Solcelleanlæg i ødrift

Jeg overvejer er lille solcelleanlæg til mit kolonihavehus: 3x190 Wp paneler, 5x86 amp AGM batterier, mppt ladecontroller og et stk omformer 12v- 220v..

Jeg har så følgende spørgsmål: Er det muligt at lave en installation således at strømmen fra omformeren ledes ud i husets stikkontakter? og hvad med sikkerhedsrelæ?


Jeg overvejer er lille solcelleanlæg til mit... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kannjeg ikke se noget hindre i.
Med 1000 watt behøver du ikke tænke på kabler, medmindre det er lavet med gamle krigs kabler.
Dog hvis du skal bruge den til flimmerkassen og nogle computer ladere, skal du have en der er noget dyrere der laver en rigtig sinus kurve. Desuden bruger den der meget strøm i tomgang og har et relativt højt tab
Skrevet af ktm på 01 maj 2014 22:02

Gælder det også ved en 3-faset generator?


En trefaset generator vil normalt være forbundet i stjerne, hvor stjernepunktet forbindes til stellet, som så kan jordforbindes. Dermed er der skabt et fællespunkt, som gør at spændingen mellem fase og nul ikke kan overstige 230V i forhold til jord. Når der er jordforbindelse, kan du sætte et HPFI relæ ind som beskyttelse mod farlig stød. Hvis stjernepunktet ikke forbindes til stel og/eller jord, vil du stadig blive betragtet som en belastning set fra generatorens side og et evt. HPFI relæ vil ikke koble ud, idet summen af strømme ikke afviger fra nul, fordi der ingen jordstrøm er.


fase
Skrevet af agupma på 13 jul 2014 19:33
Hvordan gik det med projektet? Jeg står selv i samme situation, hvor jeg godt vil have sat alm. stikkontakter til solcelleanlæg via inverter. Ligeledes ødrift i kolonihaven

Er selv lidt i tvivl om, hvordan jeg forbinder via 1 ledning fra inverteren får strøm til 2 stikkontakt, hvoraf den ene af de to har en afbryder der styrer loftslyset. God råd?

Forestiller mig det gøres som på vedlagte billede ??
Skrevet af agupma på 13 jul 2014 19:33
Hvordan gik det med projektet? Jeg står selv i samme situation, hvor jeg godt vil have sat alm. stikkontakter til solcelleanlæg via inverter. Ligeledes ødrift i kolonihaven

Er selv lidt i tvivl om, hvordan jeg forbinder via 1 ledning fra inverteren får strøm til 2 stikkontakt, hvoraf den ene af de to har en afbryder der styrer loftslyset. God råd?

Forestiller mig det gøres som på vedlagte billede ??
...og billedet  Sådan eller hur?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis