Havebord af poleret granit

Hej LDS
Sidste år købte jeg et havebord af flot sort poleret granit, men efter en enkelt sæson er det blevet gråt og en anelse mat. Jeg spurgte i byggemarkedet hvor jeg købte det om de havde et produkt som kunne få den flotte mørke farve tilbage, men hans leverandør rådede mig blot til at vaske det af i klorin og måske polere lidt på det. Men bordet er ikke slidt og har stået inde hele vinteren, så ang polering er jeg lidt skeptisk. Farven træder flot frem når bordet er vådt, men glæden er jo kort i solskind og polering af sten har jeg ikke den store erfaring med

Jeg tænker lidt på om man kunne bruge en olie af en art?

Sælgeren kalder det godt nok patina, men jeg synes det er for tidligt


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores granitbordplade på vores badeværelse bliver også af og til mat og grim i overfladen. Når der ligger vand på pladen ser den ud som ny..

Vi behandler den med noget bivoks og det får den flotte mørke farve og glød frem igen. Om det holder, når nu din plade er udendørs ved jeg ikke, men det er et forsøg værd!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er helt sikkert et forsøg værd. Nok bedre end at polere i autovoks som sælgeren foreslog. Jeg tror det kunne efterlade hvide pletter i alle små ujævnheder.


 

Når han foreslår den grønne fra 3m som er den groveste voks i serien tror jeg ikke jeg misforstår ham men jeres forslag hælder jeg også mere til han sagde faktisk jeg bare skulle gøre som jeg ville gøre på bilen og med min baggrund i autobranchen kender jeg i hvert fald de produkter


 

Mener du den med skildpadden på, den bruger jeg da, men kun til mine motor cykler. Giver du olie skal du nok give olie hvert år, det samme med hvid bivoks, men sådan er det jo at være have ejer.
Annonce
Det er ikke turtlewax jeg snakker om, men 3m turtlewax bruger man vist kun rundt omkring i garagerne jeg har bestemt intet imod at bruge olie en gang om året for at holde det pænt hvis jeg bruger bivoks har det så en tendens til at tiltrække bier?


 

Det tror jeg ikke, da den hvide bivoks er raffineret ellers er bivoks jo gullig. Og det virker heller ikke særligt tiltrækkende for jeg har sådan nogle klumper liggende oppe i skrædderiet som bruges til at vokse tråd med.
Okay, det ville da bare være irriterende at bøvle med bier hele sommeren jeg prøvet at købe en bøtte bivoks og så vender jeg tilbage med før og efter billeder.


 

Den med bierne er nu nemt klaret, du hænger blot nogle klare plast poser med vand op hvor solen kan ramme dem. Når solen rammer posens indhold udsender vandet ultraviolette stråler, det tolker bierne eller hvepsene at nu bliver det regnvejr og skynder sig hjem til boet.
Nå? Det var da utroligt det har jeg godt nok aldrig hørt om før


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis