Solcelleanlæg i ødrift

Jeg overvejer er lille solcelleanlæg til mit kolonihavehus: 3x190 Wp paneler, 5x86 amp AGM batterier, mppt ladecontroller og et stk omformer 12v- 220v..

Jeg har så følgende spørgsmål: Er det muligt at lave en installation således at strømmen fra omformeren ledes ud i husets stikkontakter? og hvad med sikkerhedsrelæ?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tvivler jeg ret meget på at du må, det skal jo først ned i batterierne for så at blive lavet om til vekselstrøm via et apparat Solcelle anlæggene laver jo jævnstrøm. Men du kan købe sådan et komplet anlæg her : www.vivaenergi.dk
Hvis du er tilsluttet el-nettet, må du ikke tilslutte andre strømkilder til din el-installation uden meget omfattende sikkerhedsforanstaltninger. Det kan gruelig meget galt, hvis du blot "blander" strømkilderne!!
Er det ægte ødrift, er det vel lidt din egen sag, men så ville det være meget nyttigt, om du kan jorde din strømforsyning og køre projektet over et HPFI relæ.
Spændende!
Jeg ville nok nøjes med at køre det som ren 12V og glemme 220V ikke mindst pga tabet i inverteren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jørgen: Mit anlæg kommer til at bestå af de samme komponenter som de sælger på vivaenergi.dk. Jeg køber bare delene selv, og sparer en god portion penge

ktm: det er ren ødrift. jeg er ikke tilsluttet el-nettet(det er til et kolonihavehus). men sagen er den, at jeg har trukket kabler og lavet stikkontakter, i det tilfælde at jeg skal tilsluttes engang i fremtiden.. men indtil da vil jeg kun have solceller. Hvis jeg skal køre 12 v rundt i huset, så bliver kablerne meget lange, og så skal de dimensioneres derefter, dvs at at de bliver enormt tykke og meget dyre.. Jeg er indforstået med et tab gennem inverteren. Men jeg vil jo gerne have strøm i alle mine stikkontakter, og ikke blot de 2 stk der er i en inverter som den her:

http://www.harald-nyborg.dk/p3442/inverter-omformer-1000w-12-220

Selve anlægget skal vil installeres som følger: Solcelle-> ladecontroller ->batteri-> ladecontroller -> inverter-> forbrug...

Gad vide om der er relæ eller afbryder i enten controller eller inverter? Hvordan kan jeg køre det gennem hpfi, og hvilken slags skal jeg vælge?

Det er er rigtig spændende projekt jeg har kastet mig ud i



Ja den med HPFI-relæets montering tør jeg ikke klåge i.
Men da du ikke er tilsluttet nettet, er det vel mest op til dig selv.
Der er jo ikke krav om HPFI ifm alm små generatorer, man anvender rundt omkring, så hvorfor ifm en inverter?
I grunden er dit påtænkte anlæg jo ikke anderledes, end det jeg har i min Campingvogn, hvor jeg lige netop i dag, under indtryk af dine overvejelser, kører lidt ødrift, idet jeg har trukket et kabel ind til et 100 ltr. køleskab via min HN 600w inverter. Det går jo glimrende og jeg er spændt på om batterierne, 2x70 Amp også fra HN, kan klare natten med køleskabet spændt for.
Fra tidligere ved jeg, at inverteren slår fra, ved for lav spænding på akkuerne.

De pils jeg lagde ind ved middagstid er nu fint kolde, ganske gratis! En situationsrapport!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Når øllene er kolde, så må pengene være godt givet ud

Jeg tænker bare at det rent sikkerhedsmæssigt, både for mig og andre som skal bruge huset, vil være mest forsvarligt at der er en form for relæ(jeg ved ikke ret meget om det selv). det kan vel gå grueligt galt, hvis man for fingrene i installationen og der så er frit løb til alle batterierne..
Annonce
Skrevet af GHL på 01 maj 2014 20:23



  

ktm: det er ren ødrift. jeg er ikke tilsluttet el-nettet(det er til et kolonihavehus). men sagen er den, at jeg har trukket kabler og lavet stikkontakter, i det tilfælde at jeg skal tilsluttes engang i fremtiden.. men indtil da vil jeg kun have solceller. Hvis jeg skal køre 12 v rundt i huset, så bliver kablerne meget lange, og så skal de dimensioneres derefter, dvs at at de bliver enormt tykke og meget dyre.. Jeg er indforstået med et tab gennem inverteren. Men jeg vil jo gerne have strøm i alle mine stikkontakter, og ikke blot de 2 stk der er i en inverter som den her:



http://www.harald-nyborg.dk/p3442/inverter-omformer-1000w-12-220



Selve anlægget skal vil installeres som følger: Solcelle-> ladecontroller ->batteri-> ladecontroller -> inverter-> forbrug...



Gad vide om der er relæ eller afbryder i enten controller eller inverter? Hvordan kan jeg køre det gennem hpfi, og hvilken slags skal jeg vælge?  

  

  

  

  

 

Når du kører ren ø-drift, kan du ikke få stød ved at røre ved en ledning fra inverteren og jord, af den grund at der ingen spændingsforskel er. Skal du blive udsat for stød på 230V siden, er du nødt til at røre begge ledninger på en gang og så vil et HPFI relæ ikke hjælpe dig, fordi du blot vil optræde som et forbrug.





fase
Gælder det også ved en 3-faset generator?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar Fabrin. Dvs. at du blot vil lave jordinstallation? Har du et bud på, hvorledes jeg kan få lavet installationen fra inverteren og ud i stikkontakterne? på nuværende tidspunkt er jeg ikke længere end, at der hænger en stump kabel i "teknikrummet" der leder ud til stikkontakter..
Det er vel ikke svære end at tage stumper og sætte en stik prop på, og stoppe den i invertere.
Der kan jo blive noget med kabel dimensioner alt efter din inverter.
Du kunne jo sætte et hfi relæ imellem, det kræver at din inverter har jordforbindelse, hvilket der ofte er tilslutning til på kabinettet.
Jeg har en inverter der selv slår fra ved jordfejl, kræver selvfølgelig den har jord. Og der tales af erfaring og brændte fingre :-)

Jeg tror dog ikke det er helt efter bogen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis