Husqvarna Automower 220 AC robotplæneklipper

Så blev jeg da lige så mega træt af min gamle motorplæneklipper at jeg besluttede mig for at den æra med støjende og forurenende maskiner nu skulle have en ende.

Jeg har googlet i ugevis, set 100vis af videoer på YouTube og min konklusion er at det nok er mest sikkert at købe mærket Husqvarna som er gennemtestet og jeg har faktisk ikke fundet et eneste negativt skriveri om Husqvarnas model 220 AC

Min plæne er flad og ca. 290 m2 stor med en del kanter, træer, terrasser o.l., men dog regulær til robotklipper syntes jeg. Min lokale Husqvarna dealer mente at jeg nemt kunne nøjes med deres model 305, men jeg kan se at den skal køre i døgndrift for at holde 400 m2 slået og min oplevelse hos forhandleren er da også, at model 305 og 308 virker som et par lidt billigere konkurrencemodeller fra Husqvarna. Prisen for 305 og 308 er da også forbavsende tæt på den store model 220, så jeg valgte den store for at den ikke skal køre i døgndrift. Sjovt nok fandt jeg også ud af at Husqvarna faktisk ejer Gardena, men da modellerne koster ca. det samme vil jeg helst have Husqvarna som står for kvalitet i min verden.

En anden årsag til mit valg er at model 220 AC kører på NiMH batteri og ikke litium som de nyerere modeller og at et sprit nyt batteri nu kan købes på nettet til ca. 400 kroner. De holder jo ligesom knivene ikke evigt og det er dejligt når man er forberedt på prisniveauet inden.

Et godt tip er at spørge vidt og bredt på priserne da jeg fandt produktet sprit nyt til mellem 11.800 og 14.999 så der er lidt at spare ved at kigge sig omkring. Husk at få sælger til at opdatere softwaren gratis!!!

Det er knagme dyrt legetøj, men jeg håber maskinen vil give mig mere tid til andre GDS projekter og nu har jeg ikke så mange andre laster......(Og vi må jo ikke gå ned på grej )

Jeg har nu betalt min nye robot og mangler så at hente den og få den monteret. Sælger fortæller, at der er en god brugsanvisning og installationsvejledning med, så nu er resten af projektet overladt til mit LDS håndelag.

Jeg regner med at montere kablet med de medfølgende pløkker til at starte med og når jeg så efter nogle uger kan se at robotten kører som jeg vil have den til, så vil jeg lave en rillegrave himstrigims og få kablet 3-4 cm. med i plænen så det er helt væk.

Midt i plænen har vi en cirkelrund terrasse på 3,4 meter i diameter som vi udelukkende bruger til et bålfad på stativ, og her har jeg en 4-5 cm høj flisekant omkring som jeg normalt bruger til at græstrimme op af. Mon jeg ikke skal lave græs og fliser plan så min robot blot kan køre over terrassen så jeg slipper for at trimme?

Har du tips inden jeg søsætter projektet hører jeg gerne fra dig og bor du i Herning området og ejer en model 220 der er kørende kunne jeg godt tænke at få en snak med dig inden jeg går igang. Sjovt nok har jeg faktisk aldrig set en i gang undtagen på YouTube.

Wauw, jeg glæder mig til dagen hvor jeg skal have den installeret 

Hundefar

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skal du så ud og investerer i en god ligge stol eller hænge køje, så du kan ligge og slappe af medens din robot drøner der ud af, burde jo være et standart tilbehør til klipperen

Jeg elsker arbejde, kan sidde og se på det i timevis

Jeg er misundelig!

Ville gerne have sådan en, så jeg er MEGET spændt på at høre om dine oplevelser med den - gerne med billeder af klipperen og af resultatet!

Mvh. AllanE
Kantflise 14 cm. bred, ex. en holmegaardssten 14x21x5 cm.

Jeg har lavet afgrænsninger til mine bede som er ca. 20 cm. høje af Holmegaardssten som er limet med fliselim og dem har jeg nu i 8 år brugt til at trimme op af. De er lavet hele vejen rundt om plænen. LDS bruger Trurb foreslår mig at lægge en Holmegaardssten langs alle mine høje kanter og så lægge wiren ned 10 cm. fra denne kant. Husquarna foreskriver selv at kablet bør være 35 cm. fra mure for ikke at slide skjoldet, og mine bedafgrænsninger må være at sidestille med en mur.

Efter at have tænkt over dette en hel dag kan jeg godt se at dette er den eneste rigtige løsning så jeg slipper for at trimme kanter og Husqvarna 220eren har derved ikke områder den ikke når.

Men jeg kan også godt se at jeg derved får mig adskillige dages arbejde med at grave, lægge sand, rette af og lægge fliser i niveau med plænen, men det er selvfølgelig den ultimative løsning hvilket betyder at "Gumle" ikke kommer på græs foreløbig med mindre jeg laver en midlertidig bane midt på plænen ;-)

Jeg må igang.......og foreløbig tak for svar!!!!

Hundefar

Jeg er nu igang med at lægge en 21 cm. bred flisekant langs alle mine højbede og plæneafgrænsningskanter. Når jeg vender robotten om kan jeg måle at den ikke vil klippe 16,5 centimeter fra kanterne og så skal jeg alligevel slå/trimme græsset for at nå til kant. Men med en 21 cm flise klarer robotten det hele (14 cm er IKKE nok). Det må være af sikkerhedsårsager at knivene ikke er helt ude ved skjoldet, men jeg får jo samme problem ved mine 4 træer i haven. Der vil stå 16,5 cm uklippet græs rundt om dem.

Nu vil jeg afsted til 10-4 og se om de vil nøjes med at levere mig 10m2 fliser (de skriver min. 50 m2 på hjemmesiden)

Husqvarne foreskriver at installationen tager 5 timer hvilket jeg forlængst har brugt bare ved at grave rillen til fliserne igår ;-)

Hundefar

Annonce
Grunden til at knivene ikke når helt ud er af sikkerheds hensyn, der vil jo nok være personer med mindre hjerne der vil prøve at stå i vejen for robotten, så vil det ikke være så smart om den snitter i fødderne, vel
Jeg tror også det er af sikkerhedshensyn, men på en rotorklipper går knivene da næsten ud til skjoldet. Men slår den ikke fra hvis den bliver tiltet? Det var fikst hvis de havde lavet produktet så man senv kunne justere skjoldet for jeg syntes mildt sagt at 16,5 cm sikkerhed er vildt overdrevet for os uden børn.... På den anden side kører maskinen uden opsyn modsat en almindelig plæneklipper (Undtagen når jeg sidder og glor på den i min liggestol med en kold håndbajer).

Hundefar

Nu bliver den jo ikke kun solgt til os der ikke har hjemme boende børn

Og jeg er da sikker på at bliver den tiltet over en hvis grad stopper den omgående, og laver sikkert også en helveds larm, så vidt jeg ved er der da indbygget en alarm, så dem du ved nok, ikke bare kommer og låner den på ubestemt tid.

16,5 cm.......

Jeg syntes stadig 16,5 cm er for meget af det gode. Jeg har en 30 meter lang hæk som er veltrimmet og tæt helt ned til græsplænen og langs den ønsker jeg ikke fliser, også fordi terrænet er lidt kuperet. men nu er jeg så næsten nødt til at lade den gro lidt mere i bredden og lade Husqvarnaen møffe sig lidt ind under for ikke at skulle slå/trimme langs hækken. Min have bliver jo mindre og mindre ;-))))

Hundefar

Jamen det er da alle tiders at lade hækken brede sig, så bliver der det mindre plæne at klippe

Og har du nogen sinde tænkt over hvorfor du har sådan en græsplæne, på en måde er det jo fuldstændigt tosset at vi render rundt og plejer og passer sådan et stykke jord med lidt grønt græs, for hvad kan det egentlig bruges til. Hvor ofte ligge du på plænen og bare glor op i himmelen eller hvad kan du spise fra den

Er det i virkeligheden ikke bare en udstilling af vores forfængelighed med tingene ! Se min nye fine "kjole" ( plæne )

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis