Elektrisk kredsløb på Polaris Drabant 26

Hej alle. 

Jeg har netop købt en sejlbåd og er generelt ret ny i sejler. Det elektriske system skal opgraderes, men det er noget tid siden at jeg havde el-lære i skolen. Jeg har vedhæftet et simpelt elektrisk system, som jeg gerne vil have vurderet. Det er meningen, at båden skal have en hovedafbryder til alt strøm bortset fra strøm til motoren fra startbatteriet. I kahytten skal der også gerne være et panel med et forskellige afbrydere til fx belysning, GPS, navigationslys osv. Jeg vil gerne minimere strømforbruget mest muligt, da planen er at lave en vindmølle til opladning af batteriet senere. Ser systemet helt forkert ud? Mangler jeg noget? Er sikringerne overflødige? Hvordan fungerer det med jord på en sejlbåd? 

Venlig hilsen,
Mads 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Og velkommen her på LDS.

Det ser da vældig fint ud, og ja du skal have en sikring ved hver afbryder. Du opnår en rimelig besparelse ved kun at bruge lysdioder. Nej man bruger sådan set ikke jordforbindelser på en båd. Ud fra dit diagram kan jeg ikke lige se en forbindelse til dit  12 v 64 amp. batteri.

Tak for velkomsten og mange tak for dit svar.

Jeg har heller ikke koblet en jordforbindelse til - det undlader jeg så.

Ja, planen er, at alt belysning bliver med LED. Jeg kan ikke huske hvordan det forholder sig med modstanden i kredsløb. Formlen Ohm = V/A dikterer jo, at jo lavere amperer desto større modstand. Betyder stor modstand at der er større energitab? Eller er høj modstand en god ting?
Skrevet af Lumholdt på 01 maj 2014 15:53



Hej alle. 







Jeg har netop købt en sejlbåd og er generelt ret ny i sejler. Det elektriske system skal opgraderes, men det er noget tid siden at jeg havde el-lære i skolen. Jeg har vedhæftet et simpelt elektrisk system, som jeg gerne vil have vurderet. Det er meningen, at båden skal have en hovedafbryder til alt strøm bortset fra strøm til motoren fra startbatteriet. I kahytten skal der også gerne være et panel med et forskellige afbrydere til fx belysning, GPS, navigationslys osv. Jeg vil gerne minimere strømforbruget mest muligt, da planen er at lave en vindmølle til opladning af batteriet senere. Ser systemet helt forkert ud? Mangler jeg noget? Er sikringerne overflødige? Hvordan fungerer det med jord på en sejlbåd? 







Venlig hilsen,



Mads 







Du har i dine oplysninger skrevet forbruget i Ohm, mener du Ohm eller Watt?

Desforuden har du et kredsløb beskrevet som Motor 10 Ohm koblet til en 12 V akkumulator, hvad laver det kredsløb, siden det er koblet på et selvstændigt kredsløb ?

Men ellers ser det fornuftigt ud. Hvor er ladekredsløbet til din 64Ah akkumulator, og hvorfor ikke bruge solceller til opladning i stedet for en vindmølle.

Ja, planen er, at alt belysning bliver med LED. Jeg kan ikke huske hvordan det forholder sig med modstanden i kredsløb. Formlen Ohm = V/A dikterer jo, at jo lavere amperer desto større modstand. Betyder stor modstand at der er større energitab? Eller er høj modstand en god ting?

Høj modstand indikerer et lavt forbrug, så jo højere modstand desto lavere forbrug.

volt* ampere = watt. I dine forsyningsledninger skal du selvfølgelig sørge for en så lav modstand som muligt.









fase

Du har i dine oplysninger skrevet forbruget i Ohm, mener du Ohm eller Watt?

Desforuden har du et kredsløb beskrevet som Motor 10 Ohm koblet til en 12 V akkumulator, hvad laver det kredsløb, siden det er koblet på et selvstændigt kredsløb ?

Men ellers ser det fornuftigt ud. Hvor er ladekredsløbet til din 64Ah akkumulator, og hvorfor ikke bruge solceller til opladning i stedet for en vindmølle.

Ja, planen er, at alt belysning bliver med LED. Jeg kan ikke huske hvordan det forholder sig med modstanden i kredsløb. Formlen Ohm = V/A dikterer jo, at jo lavere amperer desto større modstand. Betyder stor modstand at der er større energitab? Eller er høj modstand en god ting?

Høj modstand indikerer et lavt forbrug, så jo højere modstand desto lavere forbrug.

volt* ampere = watt. I dine forsyningsledninger skal du selvfølgelig sørge for en så lav modstand som muligt.

Hej S. fabrin. 

Tak for dit svar. Jeg skal forsøge at svare tilbage fyldestgørende: 
1. Om amperer og modstand: Nu giver modstand og forbrug mere mening! Så det gælder simpelthen om at minimere watt på de 12V komponenter jeg tilslutter. . 

2. Om ohm i kredsløbet: Ja, jeg ville havde skrevet det i watt, men jeg kunne ikke få programmet (https://www.circuitlab.com/) til at makke ret og ændre ohm til watt... Jeg tror ikke, at de indsatte tal er helt realistiske. 

3. Om ladekredsløb: Der er endnu ikke koblet ladeanordning på. Vil du mene at et solcellepanel er et bedre alternativ? Min tanke var, at vinden som regel blæser når man sejler, men solen skinner ikke altid. 

4. Om moterens kredsløb: Min hensigt var, at motoren skulle køre på seperat batteri, men on/off afbryderen skal gerne sidde på panelet i kahytten sammen med de andre kontakter. Er der en bedre måde at gøre det på? 

Venlig hilsen Mads

Hej
Det ser fint ud, dog er det lidt usædvanligt at opgive forbruget i ohm, så skal man jo regne :-)

Det kredsløb du har til motoren, hvad gør det? Hvad styrer det?
Du skal have en forbindelse fra generator til batteri. Og ikke mindst en lade lampe.
Lade lampen forbindes fra generator til en plus der kun er tilstede med tænding.
Hvis kredsløbet til motor styrer en plus til en tændspole, kan du koble lade lampen hertil.
Du mangler også et kredsløb til el startere, hvis du da bare dette.
Annonce
Endvidere ville jeg da supplere solceller eller hav vindmøllerne med et Laderelæ, så din motors generator kan lade på forbrugs batteriet.. Det skal blot være af typen der lader på start batteri først og derefter forbrug
Jeg syntes du skal droppe ideen om en vindmølle, det støjer temmelig meget nede i båden når sådan en er monteret på dækket, de fleste der har sådan en vindmølle monteret stopper den om aftenen, så er solceller et bedre alternativ, du kan få dem så de kan bøjes efter ruftaget , træde på dem.
Subwoof: Det er ment som et startbatteri til motoren. Er det forkert? Jeg er i tvivl om hvordan kredsløbet kommer til at se ud i forhold til det du beskriver. Kunne jeg få dig til at tegne en skitse (i håndener fint) og sende mig et billede af det? Mail: [email protected]



Håndværkeren: Okay, jeg holder mig til en solcelle så. Tror du, at 50 w er nok til det lille kredsløb? Fx denne pakke: http://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop-354.aspx?ProductID=PROD267 ?
Hej
Lomholt
Du mangler hele dit ladekredsløb på dit diagram  - der må jo være en generator/dynastarter på din motor - hvis den kontakt du har i motorkredsløbet (sw 9 & sikring 10)  skal afbryde starter kredsløbet vil jeg råde dig til at sætte den ved batterierne (så korte kabler som muligt)
Hvis du vil have mere hjælp så spørg igen - svarer ikke altid lige hurtigt men svarer altid
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 02 maj 2014 20:47
Hej
Lomholt
Du mangler hele dit ladekredsløb på dit diagram  - der må jo være en generator/dynastarter på din motor - hvis den kontakt du har i motorkredsløbet (sw 9 & sikring 10)  skal afbryde starter kredsløbet vil jeg råde dig til at sætte den ved batterierne (så korte kabler som muligt) men husk at hovedplussen til generatoren ALDRIG må afbrydes !
Hvis du vil have mere hjælp så spørg igen - svarer ikke altid lige hurtigt men svarer altid
Unskyld jeg fik lige mandolinfeber da jeg sendte indlæg 
Hilsner Polobjørn



"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis