Husqvarna Automower 220 AC robotplæneklipper

Så blev jeg da lige så mega træt af min gamle motorplæneklipper at jeg besluttede mig for at den æra med støjende og forurenende maskiner nu skulle have en ende.

Jeg har googlet i ugevis, set 100vis af videoer på YouTube og min konklusion er at det nok er mest sikkert at købe mærket Husqvarna som er gennemtestet og jeg har faktisk ikke fundet et eneste negativt skriveri om Husqvarnas model 220 AC

Min plæne er flad og ca. 290 m2 stor med en del kanter, træer, terrasser o.l., men dog regulær til robotklipper syntes jeg. Min lokale Husqvarna dealer mente at jeg nemt kunne nøjes med deres model 305, men jeg kan se at den skal køre i døgndrift for at holde 400 m2 slået og min oplevelse hos forhandleren er da også, at model 305 og 308 virker som et par lidt billigere konkurrencemodeller fra Husqvarna. Prisen for 305 og 308 er da også forbavsende tæt på den store model 220, så jeg valgte den store for at den ikke skal køre i døgndrift. Sjovt nok fandt jeg også ud af at Husqvarna faktisk ejer Gardena, men da modellerne koster ca. det samme vil jeg helst have Husqvarna som står for kvalitet i min verden.

En anden årsag til mit valg er at model 220 AC kører på NiMH batteri og ikke litium som de nyerere modeller og at et sprit nyt batteri nu kan købes på nettet til ca. 400 kroner. De holder jo ligesom knivene ikke evigt og det er dejligt når man er forberedt på prisniveauet inden.

Et godt tip er at spørge vidt og bredt på priserne da jeg fandt produktet sprit nyt til mellem 11.800 og 14.999 så der er lidt at spare ved at kigge sig omkring. Husk at få sælger til at opdatere softwaren gratis!!!

Det er knagme dyrt legetøj, men jeg håber maskinen vil give mig mere tid til andre GDS projekter og nu har jeg ikke så mange andre laster......(Og vi må jo ikke gå ned på grej )

Jeg har nu betalt min nye robot og mangler så at hente den og få den monteret. Sælger fortæller, at der er en god brugsanvisning og installationsvejledning med, så nu er resten af projektet overladt til mit LDS håndelag.

Jeg regner med at montere kablet med de medfølgende pløkker til at starte med og når jeg så efter nogle uger kan se at robotten kører som jeg vil have den til, så vil jeg lave en rillegrave himstrigims og få kablet 3-4 cm. med i plænen så det er helt væk.

Midt i plænen har vi en cirkelrund terrasse på 3,4 meter i diameter som vi udelukkende bruger til et bålfad på stativ, og her har jeg en 4-5 cm høj flisekant omkring som jeg normalt bruger til at græstrimme op af. Mon jeg ikke skal lave græs og fliser plan så min robot blot kan køre over terrassen så jeg slipper for at trimme?

Har du tips inden jeg søsætter projektet hører jeg gerne fra dig og bor du i Herning området og ejer en model 220 der er kørende kunne jeg godt tænke at få en snak med dig inden jeg går igang. Sjovt nok har jeg faktisk aldrig set en i gang undtagen på YouTube.

Wauw, jeg glæder mig til dagen hvor jeg skal have den installeret 

Hundefar

Så blev jeg da lige så mega træt af min gamle... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen, Du kan godt give dig ret i at det og have en flot plæne er indeholdende lidt "show", men på den anden side går jeg hver dag en tur i haven og kigger, stanger en mælkebøtte eller snitter en dræbersnegl og jeg tror ikke man skal neglisere den sjælelige betydning for denne gåtur. Jeg nyder at pleje haven og den er mit frirum, men spørgsmålet er om en asfalteret have ville kunne give mig den samme glæde ???

Jeg fik d.d. 350 fliser (10,5 m2) fra 10-4 til kr. 91 pr. m2. Jem og fix skulle have 78, men så skulle jeg køre 4 gange (med trailer efter Smart Fortwo), læsse stene på vogn i butikken, læsse dem i trailer og derefter læsse dem af herhjemme. Her gav jeg ialt max. 150 kr. ekstra og så rørte jeg ikke en finger og sparede benzinen og de mange timer med at hente. Så ok at give en lille overpris.

Desværre skal jeg arbejde de næste 6 dage, så jeg har ikke mange minutters fritid til flisekanten :-(

God LDS dag til jer alle!!!!

Hundefar

Jo jeg kan da godt se at det kan være godt med lidt grønt for øjer, når man bor der oppe midt på heden, skulle jo nødigt sande helt til så det hele løber lige ud i sandet.

Da jeg selv boede inde i en by havde jeg en lille have som jeg gik meget op i at beplante med blomster og små buske. Jeg havde lavet små afgrænsede bede og endda fået plads til et lille Basin med rindende vand ned over en sten. Naboerne syntes at jeg altid havde den flotteste have, men jeg brugte også mange timer der !

Jeg graj godt nok lidt da jeg en måned efter at havde flyttet der fra, at se at ejeren af huset havde fjernet det hele og anlagt græs over alt.

Nu bor jeg så langt ude på landet at ingen kan se min have og jeg har tabt lysten til at anlægge bede med blomster da vi er meget plaget af de der møg snegle der æder alt. Jeg har et lille stykke indhegnet køkken have som jeg anlagde da jeg flyttede ind for mange år siden. Men når man render og bruger masser af tid på tingene og de så bare bliver ødelagt af de der snegle så opgiver jeg og lader naturen gå sin gang, jeg har tre rækker ærter á 10 m. hvor jeg hælder snegle nematoder ud langs rækkerne og det er da effektivt. Det er kun til fornøjelse for hunni og jeg kan sidde og spise ærter en gang i mellem, hunni elsker ærter, jeg åbner bælgene og hun stikker poten frem og holder bælgen medens hun spiser indholdet. Så min græsplæne er egentlig bare for at det ikke skal være den bare jord med tons vis af nælder og tisler.

Og så skulle det måske også med at mit bentøj ikke er som da jeg var 25, det kniber gevaldigt med at gå for langt ad gangen.

Hej

Jeg kører på sæson 2 med min 220AC nu. Den passer ca. 2000 m2. Pt. i døgndrift pga. årstiden + gødning.

Jeg tror ikke du slipper for en tur med trimmeren langs flisekanter. Jeg gør ikke i hvert fald. Mine ser pt. sådan ud. Har ikke fået givet dem en tur i år endnu.



Mht afgrænsning af høje kanter vil der stå noget tilbage. Ligeledes en opgave for trimmeren.


Mvh. Jakob Jørgensen
Jah ! Helt arbejds fri bliver man jo nok ikke med sådan et maskemekanisk reskav der har sit eget liv i ens have
Hej Jacob,

Hvilken klippehøjde står din 220 AC maskine på?

Jeg kan se at den standard skulle køre 27 cm ind over kablet, så jeg havde sat kabler på 28 cm. fra mine højbede, men den dunker nu ind i dem med skjoldet alligevel, så jeg vil lege lidt med justering af hvor langt den skal køre ind.

Husqvarna anbefaler at man ikke placerer ladestationen i en smøge, så det er præcist det jeg har gjort. Smøgen er 3 meter bred og 6 meter lang, så jeg vil lege med at ligge et guidekabel ud som den kan følge. Er det ikke korrekt at et guidekabel skal tilsluttes "Guide 1) på ladestationen og så sættes sammen med afgrænsningskablet et fjernt sted?

Jeg arbejder desværre hele tiden pt. så jeg når ikke så meget i haven, men det er trods alt nu lykkedes mig at få lagt 45 meter kantfliser.

Foreløbig tak for svar ;-)

kh

Henrik fra Herning

Hundefar

Annonce
Skrevet af hundefar på 14 maj 2014 10:10
Hej Jacob,

Hvilken klippehøjde står din 220 AC maskine på?
Har lige sat den ned fra 5 til 3 samtidig med gødning. Den gik ikke, så nu er den sat op på 4 indtil den er med igen. Så ryger den ned på 3, som jeg kørte med sidste år.

Jeg kan se at den standard skulle køre 27 cm ind over kablet, så jeg havde sat kabler på 28 cm. fra mine højbede, men den dunker nu ind i dem med skjoldet alligevel, så jeg vil lege lidt med justering af hvor langt den skal køre ind.
Du kan justere overlapningen. Det vigtigste er sådan set, at du holder sammen afstand fra kabel til kant alle steder i haven undtagen de steder, hvor maskinen skal klippe ind over. Her har jeg lagt mit kabel 10 cm fra flisekant.

Husqvarna anbefaler at man ikke placerer ladestationen i en smøge, så det er præcist det jeg har gjort. Smøgen er 3 meter bred og 6 meter lang, så jeg vil lege med at ligge et guidekabel ud som den kan følge. Er det ikke korrekt at et guidekabel skal tilsluttes "Guide 1) på ladestationen og så sættes sammen med afgrænsningskablet et fjernt sted? Jo men hvis først maskinen har valgt at følge kantsnoren ind, så skifter den ikke til guidekabel. Jeg kan ikke huske om du kan indstille den til KUN at følge guidekabel. Jeg bruger ikke selv guidekabel.
Inden du lægger et guidekabel så test lige om det reelt er et problem. Det er trods alt kun "venstrehåndsarbejde" du har til den


Jeg arbejder desværre hele tiden pt. så jeg når ikke så meget i haven, men det er trods alt nu lykkedes mig at få lagt 45 meter kantfliser.

Foreløbig tak for svar ;-)

kh

Henrik fra Herning



Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Alle sammen,

Hvor køber jeg de billigste knive til Husquarna Automower 220 AC?

1000 tak for hjælpen! :o)

Mange hilsner

Christian
der er gået noget tid, kan du sige noget mere om dine erfaringer, er en robotklipper besværret værd, kan den køre 'bevogtet' eller skal man dagligt tjekke den.
hvad med hastighed, hvorlang tid køre den ad gangen.

håber du kan skrive lidt om erfaringerne, tror der er flere som gerne høre om dem
Skrevet af ChristianL på 03-06-2015 08:52
Hej Alle sammen,

Hvor køber jeg de billigste knive til Husquarna Automower 220 AC?

1000 tak for hjælpen! :o)

Mange hilsner

Christian

 

Tjek evt. eBay. Her har jeg handlet en del ved Genisys.

Har dog lige ordret dem her. Så får jeg at se om de holder lidt bedre end dem uden titanium.

http://www.ebay.com/itm/191862746522?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 


Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af NielsChr på 20-05-2016 00:31
der er gået noget tid, kan du sige noget mere om dine erfaringer, er en robotklipper besværret værd, kan den køre 'bevogtet' eller skal man dagligt tjekke den.
hvad med hastighed, hvorlang tid køre den ad gangen.

håber du kan skrive lidt om erfaringerne, tror der er flere som gerne høre om dem

 

220/230 er velprøvede maskiner og hvad der vel kan betegnes som et sikkert køb. Modellen er dog udgået, så du må evt. på brugtmarkedet.

Langt de fleste stop skyldes udefra kommende faktorer. Installationen (som regel rimelig begrænset til indkøringsperioden) eller genstande på plænen. Maskinerne i sig selv er meget driftsikre. Med tiden må der dog påregnes reparationer som med alt andet. Her er Husqvarne i min optik klart foran alle andre, da reservedele er lette at skaffe. Her bruger jeg www.myautomower.de.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis