Du har i dine oplysninger skrevet forbruget i Ohm, mener du Ohm eller Watt?
Desforuden har du et kredsløb beskrevet som Motor 10 Ohm koblet til en 12 V akkumulator, hvad laver det kredsløb, siden det er koblet på et selvstændigt kredsløb ?
Men ellers ser det fornuftigt ud. Hvor er ladekredsløbet til din 64Ah akkumulator, og hvorfor ikke bruge solceller til opladning i stedet for en vindmølle.
Ja, planen er, at alt belysning bliver med LED. Jeg kan ikke huske hvordan det forholder sig med modstanden i kredsløb. Formlen Ohm = V/A dikterer jo, at jo lavere amperer desto større modstand. Betyder stor modstand at der er større energitab? Eller er høj modstand en god ting?
Høj modstand indikerer et lavt forbrug, så jo højere modstand desto lavere forbrug.
volt* ampere = watt. I dine forsyningsledninger skal du selvfølgelig sørge for en så lav modstand som muligt.
Hej S. fabrin.
Tak for dit svar. Jeg skal forsøge at svare tilbage fyldestgørende:
1. Om amperer og modstand: Nu giver modstand og forbrug mere mening! Så det gælder simpelthen om at minimere watt på de 12V komponenter jeg tilslutter. .
2. Om ohm i kredsløbet: Ja, jeg ville havde skrevet det i watt, men jeg kunne ikke få programmet (https://www.circuitlab.com/) til at makke ret og ændre ohm til watt... Jeg tror ikke, at de indsatte tal er helt realistiske.
3. Om ladekredsløb: Der er endnu ikke koblet ladeanordning på. Vil du mene at et solcellepanel er et bedre alternativ? Min tanke var, at vinden som regel blæser når man sejler, men solen skinner ikke altid.
4. Om moterens kredsløb: Min hensigt var, at motoren skulle køre på seperat batteri, men on/off afbryderen skal gerne sidde på panelet i kahytten sammen med de andre kontakter. Er der en bedre måde at gøre det på?
Venlig hilsen Mads