Plast der ikke kan limes

Min søn fik et par JVC børnehovedtelefoner i julegave.
(http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hovedtelefoner/JVCTINYBL/jvc-hovedtelefoner-til-born-ha-kd5-p-y-bla-gul)

Nu blev han lidt sur for nyligt og knækkede den gule bøjle i den ene side.

Æv, tænkte jeg, men det må jeg jo så lime sammen.

Forsøg 1: En stærk sekundlim. Jeg sleb fladerne med lidt sandpapir, lim på og satte dem i spænd. Lod det tørre 15 min.
Efter tørretiden faldt delene fra hinanden som om de aldrig havde været i nærheden af lim 

Forsøg 2: 2-komponents plasticegnet lim. Jeg sleb fladerne igen og gjorde dem rene. Blandede en portion 2-komponents lim, smurte på og lod tørre en time.
Efter tørretiden var limen hård, og kunne tages i en falde, der slet ikke hang ved plasticen 

For at teste at min lim er ok, tog jeg et helt nyt plastic id kort, en dråbe sekundlim, lod tørre 2 minutter, og det var umuligt at få fra hinanden. Så limen fejler ikke noget 

Plastic der ikke kan limes, har I hørt noget lignende?

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, min kones solbriller, var jeg ude for det samme som du beskriver... jeg gav hende dog lov til at bruge en 20'er på et par nye 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan evt. prøve "Super Attak all plastics” fra Loctite. Men ingen garanti for virkning. Især polyethylen og polypropylen er svære at lime.

Og uanset du skulle finde en lim der binder på den type plastic du har, så er spørgsmålet vel om det alligevel kan holde ( med mindre du limer en skinne el. lign ovenpå til at aflaste brudsteddet). 
Måske jeg skulle lave en ny bøjle af lego-klodser - de plejer at holde, og de kan limes 

Man kunne jo fristes til at tro at producenter vælger disse typer plast for at støtte op om vores køb-og-smid-væk samfund.

Tænker at lave en bøjle i ege- eller bøgetræ. Bare for hyggens skyld 

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

Limpistolen kan ofte lime "umulig" plast, bar man varmer godt op, så limen næsten smelter ned i plasten, er der plads til en lille pølse af lim, så forstærker det yderligere.

Brugte lidt flamingo blandet i en lille mængde cellulosefortynder, det giver en plast lim, som smeltede plasten, & dermed virkede som lim, det virkede for mig for mange år siden.

Limede en lille viser til stationsøgningen i min radio (længe før digitaliseringen blev indført)

Ellers kan der jo limes x antal lag finer' sammen omkring en model (årene på langs) gir' en meget stærk "bøjle" som vil være holdbar til formålet. (model samme størrelse som juniors hoved ca.) 

(alting kan selv sagt ødelægges om man er til det)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis