Clips-maskine til ledninger.

Findes der en, billig, maskine som kan sætte ledninger fast på paneler mv.?

Er lidt træt af de noget større alm. clips som man selv hamrer på, og kabelbakker er nogen gange lidt for voldsomme til en enkel ledning.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes selvklæbende kabelbakker, hvor der kun er plads til en enkelt ledning, som klemmes fast i denne.
Alternativt, så er en limpistol og termolim let at have med at gøre. Læg en lille klat lim for hver 20 cm, og tryk ledningen fast. Det er let at fjerne igen.

En maskine til fastgørelse af ledninger, kender jeg ikke.
Skrevet af hensor2 på 29 apr 2014 10:43
Termolim? Har prøvet at Google uden held...

Det hedder limpistol.

Her er en lille billig fætter fra Onkel Harald som sikkert er fin nok til din opgave :

http://www.harald-nyborg.dk/p1573/selekta-limpistol-8-mm

Og limstifter :

http://www.harald-nyborg.dk/p1370/limstifter-8-mm-6-stk

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ah, ok. Så helt alm. limpistoler gør jobbet uden at ødelægge paneler?

Tusind tak for svar.
Til visse hæftemaskine kan man få specielle U-formede klammer. Jeg så engang KTAS bruge sådan en til et tlf. kabel, som blev monteret på fodpanelet.

Jeg ved ikke om man må bruge den slags til 230 volt ledninger - tvivler på det.

Men de findes, og hedder "kabel-klammer":

Kabel-klammer Rapid 36 (37452210-37452400)
Disse passer til en "Rapid 36" til ca. 600 kr., men findes sikekr også i en billigere udgave.

Findes der en elektriker, som kan be- eller afkræfte det lovlige?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Skrevet af hensor2 på 29 apr 2014 11:00
Ah, ok. Så helt alm. limpistoler gør jobbet uden at ødelægge paneler?

Tusind tak for svar.
Du kan faktisk også lægge en tynd stribe hvid ( eller anden farve ) acrylfugemasse i hjørnet mellem væg og fodpanel og så trykke ledningen fast i den.

Den skal så fastholdes indtil acrylen er tør ( jeg gjorde det med malertape ). Jeg har gjort det et par steder med succes - acrylfugemassen ses ikke, ledningen dækker den.

Og lige et svar til klampmetoden med hæfteklammer - ikke lovligt til 230V ( så vidt jeg ved ), der skal bruges godkendte klammer ( kabelclips ) - men ok til telefonledninger og anden svagstrøm.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tusind tak for alle svar.

Jeg tror, at jeg forsøger med limpistolen...
Skrevet af bobenontot på 29 apr 2014 11:17
Til visse hæftemaskine kan man få specielle U-formede klammer. Jeg så engang KTAS bruge sådan en til et tlf. kabel, som blev monteret på fodpanelet.

Jeg ved ikke om man må bruge den slags til 230 volt ledninger - tvivler på det.

Men de findes, og hedder "kabel-klammer":

Kabel-klammer Rapid 36 (37452210-37452400)
Disse passer til en "Rapid 36" til ca. 600 kr., men findes sikekr også i en billigere udgave.

Findes der en elektriker, som kan be- eller afkræfte det lovlige?

Jeg vil ikke råde til at bruge denne metode.
Jeg har set resultatet af en KTAS medarbejder og sådan en hæftepistol mange gange nok, til at konkludere at det tilsyneladende er fuldstændig umuligt at få et bare nogenlunde pænt resultat ud af det 

Jeg har faktisk lige i dag, fastgjort en ledning i en rille under et sted hvor der skal være gulv breder, med en hæfte pistol. Det fungerede fint. Der var faktisk nogle af de gamle installationer i min lejlighed som også var fastgjort på denne måde i fodpanelerne. Jeg brugte dog ikke de der de formede da jeg ikke havde det rette størrelse, men brugt i stedefor de alm.

Hæfte pistolen kostede 550 kr. hvilket jeg synes er dyrt, men tilgengæld så kan men bruge den til alt muligt, den kan også hæfte små søm hvilket er meget praktisk til f.eks billeder eller andre lette ting, og de kan hæfte forskellige typer søm og klemmer. Derfor vil jeg sige at det er pengene være.
Haha jeg kan se at det er en gamle tråd. Troede faktisk lige i kort øjeblik at vi stadigt vare i 2014:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også