Slibepude

Er i gang med lidt højglans maling og ville i den sammenhæng gerne finde en lidt billigere løsning end at sku købe en poleringsmaskine. Syntes at ku huske at jeg har set man kan få en smart tingest der kan spændes i en boremaskine, og påmontere ønskede korn, men hvor får man fat i en sådan en og tilhørende papir?

Har fundet det et par steder, men der er den fineste tilhørende korn 240, med en max diameter på 72 mm, jeg ville gerne op i ca. korn 1000. Jeg har fundet rundeller (eller hvad de nu hedder) i korn 1000, men de har en diameter på 130-150 mm og lavet til poleringsmaskine.

Nogen der kan hjælpe mig i den rigtige retning?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.harald-nyborg.dk/p9980/hany-polermaskine

Ville denne være en mulighed? Og i såfald, hvad for noget pasta skulle man gå efter, svarende til korn 1000?
Øh, skal du bruge den polermaskine til at slibe før maling eller til og polere malingen op efter den er tør ???

Undskyld jeg spørger dumt, men polermaskinen du linker til, bruger man til at polere maling/lak op med, typisk på en bil. Sætter du noget der ligner slibepapir med korn 1000 på, forudsat det kunne lade sig gøre, fjerner du din maling.

Prøv lige og forklar præcist hvad du vil med maskinen, så får du det rette svar. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg tror ikke den poleremaskine, er velegnet til at bruge som slibemaskine, den køre jo bar rundt, og vil lave nogle cirkulære ridser.

En excenter sliber, eller en rystepudser kan bruges.

Men en slibeklods og vandslibepapir (brug vand på så kan det også pudses op i hånden.

Man kan godt polere en lak op der er sleben med korn 1000, men det tager tid, nemmere at bruge noget finere vandslibepapir.

Vandslibepapir findes her op til korn 6000, men korn 2000 vil vær ok.

ww.meripol.dk/slibepapir-ark-ruller...4-ark-p168

Det kan godt være at det er mig der har misforstået noget. Jeg sad ca. halvanden time igår og fik slebet et stykke på 80x20 og af hvad jeg ku se, var det stadig ik helt nok.

Efter første lag maling, let slibning med K1000 træder alle ujævnheder frem, også det der appelsinhud, nu mere jeg sleb, nu mere glas effekt fik det (så længe det var fugtigt) så i mit hoved skal al den appelsinhud slibes væk, før næste lag. Og efter den lidt lange process på 80x20, så var at jeg tænkte om ik man ku få et tingest der ku monteres på boremaskine, ville gå en del hurtigere og måske spare mig for en vabel eller to.
højglans er en lang process.
De første lag lak plejer jeg at vådslibe (manuelt) med korn 600
derfra går jeg til korn 1000 og slutter af med korn 2000
først derefter kommer polermaskinen ind i billedet.
Men typen du linker til, kan jeg ikke anbefale, jeg vil nærmere kalde dem en elektrisk støvklud.
typen her http://www.billigbilpleje.dk/product/polermaskine-397/ koster lidt mere, men er det værd :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Det var ik fordi jeg var på jagt efter en poler maskine. Det var blot for at gøre slibe processen lidt nemmere. Lidt hurtigere. Men har jeg ret hvis jeg siger at man skal slibe al appelsinhud væk, før andet lag?
Jeg har en rystepudser, med trekants hoved, men den virker bare so voldsom og er det overhovedet muligt at få korn 1000 til sådan en?
Ja ok. Vil skønne at det eneste der duer i dit tilfælde er enten Link eller Link + naturligvis tilhørende slibepapir. Med en trekantsliber eller rystepudser kommer du nok bare til at lave nye ridser i forsøget på at fjerne "appelsinhuden". Med en exentersliber er det næsten umulig at undgå og få en glat overflade uden slibestreger når den bruges rigtig. Og til begge modeller kan der godt fås K1000 papir. Exentersliberen kan formodentelig godt fås lidt billigere i eks. Jem&fix eller dit byggemarked. Dog falder kvalliteten på maskinen helt sikkert også.

Og husk. Når du sliber skal du lade være med at trykke hårdt. Det skal gøres med en meget "let" hånd. 

Skal det gøres for næsten ingen penge er modellen til kr. 9.85 at foretrække. Start med grov papir til at fjerne "rynkerne" og slut af med noget fint papir.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er i gang med et sæt højttalere som jeg også vil have højglans. 
Det med appelsinhuden skal væk er rigtigt, men ikke nødvendigvis imellem alle dine lag maling. 
Jeg har indtil videre lagt 6 lag maling på (foruden 3 lag grunder) fordi når jeg så skal slibe appelsinhuden væk ryger jeg måske igennem 2 - 3 lag inden det er helt glat.

Jeg sliber med korn 600 på en 3-kant sliber og derefter korn 800, 1000, 1500 i hånden.

Når jeg så skal til at polere lakken bliver det med korn 2000, og derefter vådslibning

Prøv at se her, det kan sagtens overføres til en malet overflade Klik her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Selvfølgelig mest optimalt vis du kan male det, så der ikke komme appelsinhud.

Men ellers så vent, med at slibe appelsinhuden helt væk til sidst, kun en let slibning mellem lagene.

Så mal en 5-6 gange med let slibning imellem, efter slut lag, slib alle ujævnheder/appelsinhud væk med høj korn også polèr eller giv et sidste lag som finish?

Jeg er endt op med slibe klodsen, i hvert fald indtil videre.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også