Brændeovn med skorsten i hjørne

Vi overvejer at få installeret en brændeovn. Som i kan se på billedet er skorstenens placeret i hjørnet (orange streg markerer skorstenens væg til venstre). Under tapetet er der allerede lavet en kanal ind til skorstenen (rød cirkel). Kanalen kan altså ikke placeres længere til venstre grundet skorstenens placering. Er det muligt at installere en brændeovn lovligt på dette sted, altså hvor afgangen af røret er så tæt på den tilstødende væg?

Radiatoren ovenover bliver fjernet. Beklager den grimme skitse.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt råd. Spørg din skorstensfejer, det er i sidste ende ham der skal godkende opstillingen. 

Og så er det jo i grunden ligemeget hvad vi andre eventuelt mener. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svaret. Det koster sikkert penge at få en skorstensfejer ud og kigge på det. Derfor ville jeg høre herinde om der er nogen der har en mening om det inden jeg betaler for at få ham herud. Det kunne jo være at nogen på forumet mener det er umuligt at lave lovligt og har en god begrundelse for det. Selvom vedkommende ikke er skorstensfejer.
Tja, det kan der måske være noget om. Men om der lovligt kan opsættes en brændeovn afhænger af hvad matrialer væggene er lavet af og om hvad der eventuelt er blevet "klistret" uden på den ubrugte skorsten i tidens løb, her er bygnings relamanget  din ven.

Husker jeg ikke rent galt, går det på der ikke må være brændbare matrialer inden for en afstand af 50 cm fra ovn/røgrør.

PS. Det du kalder "kanalen" til røgrøret kan uden problemer flyttes. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svaret. Der er nok flere ting at tage højde for end skorstenens placering i vires tilfælde kan jeg forstå. Jeg får skorstensfejeren ud og kigger på det som det første i stedet for.
Ja det er omvendt, det er matrialerne omkring skorsten/ovn der bestemmer lovligheden i opstillingen. 

Pøj pøj med det. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis