Husqvarna Automower 220 AC robotplæneklipper

Så blev jeg da lige så mega træt af min gamle motorplæneklipper at jeg besluttede mig for at den æra med støjende og forurenende maskiner nu skulle have en ende.

Jeg har googlet i ugevis, set 100vis af videoer på YouTube og min konklusion er at det nok er mest sikkert at købe mærket Husqvarna som er gennemtestet og jeg har faktisk ikke fundet et eneste negativt skriveri om Husqvarnas model 220 AC

Min plæne er flad og ca. 290 m2 stor med en del kanter, træer, terrasser o.l., men dog regulær til robotklipper syntes jeg. Min lokale Husqvarna dealer mente at jeg nemt kunne nøjes med deres model 305, men jeg kan se at den skal køre i døgndrift for at holde 400 m2 slået og min oplevelse hos forhandleren er da også, at model 305 og 308 virker som et par lidt billigere konkurrencemodeller fra Husqvarna. Prisen for 305 og 308 er da også forbavsende tæt på den store model 220, så jeg valgte den store for at den ikke skal køre i døgndrift. Sjovt nok fandt jeg også ud af at Husqvarna faktisk ejer Gardena, men da modellerne koster ca. det samme vil jeg helst have Husqvarna som står for kvalitet i min verden.

En anden årsag til mit valg er at model 220 AC kører på NiMH batteri og ikke litium som de nyerere modeller og at et sprit nyt batteri nu kan købes på nettet til ca. 400 kroner. De holder jo ligesom knivene ikke evigt og det er dejligt når man er forberedt på prisniveauet inden.

Et godt tip er at spørge vidt og bredt på priserne da jeg fandt produktet sprit nyt til mellem 11.800 og 14.999 så der er lidt at spare ved at kigge sig omkring. Husk at få sælger til at opdatere softwaren gratis!!!

Det er knagme dyrt legetøj, men jeg håber maskinen vil give mig mere tid til andre GDS projekter og nu har jeg ikke så mange andre laster......(Og vi må jo ikke gå ned på grej )

Jeg har nu betalt min nye robot og mangler så at hente den og få den monteret. Sælger fortæller, at der er en god brugsanvisning og installationsvejledning med, så nu er resten af projektet overladt til mit LDS håndelag.

Jeg regner med at montere kablet med de medfølgende pløkker til at starte med og når jeg så efter nogle uger kan se at robotten kører som jeg vil have den til, så vil jeg lave en rillegrave himstrigims og få kablet 3-4 cm. med i plænen så det er helt væk.

Midt i plænen har vi en cirkelrund terrasse på 3,4 meter i diameter som vi udelukkende bruger til et bålfad på stativ, og her har jeg en 4-5 cm høj flisekant omkring som jeg normalt bruger til at græstrimme op af. Mon jeg ikke skal lave græs og fliser plan så min robot blot kan køre over terrassen så jeg slipper for at trimme?

Har du tips inden jeg søsætter projektet hører jeg gerne fra dig og bor du i Herning området og ejer en model 220 der er kørende kunne jeg godt tænke at få en snak med dig inden jeg går igang. Sjovt nok har jeg faktisk aldrig set en i gang undtagen på YouTube.

Wauw, jeg glæder mig til dagen hvor jeg skal have den installeret 

Hundefar

Så blev jeg da lige så mega træt af min gamle... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er stadig i tvivl, og da der er tale om dyrt legetøj har jeg ikke kastet mig ud i det endnu.
lige netop genstande på plænen har været min bekymring omkring automower - jeg får ofte grene og æbler som flyver ned på plænen. robomow vil i min optik bedre kunne håndtere disse....automowers lave støjtal gør dog at jeg hælder mere til den.

et spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på er hvor meget plæne den tager per time...de skriver alle hvor stor en plæne de dækker, men ikke hvor meget den skal køre. jeg selv kan godt holde ud den køre hver dag, men er ikke sikker på mine naboer syntes det samme.
er det realistisk at lade den køre hver 3' dag i 3 timer hvis man skal dække 1000 m2 græs...og bruger I jeres til at slå om natten ?
Det antal timer du nævner er alt for lidt.

Jeg kan ikke lige komme med en m2/time sats, men min egen erfaring er følgende.

Jeg har ca 1800-2000 m2 plæne. Da jeg havde en ac220, kunne den, hvis den kørte 24/7, slå arealet ca 2 gange/uge. Jeg vil skyde på, at den klipper i ca 40% af tiden. Så kan du selv regne m2/time ud, hvis det er vigtigt.
Nu har jeg skiftet til en 230 acx, som har lidt større kapacitet. Den kører derfor ikke om natten mere. Den gl gjorde. Hvordan det passer dig bedst, er en personlig præference. Jeg generer ingen om natten, hvor jeg bor, så det var ligegyldigt.

Men summa summarum så vil jeg gætte på, at du i højsæsonen skal køre ca 12 timer/dag med en 220 ac.

Mvh. Jakob Jørgensen
En automower blev mit valg p.g.a. den er meget støjsvag, min har kørt 3 år i sommerhuset på Sjælland i hele klippe perioden med opsyn fra naboen - 1-2 gange om ugen - jeg bor i Jylland :-) absolut de bedste penge jeg har brugt i meget, meget lang tid, jeg ville aldrig undvære den :-)

 

har nu bestilt en automower 430x, den står til at kunne dække 3200 m2. da jeg blot har 1000 m2 som skal slåes, så tænker jeg at det giver mulighed for at den kun skal bruge 1/3 del (8 timer) og denne 1/3 er en del af tiden opladningstid (5 timer) , dvs. den burde ifølge mine lommeuldsberegninger kun skulle køre i 3-4 timer om dagen eller hver anden dag i 6-7 timer.

jeg tænker at hvis den er så stille som den giver udtryk for, kan det jo tænkes at det er bedst at lad den starte sent hvor gærsset normalt er tørt (der kommer dug hver nat) f.eks. hver anden aften kl 21-05 eller 21-01 hver dag ... måske er jeg urealistisk, det må tiden vise og jeg må finjustere klippe mønster.
det er godt nok et sommerhus, men naboen bor der hele året (pensionister) så skal helst køre hvor det genere mindst.

anyway jeg har startet en ny tråd om råd til installation af kabel
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/208222
håber der er nogen i denne tråd som kan bidrage til nogle gode råd

hvordan man skifter simkort i gps modulet på 260acx er der monstro nogen,der ved noget om det? Telia taletidakort virker jo ikke mere

jeg har skiftet næsten alt på selv på mine husqvarna 220,230,260 

Annonce

Hej Macnor, Jeg købte jo min Husquarna AC220 i foråret 2014 og det vil sige at den nu kører på 4. sæson. Jeg undrer mig lidt over hvad det er du skifter på dine maskiner ud over knivene??? Min har da aldrig fejlet noget som helst og den kører upåklageligt.


Jeg skiller den ad og rengører den hvert efterår, men det er mest for at den skal være lækker at finde frem når foråret kommer.


Men hvad er det du går og skifter????


Hundefar

hej Hundefar

tillykke med det

Jeg er nu på min 5.

denne gang en 450x, som bare kører derud af

Jeg har bl.a. skiftet kniv holder og dækplader,for og baghjul,sensorer,batteri osv

problemet har hele tiden været ujævnt terræn som bl a de 5 knivsplader havde svært ved at håndtere

Nu er Husqvarna heldigvis gået tilbage til 3 knivs skiverne 

at du har kørt så længe problemfrit må jeg ønske stort tillykke med

OBS Jeg er stadig overbevist om at Husqvarna er den bedste Robot


jeg har lige modtaget mail fra det svenske firma som er husqwarna forhandler som jeg har handelt hos...

de varsler deres svenske brugere om at vejrtjensten i sverige har varslet torde/lyn.

de anbefaler at man afkobler ladestationen fra elnettet, afmontere afgrænsningskablet fra ladestander og sætter roboten indendøre.

jeg tænker de gør det da de har haft tilfælde med ristede maskiner/ladestation efter torden/lyn.

i min tid hos tdc var der altid travlt efter vejr med lyn - mange kabler og udstyr som er tilsluttet bliver 'ristet' så det giver god mening at afmonter afgrænsnings kabel og evt køre 'dyret ind'

er det noget i gør før torden vejr ?

jeg vil evt overvej at fjernstyre dyret ud af ladestander ved næste tordenvejr , det fjerne nok den største risiko.

Korrekt. Mit print i ladestationen overlevede ikke et lynnedslag sidste år. Altid en god idé at tage den ind og koble kablerne fra. 


Mvh. Jakob Jørgensen

Jeg har aldrig haft mine dyr inde i tordenvejr,

Har spurgt min forsikring og de er dækkede,

lissom de dækkede da jeg i begyndelsen på mine nu 8 års selskab med robotterne forkortede strømkablet fra transformeren,

det stod nemli ikke i den hurtige vejledning,

men det gør det nu,bla takket være mig😊

det er iøvrigt meget nemt at skifte printet i ladestationen

har lige skiftet venstre collision sensor,jeg har jo gemt alt brugbartfra de gamle,som har sagt stop

kører nu fint på mine 16000m2 græs mellem alle frugttræerne med 2 styk 265acx og t stk 450 x,som kører med lys om natten,så kan pindsvinene bare flytte sig😉

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis