog ved, er at relæerne skal være 12v styrede, skal ikke kunne holde til at slutte mere end 12v 1A, og at de gerne må være monterbare på en printplade, da det så er lidt nemmere at holde styr på.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge et timerrelæ med skifte funktion. Jeg har dem, da jeg bruger dem til integration i mellem elektriske rullegitre og vores tyverialarmer.

Send mig evt. En besked.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis