Centralvarmeanlæg der lækker eller for små ekspansionsbeholdere

Kære kloge LDS´ere

Jeg har købt hus i august. Huset er fra 1934 med nyanstialleret gulvvarme i køkken fra 2006. Vi har selv fået installeret jordvarmeanlæg i november ved udskiftning af et meget gammelt oliefyr. Hen over vinteren har vi eksperimenteret med at få det fulde udbytte af anlægget ift. rumtemperaturer  i de forskellige rum i stuen og på 1. og 2. mm.

Men...samtidig som trykket i jordvarmeanlægget er faldet lidt hen over vinteren, måske skyldet luftbobler i jordvarmeslangerne, har vi skullet fylde vand på centralvarmeanlægget ca. hver 3. uge. Bare lidt I samme periode er der hver gang vi har fyldt vand på anlægget kommet en del vand i opsamlingen fra ekspansionsbeholderen.

Vi har haft en VVS´er forbi for at lave ny gulvvarme i en entré og han kommenterede, at den ekspansionsbeholder, som jordvarmefirmaet havde installeret så lidt små ud til det hus/anlæg.

Nu har jeg forsøgt at blive klog på hvordan cenytralvarmeanlægget egentlig virker, og om det at jeg skal fylde på skyldes læk eller for små ekspansionsbeholdere. Men bliver ikke egentlig klog. Nogen, der kan give et godt link, eller en god forklaring?

Gode råd modtages gerne (ingen synlige læk i huset, og jeg har også tjecket varmerør i skunkene for læk).

Det skal sige, at noget af påfyldningerne ind over vinteren kan skyldes en utæt radiator, som vi nu har udskiftet.


kvinde der vil selv...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.kierulff.dk/Ekspansionsbeholdere_-_beregn_storrelse.pdf
Nej...er ikke fuldstændig sikker på at det er ekspansionsbeholderen.
Jeg tester de forskellige radiatorer og guldvarmeanlæg af efter tur - og det giver et ikke helt entydigt svar.

Har du andre gode råd?

kh.

kvinde der vil selv...
Ja, det er lidt af et problem du har der.  Men fortvivl ikke, da det ikke er så svært alligevel.  

Hvis der ikke kommer vand ud af overtryksventilen på anlæget og der stadig forsvinder vand (du kan ikke holde trykket), har du en læk et eller andet sted i husets rørsystem.

Sæt derfor en spand, opvaskebalje eller tallerken under overtryksventilen og tjek dagligt for spild. Kommer der til stadighed vand efter at anlæget er faldet til ro efter en påfyldning, er expangtionsbeholderen for lille og bør derfor skiftes.

Håber dette lille skrift hjælper. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hey.
En gl lille tommel finger regel hedder.
10% af total vand mængde i anlæg er str på Ekspansion.
Eks 600m jord slange 40mm = 1lit pr mtr slange=600lit @ 10%= 60lit ekspansion.
De fleste huse har ca 100-250lit vand i anlæg.
Og monteres dermed en 18 lit ekspansion.
Og ALDRIG automat udlufter på jord kreds. Spritten ødelægger den!
ALTID finger luft skruer og luft gerne ud 4-5 gange om dagen den første uge.

mvh
Ellers beskriv dit hus str med kvm og antal radiatore/gulvvarme og ca str og længde rør samt isolerings grad.

mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis