Erfaringer med en lille/hobby kompressor?

Jeg har gennem noget tid været lidt varm på idéen om at få en lille kompressor. 
Den skal bruges til rensning og pumpning af cykler, bolde og biler. Jeg tænker, at jeg en dag måske også kunne bruge den til at sprøjtemale med træbeskyttelse på et raftehegn. Problemet er bare, at jeg intet aner om trykluft. 

I Harald Nyborg sælger de nogle forskellige Stanley modeller, men efter hvad jeg kan læse her på forummet så er de måske allesammen både meget støjende og for små til fx sprøjtemaling.

 

Er modellen til 478 kr. i realiteten bare en dyr larmende cykelpumpe (den er uden tank)? Er den til 548 kr. stadig underdimensioneret m. 6L?

Jeg synes, at det er lidt dyrt at gå højere op i pris, for man skal stadig købe et værktøjssæt til den, og jeg skal jo kun bruge den lejlighedsvist.

Er der nogen der har erfaringer med en lille kompressor? Er det pengene værd?


Det behøver ikke altid være lige.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv en lille hobbykompressor svarende til den 24 l Stanley med tank.

Bruger den kun til små opgaver som " handyman " :-)

Ved ikke med sprøjtemaling - det gør jeg ikke - synes der går for meget arbejde med afdækning,rengøring af værktøj m.m. men den skulle kunne klare det - der var sprøjteudstyr med i det sæt jeg købte.

Men min har da klaret en opgave med at sætte 50 m2 cedertræsgavle op med rustfri søm og andre småopgaver - men det er rigtigt at de små støjer en del i forhold til de mere professionelle cylinderkompressorer - men jeg klarer mig nu fint med min.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 02 maj 2014 15:09
Men min har da klaret en opgave med at sætte 50 m2 cedertræsgavle op med rustfri søm og andre småopgaver


Det lyder OK, så kan den da holde i noget tid. Er det rigtigt forstået, at den fylder tanken, og så kører motoren først igen, når trykket er dalet. Dvs. du kan fylde tanken og så bruge den i noget tid fx i et værksted, før den begynder at larme igen?

Det behøver ikke altid være lige.
Køb modellen med 24L det tror jeg du bliver gladest for i det lange løb. Og over mange år, er prisforskellen ubetydelig.

Købte min egen (også en Harald Nyborg model så vidt jeg husker) for vel 20 år siden. Den kører stadig upåklageligt og har bl.a været brugt at sætte komplet rustikbeklædning og loft op i mit værksted (med sømpistol), andre har lånt den til samme opgave, den bruges til at pumpe luft i dækkene på vore biler, cykler, bolde, baderinge mv., trykluft til diverse renseopgaver og har også været brugt til at sprøjtemale rustikken i værkstedet, da det blev bygget.

Køb også et lille værktøjssæt til den.

Ja den larmer, men det lever man med, og det er jo kun når den pumper sig op. Det gør den så tit afhængig af, hvad du bruger den til. Da jeg malede var det med spøjten, der følger med sættet og der kørte den hele tiden og kom virkelig på arbejde, men klarede opgaven.

Købte også en slagnøgle for at kunne skifte hjul på bilerne som proff'erne gør, men det duer ikke - den kan ikke trække den.
Hov du spurgte til det med tanken og at køre hele tiden. Ja du har helt ret, den kører kun når trykket falder under et vist niveau. Jeg gør så det, når den er pumpet helt op, at jeg slukker strømmen til den - så starter den ikke før jeg gider høre på den - opgaven skal selvfølgelig passe til at trykket må falde.

Den dyreste af dem du linker til, ser fornuftig ud, den har aut, start stop, så den køre ikke hele tiden.

Til at male træbeskyttelse vil jeg bruge en airless, trykluftssprøjter sviner alt for meget.

Jeg har sådan en lille kompressor her, den skal du ikke købe, den larmer helt forfærdeligt, og præstere kun 50 % af det den er opgivet til. Men fin nok til sømpistol, og pumpning, samt blæsepistol.

www.harald-nyborg.dk/p5878/scheppach...-2-0hk-24l

Annonce
Tak for jeres svar. Jeg må nok punge ud med de ca. 1000 for 24L og værktøjssæt. Det skal prøves :-)

Det behøver ikke altid være lige.
Jeg så at Stark i denne uge havde en 24 liters kompressor med 1,5 hestes motor til 495 kr.

Jeg har en 12 år gammel kompressor med 2 hk og 24 liter og har brugt den utrolig meget til Cykelpumpning, sømpistol og sprøjtemaling af hegn m.m. Når jeg skal bruge meget luft har jeg en ekstra tank fra en anden kompressor som er kaput som jeg bruger til volumenforøger.

Et tip : Da jeg købte min, blev jeg fortalt at den skulle køre 1 time uden at opbygge tryk. Dette ville slide cylinder og stempel sammen så den ville holde længere. Et olieskift derefter er nok en god ide, så evt spåner m.m. kan komme ud af krumtaphuset.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak for tippet. Jeg har købt den 24L Stanley, men har ikke haft tid til at lege med den endnu. Regner med at læse manualen i aften og så måske pumpe cykler i morgen eftermiddag :-)

Det behøver ikke altid være lige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også