Sur lugt efter maling af trævægge

Hej

Jeg har lige malet trævæggene i et nyligt overtaget kolonihavehus. Jeg malede med Trip Trap Panelhvid Dækkende og havde dækket (nogle af) knasterne først med noget knastlak. Pludselig lugter der frygteligt - sur lugt nærmest af urin - og det kan næsten ikke være andet end malingen eller nok nærmere knastlakken. For jeg malede tre vægge i det ene rum - ingen lugt ... da jeg et par dage efter brugte knastlakken, lugtede der dagen efter meget skidt, så pilen peger mod knastlakken.

Har nogen af jer oplevet dette - og har I mon en løsning på lugten?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel var den vand basserede trip trap maling, mere end et år, så kan det godt stinke som rådne æg.
Malingen er købt over nettet - den er ikke gammel hos mig, men den kan jo selvfølgelig godt være gammel fra forhandleren. Og det er nu ikke ikke rådne æg-lugt, nærmere som om en eller anden har tisset på gulvet.
Har googlet lidt og kan se, at malingen godt kan blive råden - især vandbaseret. Men nogen forslag til, hvad man gør for at komme af med lugten?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg har luftet ud konstant i snart en uge - der lugter nærmest bare værre. Tror der skal skrappere tiltag til.

Nogen, der har oplevet dårlig lugt efter maling eller knastlak og har fået has på det på en eller anden måde?
Det er ikke et helt ukendt fænomen, at maling kan opløse både farvestoffer og lugtende stoffer, i vægge og lofter og bringe dem til overfladen.

Kan det være, at det kun er en enkelt væg eller et rum der lugter?

Jeg har tidligere haft kunder, der med held har malet med spærrende loftalkyd og på den måde forseglet lugten, men jeg har også haft kunder der måtte skifte vægbeklædning og en enkelt gipsplade, fordi tidligere ejer havde haft strintende hankat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er helt normalt med en lugt, lidt i retning af gamle sokker blandet med noget kemisk når man maler gammelt træ.

Det er lidt samme fænomen som når en uldsweater bliver våd og det vil forsvinde med tiden.

Godt begyndt er halvt fuldendt!
www.gomaler.dk
Er det malingen der har været rådden er der nok kun en om maling

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ja sådan kan gammelt fyrretræ sagtens lugte :-)

Du skrev du malede med en panelhvid dækkende. Hvis væggene skal være helt hvide, skal du bruge en forsegler 2 gange, til at forsegle lugten inde med, og derefter male med en alm vægmaling.
Knastelak virker dårligt eller slet ikke imod udtræk af harpiks. Miljøkrav har gjort knastelak dårlig, da den skal være vandbaseret i dag, og ikke må indeholde de "gamle" gode ting, som forseglede knasterne.
Så det eneste der er at gøre, efter min mening, er at forsegle med forsegler 2 gang og derefter er der frit valg af vægmaling eller hvis du vil anvende træmaling i en højere glans evt. glans 50. Så bruger du det.

Mvh
Michael Haahr
Malermester

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Trip Trap Panelhvid Dækkende er en forseglende eller spærrende maling, der også giver en overflade som kan bruges som slutmaling. Den er yderst effektiv og har aldrig oplevet nogle reklamationer på den. Men skal selvfølgelig ikke kunne afvise det.

Vaskede du væggene grundigt ned inden du gik igang og med hvad?

Hvilken knastlak brugte du helt præcist?

Hvor lang tid ventede du imellem de forskellige behandlinger?

Var træet fugtigt da du begyndte og male?

Gerne så detaljeret en beskrivelse som muligt, gør det nemmere at hjælpe

Mvh

Kim

Mvh Kim


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også