import af bil

Hej til alle.

I næste uge skal jeg til Sverige for at hjemkøre en Polo 9n fra 2003. Må man køre med danske prøveplader i Sverige? Er der ellers nogen der har nogle fif i forbindelse med importen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte en Golf2 sidste år og fik købt Tyske prøve plader som var gule og med dato hvor man måtte køre i 5 dage. Du skal nok ringe til skat og finde ud af det når man tager en bil hjem fra Sverige.
Skrevet af ktm på 30 apr 2014 22:21
Så vidt jeg er orienteret, må man nu om dage køre en bil hjemfra Sverige på danske prøveplader.
Det får du også besked om, når du bestiller klistermærkerne ved Skat.

God morgen.
Tak for svar. Spørgsmålet kom op fordi vi kom i tvivl om hvorvidt den er forsikret i Sverige. Tanken var at køre på svenske plader til grensen og så skifte til prøveskilte der. Jeg har fået skiltene for kørsel : import/export, men der står ikke noget om om de må bruges i udlandet. Hvis de må bruges i udlandet så behøver jeg jo ikke at gøre en masse for at finde ud af om den må køre på de svenske plader.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er kun ansvarsforsikring ifm prøve-klisterskiltene, absolut ingen kasko.
Der er flere lande, hvor de danske prøvemærker gælder helt eller delvist. Man kan køre en bil ud af DK og ind i f.eks. Tyskland, men ikke fra Tyskland til DK.
I Norden skulle der være indgået om aftale om ren transportkørsel på prøveplader. Du må bestemt ikke køre på svenske regulære plader, uden at tegne forsikring med dig som forsikringstager. De har ikke samme regler som vi har i DK.

Måske du kan arrangere dig med noget som kaldes noget i retning af Forsikringens Hus, men det er aldrig lykkedes mig at finde frem til det, og hvordan.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm.

Det med ikke at måtte køre på svenske plader, det forstår jeg ikke. Det er jo ikke ulovligt at låne en bil af en svensk ven for at køre en tur? Bilen kommer fra et dødsbo, og advokaten (bobestyren) sagde at det var ok at køre i den så længe den var forsikret og skat betalt. Det var så om den var forsikret vi kom i tvivl om.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jo, det er lige netop ikke tilladt at låne en bil af en svensker. Han skal selv være med i bilen, for at forsikringen gælder. Sådan har det været tidligere. Jeg skal ikke kunne sige om det for nyligt er ændret, men det tvivler jeg stærkt på.
Det er faktisk kun i Danmark, at man kan låne sin bil ud med forsikringsdækning. Jeg er i alle tilfælde ikke stødt på den mulighed i andre lande.
I nogle lande kan man blive skrevet ind i ejerens police, som alternativ kører.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM.
Det du der siger stemmer så ikke overens med det bobestyreren siger. Men jeg ved det ikke. de svenske venner vi har kan jo ha indskrevet  børn og venner, jeg har aldrig spurgt. og da min svigerfar levede  brugte vi da hans bil uden at han sagde noget om forsikring.
Men ved intens søgning på skats hjemmeside fandt jeg følgende:

Der er ikke en international regulering af brug af prøveskilte og prøvemærker. Det beror på aftaler mellem de enkelte stater, om de vil anerkende hinandens prøveskilte m.v.

Der er den 12. november 1985 indgået en overenskomst mellem Danmark, Finland, Norge og Sverige om gensidig anerkendelse af køretøjer og registrering af køretøjer. Denne overenskomst omfatter også brug af prøveskilte, men ikke brug af prøvemærker. Overenskomsten er her i landet udstedt som bekendtgørelse nr. 28 af 7. april 1985.

Så mine prøve mærker må ikke bruges i Sverige og hvis du har ret så kan jeg overhodet ikke køre bilen i Sverige.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg skriver jo lige netop, at du kan bruge de danske prøveskilte/klistermærker, men det er uden kasko, men med den lovpligtige forsikring.
Reglerne er forskellige fra Sverige til Tyskland, det var bare det jeg ville understrege.
Men er du i tvivl så skriv da til Skat om sagen og hør Connie, om hun ved det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 01 maj 2014 15:31
Jeg skriver jo lige netop, at du kan bruge de danske prøveskilte/klistermærker, men det er uden kasko, men med den lovpligtige forsikring.
Reglerne er forskellige fra Sverige til Tyskland, det var bare det jeg ville understrege.
Men er du i tvivl så skriv da til Skat om sagen og hør Connie, om hun ved det!

Hej Ktm.
Hvis du læser ovenfor i mit sidste indlæg  citat fra skat så gælder mine prøvemærker ikke i Sverige. Kaskoforsikring er ikke relevandt i denne sammenhæng. Det er der jo heller ikke på turen gennem dk med prøvemærkerne.
Så jeg mener sådan set at mit spørgsmål i starten er afklaret.
Det jeg undre mig over er, hvis advokaten , som er ansat i forsikringsselskabet, siger at det er ok at køre i bilen,  skulle tage helt fejl. Så  det vil jeg undersøge nærmere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis