volvo 2003

jeg har fået sat nyt ledningsystem på min volvo 2003 d.
jeg har monteret næsten alle ledninger , men mangler til generatoren.jeg har tre ledninger i overskud men ved ikke rigtig hvordan de skal monteres på generatoren.
håber nogle hjælpe mig.
hilsen knud
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
noget gik galt,jeg forsøger igen med billeder.
En til lade lampe, omdrejning tæller og en til batteri.
W = omdr. Tæller
B+ = batteri plus
D+ = lade lampen.
Find dig en prøve lampe, sæt den ene ende på stel. Så prøver du med hver af ledningerne. Når lampen lyser har du fundet din batteri plus. Den skal på b+.
Sæt så tænding på.
Tag de 2 andre ledninger og prøver hver på stel. Når lade lampen lyser har du fundet D+
Den sidste er så til W
Den sidste du har ved den sorte klods med den blå streg er en stel, skal blot på motor
Ja, det kunne måske være sådan Knud. Men tøws nu ledningen til batterier er alt alt for tynd.  Den bør være to til tre gange så tyk som de to andre. Måske muligheden foreligger, at du har fået byttet rundt på nogle ledninger et andet sted ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
tak for oplysningerne
det passer med spadestikket i w, så skal jeg bare prøve de to andre.
til nitter ,ledningsnettet er et samlet bundt samlet i en lille kasse med et multistik. derfra splitter det ud i nøjagtige længder til de forskellige stik.de tre ledninger er de eneste der ikke passer til andre steder men perfekt til generatoren.
men du har ret i at det ser noget kleint ud så jeg vil lave en ekstra kontrol
hilsen knud
Annonce
Hvor stor en generator er det? Det er da ofte set med den lednings tykkelse, ligner en 1,5 mm2. Hvis ikke der er langt til batteriet så det ok. Ikke prangende men ok.
Skrevet af sandby på 28 apr 2014 19:40
tak for oplysningerne
det passer med spadestikket i w, så skal jeg bare prøve de to andre.
til nitter ,ledningsnettet er et samlet bundt samlet i en lille kasse med et multistik. derfra splitter det ud i nøjagtige længder til de forskellige stik.de tre ledninger er de eneste der ikke passer til andre steder men perfekt til generatoren.
men du har ret i at det ser noget kleint ud så jeg vil lave en ekstra kontrol
hilsen knud
Ja ok Knud. Personligt ville jeg ikke akseptere den tykkelse ledning på en 25 Amp. generator. Det af to grunde.

1. Du afsætter alt for meget spænding i ledningen, selv på en meget kort længde ledning. Hvilket er lig med længere ladetid eller afladning af batteriet hvis der er stort forbrug fra batteriet.
 
2. Ved ladning på et halvtomt batteri eller med stort forbrug fra batteriet resikere du ledningen bliver så varm at isoleringen smelter med fare for kortslutning.

Det er dig der bestemmer Knud, men nu kender du mine begrundelser. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Man regner normalt med, at man aldrig må trække mere en 5 ampere pr mm2 ledning, i 12 volts jævnstrøms installationer, uanset hor kort lednngen er.

Så minimum en 5mm2 (6m2, da 5mm2 vist ikke findes) er ledningen lang, skal du op i mm2

ved det er lidt sent, men ved du at den pågældende serir af pentamotorer 2001-2-3 har en fejl i kraftoverføringen.
Du kan på www.olesautoservice.dk under Volvo penta læse om problemet og billigste løsning.
jeg havde fundet artiklen sidste vinter da jeg havde motoren ude .
utrolig fin artikel, meget informativ og ikke mindst let at læse og forstå.
jeg har forgæves forsøgt at finde nogle grafer over forbrug ,ydelse ,og drejningsmoment ved forskellige omdrejninger.
hilsen Knud.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis