6 spørgsmål inden rep. af revner, og filsning af gasbeton

Hej

Jeg står og skal i gang med at reperere lidt revner i gasbetonen på mit hus (udvendig facade), og efterfølgende give det et lag Weber 280. Inden jeg kan gå i gang har jeg et par spørgsmål:

Reperation af revner

1) Jeg forestiller mig at jeg skal fræse nogle riller ud, og mure nogle murbindere ind:

2) Hvilken type murbinder skal bruges?

3) Hvor stor afstand mellem riller/bindere?

4) Hvor dybt skal de ind?

5) Hvilken blanding skal bruges til at fylde rillen ud?

Filsning med weber 280

6) Skal hele væggen laves samme dag, eller kan man godt tage x m2 af gangen?

- Grunden til at jeg er i tvivl er at jeg mener at have hørt at en side skal tages i een arbejdsgang for at få et godt resultat, men så er jeg i tvivl om man skal tage hele væggen, og DEREFTER pudse den så den bliver pæn og jævn - eller om det så når at blive for tørt der hvor man startede, så man løbende skal pudse undervejs.

Jeg forventer i øvrigt at male med facademaling ovenpå weber 280 efterfølgende, hvis det har betydning.

Håber I kan hjælpe

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har du set at man fræser murbindere ind i revner på murene ? Det er jo ikke der problemet ligger, men i din grundmur der synker. Og så længe den gør det hjælper alverdens murbindere intet. Om du pudser et stykke hver dag har nok mindre betydning, men du skal male en hel væg ad gangen.
Fordi at jeg havde et par stykker ude og give tilbud på det sidste år, og de var umiddelbart enige i at man skulle fræse nogen jern ind der hvor der var revner .. så jeg gik ud fra at det var sådan man gjorde. Huset er fra 1955, så jeg tænker at det vel efterhånden har sat sig ... men ville du droppe murbindere og bare dække revnerne, under filsningen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Murbindere er metaltråd, der binder to mure sammen ved opmuring af hulmure. Indfræsede jern til at låse opståede revner med i murværk, kaldes gerne kamstål eller "musetrapper".

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Ok - beklager, det er mig der bytter om på begreberne... så er det naturligvis kamstål, mit spørgsmål går på!
Men kam stål fræser man ikke ind, de bankes blot ind i muren på tværs af revnerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det kan nok gå an i gasbeton. I mur mørtles de ind i udfræsede fuger.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

På Webers hjemmeside skriver de:

weber multi 280 grå er en hæftemørtel, der kan anvendes på en lang række ikke sugende underlag såsom beton og andre glatte overflader.

Gasbeton er i høj grad et sugende underlag!
Håndværkeren & Gamle Huse
Ok - så jeg tager simpelthen bare et jern, spidser det lidt til, og banker det på tværs igennem revnen i blokken , og så filser jeg overnpå så jernet er dækket af mørtel?

efry
Jo, men der er i forvejen et lag puds udenpå gasbetonnen - og jeg vil så filse udenpå den eksisterende puds.
Morten2k
Jeg tror, Håndværkeren tænker på de kamsøm, der er 7-8 cm brede og bruges til at styrke samlinger af letbetonelementer. De kan formentlig godt bruges til dit formål, men du skal bruge nogle stykker langs revnen, hvis de skal have nogen betydning, sat med 25-30 cm imellem. De er skarpe og lige til at slå ind. Du kan slå dem en anelse ned under overfladen og blot spartle dem over.

Kamstål/musetrapper er noget andet. De er meget længere og skal typisk gå mindst 20 cm ud på hver side af en murrevne. De kan derfor ikke bare slås ind i materialet men skal i et fræset, afstøvet spor. Du kan fylde sporet med fx fliseklæber og trykke stålet ind i den bløde masse. Det blever meget stærkt.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Husk at kamstålet skal være i rustfri. Selv om du ikke bruger deres produkter laver Skalflex nogle gode
vejledninger her omkring armering af revner
http://www.skalflex.dk/files/files/Datablad%20Armeringssystem_web.pdf

Og nej du skal ikke købe deres afskåret armering men i hele længder i byggemarket, mange penge at sparre pr. klip du selv laver
og de fleste steder kan der lånes en boltsaks til formålet

Og her netpuds.
http://www.skalflex.dk/files/files/Arbejdsvejledning_Netpuds_web.pdf

Pas på med priserne på armeringsnet og hjørner. en tur på nettet gav en pris på det halve i forhold til skalflex i byggemarked.

Det bedste resultat får du vis du tager hele facaden tages på en gang, og ellers stoppes ved en lodret linie, en dør
eller vindue.
Du bliver nød til at gå tilbage og glatte pudsen med jævne mellemrum så det ikke bliver for tørt.

Har du mod på det ville jeg anbefale en indfarvet slutpuds istedet for maling som afsluttende behandling
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også