Slibepude

Er i gang med lidt højglans maling og ville i den sammenhæng gerne finde en lidt billigere løsning end at sku købe en poleringsmaskine. Syntes at ku huske at jeg har set man kan få en smart tingest der kan spændes i en boremaskine, og påmontere ønskede korn, men hvor får man fat i en sådan en og tilhørende papir?

Har fundet det et par steder, men der er den fineste tilhørende korn 240, med en max diameter på 72 mm, jeg ville gerne op i ca. korn 1000. Jeg har fundet rundeller (eller hvad de nu hedder) i korn 1000, men de har en diameter på 130-150 mm og lavet til poleringsmaskine.

Nogen der kan hjælpe mig i den rigtige retning?
Er i gang med lidt højglans maling og ville i den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Buchwald på 30 apr 2014 08:49

Jeg er endt op med slibe klodsen, i hvert fald indtil videre.
  Den virker også hver gang med lidt tålmodighed.  God arbejdslyst. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så mal en 5-6 gange med let slibning imellem, efter slut lag, slib alle ujævnheder/appelsinhud væk med høj korn også polèr eller giv et sidste lag som finish?
Ingen der kan svare på det?
Som jeg skrev, så har jeg givet 6 toplag, og regner med at slibe 2-3 af dem væk før appelsinhuden er helt i bund. 
Så vil jeg give 2-3 gange klar lak som jeg let sliber imellem og efterfølgende vil polere op som beskrevet i den youtube video jeg linkede til...

Det vigtigste er at overholde tørretider, og hellere lade det tørre en dag for meget, da du ellers kan lave store skader, hvis du sliber i ikke hærdet maling (better safe, than sorry)  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men kan man ikke få et fint (ej perfekt) og holdbart resultat, ved at polere malingen op?

Den jeg frygtede mest i dette projekt var min kære kæreste. Har gennem knap 5 år nu erfaret at hun sætter finger på alt hun kan, intet syntes at være HELT godt nok, men det er nok bare kvinder i al almindelighed. MEN MEN MEN, om det var fordi hun havde forventet lort udført af mine hænder, ved jeg ikke, men da hun så resultatet efter første lag, roste hun det til skyerne. Så nu er det egentlig kun mig selv jeg skal tilfredsstille.

Jeg sleb det ene stykke (efter første lag) næsten helt igennem til grunderen med K1000, så da den fik andet lag, kunne jeg spejle mig i det, næsten uden nogen forvringelse. Så jeg tænker om ikke det er nok at give den en 6 lag, slibe godt ned, som jeg gjorde til at starte med og så polere på det, kan man det?

Med hensyn til tørretid, så sagde maleren minimum 6 timer før næste lag, jeg har ventet ca. 24 timer mellem hvert lag.
Annonce

Hvis du får et tilfredsstillende resultat, uden at slibe og polere til sidst, er det da helt optimalt.

Og står overfladen perfekt, er der ingen grund til at give flere lag lak.

Det kan der selvfølgelig være noget om. men nu står jeg i et lille kælderrum, jeg desværre ikke kan kalde støvfrit, så tror desværre, uanset hvad, at jeg må ha en slibning efter slut lag, for at fjerne evt rester af støv. Så vil jeg kunne det? Polere malingen op efter slibning, efter sidste lag? Eller skal der så lak på?

Hvis du sliber og polere, behøves du ikke at give klarlak.

Men giver du nogle lag klarlak, kommer der mere dybde i malingen.

Jeg mener ikke du skal polere malingen, hvis du giver klarlak, bare slib med korn 1200-1600. Men ikke helt sikker, så hør lige hvad andre har at sige... 

Jeg ville ikke polere malingen, hvis du vil lakere. Men du kan godt polere malingen, uden at lakere og få "spejleffekten", men lakken gør overfladen mere stærk og dyb...

Så valget er dit   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super. Jeg var blot i tvivl, for når man sliber på det, bliver det jo mat, men en polering burde få den blank igen?

Dette er et enestående projekt og derfor går jeg efter den billigeste løsning. Selvfølgelig vil jeg gerne ha et flot resultat, men det skal helst heller ikke ende op med at koste det samme eller mere end hva jeg ku ha købt det for, færdiglavet. så hvordan polere jeg op på en enkelt og forholdsvis billige måde? kan den tidligere linket polermaskine fra Harald skrald bruges til det projekt, eller hva?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også