Kørselsgodtgørelse - kørsel til byggeplads

Hej alle

Jeg er kommet meget I tvivl om hvordan reglerne for skattefri kørselsgodktgørelse hænger sammen. Hvis man har f.eks. 80 km på job til sin sædvanlige arbejdsplads den kører man til hver dag og arbejder derfra. Så kører man ca. en gang om ugen til en byggeplads (jeg kører fra hjem til byggeplads og derfra videre til den sædvanlige arbejdsplads).

I min optik skal man have godtgørelse når man kører til en anden adresse end den sædvanlige. I dette tilfælde vil det i min optik så være fra hjem til byggeplads og så til den sædvanlige arbejdsplads - ca. 60 km. Arbejdsgiver slår sig på at man jo reelt ikke har en specielt forhøjet kørsel ved byggepladsbesøgene (reelt vel 15 km).  Derved maksimalt en godtgørelse for de 15 km.

Den pågældende dag skal jeg så dog ikke angive på selvangivelsen at jeg skal have fuld kørselsfradrag, eller hvad?

Jeg kan ikke finde dette beskrevet nogen steder. Kan nogen hjælpe?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du blander tingene sammen - du skriver både om godtgørelse og om fradrag. Kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag er 2 forskellige ting.

Den skattefrie kørselsgodtgørelse er noget man kan få for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Det udbetales af arbejdsgiveren og har intet med fradrag på din selvangivelse at gøre. Befordringsfradrag er det fradrag man kan få på selvangivelsen for kørsel mellem hjem og arbejde efter visse regler.

Du skriver om kørsel mellem hjem og arbejde og befordringsgodtgørelse. Man kan ikke få skattefri befordringsgodtgørelse af sin arbejdsgiver for kørsel mellem hjem og arbejde - den kørsel er en privatudgift (som man så kan trække fra som befordringsfradrag på selvangivelsen efter reglerne herfor).

Men forstår jeg dig ret, så har du måske også fanget dette, men er kun i tvivl om den ene dag, hvor du kører direkte hjemmefra til byggepladsen. Det kan du ikke få befordringsgodtgørelse for, så din arbejdsgiver har ret. Der er nogle særlige regler om skiftende arbejdssteder, men det vil jeg umiddelbart ikke sige, at en dag om uge til byggepladsen er nok til at falde derunder, men det kan du evt., undersøge.
Jeg er inde i det første du skriver.

Det er blot det tilfælde hvir jeg kører til en anden adresse end min firmaadresse. Bør jeg der få for turen fra hjem til byggeplads?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Din arbejdsgivers betragtning om, at du kun skal have for den del, der ligger over normal strækning fra hjem til arbejdspladsen, kan jeg godt følge. Hvis du får kørselsgodtgørelse for hele strækningen når du kører fra hjem til byggeplads, vil det formentlig være skattepligtig for dig, da noget af det dækker kørsel mellem hjem og arbejde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis