Stikkontakter forbundet til stikkontakt

Hej alle,

Jeg vil gerne forbinde to stikkontakter til en anden stikkontakt.
Det er alm. Fuga stikkontakter med dobbelt udtag.
Jeg har, i den ene ende et alm. han stik, herefter ledning til en stikkontakt, som er serieforbundet til en sidste stikkontakt. Jeg har ikke jord nogen steder.

Så snart jeg tænder for kontaktet hvor jeg har sat "kæden" af stikkontakter i, så går strømmen.
Sikringen springer ikke, men strømmen slås fra.

Bør det ikke være OK måde at forbinde ting på eller...?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må jo have fejlmonteret en ledning et sted, og ud fra din beskrivelse som er rodet, tror jeg du skal lade være med at rode med el installationerne
Har du noget sat i de stikkontakter du vil tænde ? 
Hvis du har, så tag alt ud, så du kan kontrollere at din "opstilling er rigtig.

Normalt skal de sættes parallelt og ikke i serie...

Dvs: fase til fase til fase... og ligeså med nullen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har ikke sat noget i kontakterne.

Jeg har også forsøgt med en enkel stikkontakt og hanstikket, stadig samme problem.

Her er mit setup:
http://oi62.tinypic.com/2sahvex.jpg
Den opstilling du linker til er for forenklet. Hvilke huller har du sat ledningen i i stikkontakterne? Som du beskriver det med hfi relæet der slår fra, laver du en kortslutning når du tænder på fødekontakten.
Det er ikke til at se, hvordan kontakterne er forbundet, men mener du virkelig, at de er serieforbundet? Jeg kan ikke lige se for mig, hvordan det kan lade sig gøre uden at kortslutte noget. Hvad vil du opnå ved ikke at lave dem parallelt, som de skal?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Ok så tager vi den helt fra bunden.
Du tager en stikprop med en ledning i hvert ben, den anden ende forbinder du til henholdsvis den blå og den brune klemme på stikkontakten ( på en dobbelt stikkontakt sidder den blå klemme i bunden på den ene side og den brune sidder i toppen).

Så skulle du gerne få strøm på den første stikkontakt.

Så sætter du en ledning (blå og brun) i de samme huller(der er plads til 2 ledninger i hver klemme) i stikkontakten og fører dem videre til den næste stikkontakt hvor du sætter ledningerne i brun og blå klemme. 
Og så skal der være strøm på nummer 2 + den første 

Noget helt andet er at det er noget klamp, fordi fuga materiellet er beregnet til stive ledere, og IKKE bløde ledere 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok, nyt billede

http://oi60.tinypic.com/jgqjnt.jpg

Serieforbundet, som jeg forstår det, er når ledningen går fra hanstik > stikkontakt > stikkontakt.
Hvis det er parallelt går det fra hanstik > stikkontakt OG hanstik > stikkontakt, eller?

Men lige meget hvad, så har jeg også forsøgt med denne opstilling:
http://oi62.tinypic.com/282fa75.jpg

Der er ikke jord.
Det er forbundet i toppen af stikkontakten, hvor der er en rød ting man kan skubbe ind på forsiden.
Nederst på stikkontaktens bagside er en blå ting, man ligeledes kan skubbe ind, men det er jord så vidt jeg kan læse mig frem til?
PinkHenrik, du gav vist svaret.
Den blå i bunden er ikke til jord.

TAK, det prøver jeg.

Alle sammen, tak for alle jeres svar og hjælp! Det er meget værdsat. Jeg skriver hvis det ikke lykkedes med PinkHenriks løsning.
Skrevet af hensor2 på 30 apr 2014 19:48
Det er forbundet i toppen af stikkontakten, hvor der er en rød ting man kan skubbe ind på forsiden.
Nederst på stikkontaktens bagside er en blå ting, man ligeledes kan skubbe ind, men det er jord så vidt jeg kan læse mig frem til?

NOPE !!!! du har lige fortalt os at det er en stikkontakt uden jord, og det billede du viser os er en dobbelt stikkontakt ! 
Og hvor skal jorden så komme ud af stikkontakten... der er kun 2x2 huller til ben på en stikprop ???

NB: Jord er ALTID gul/grøn  ! 

Ja, det er derfor det tager 3 år at blive elektriker  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis