Ærenpris i græsplænen

Sidste år var første år i vores nye hus, og selvom jeg kæmpede en brav kamp mod en plæne hvor der var rigtigt meget ærenpris, kan jeg konstatere at der ihvertfald ikke er mindre i år.

Jeg vandede med et eller andet produkt som jeg ikke husker sidste år, og begge gange var græsplænen sort i 2-4 uger. Jeg håbede at det hjalp, men der skal åbenbart mere til.

Jeg har prøvet med håndkraft, men når det har været vådt har jeg trukket hele områder op, da der virker som slyngplanter under jorden, så jeg nærmest har haft store pletter på mere en een kvadratmeter, hvor der blot har været den bare jord. Når jeg har kastet mig over det hvor jorden ikke har været våd får jeg blot revet planterne af ved jordoverfladen, hvilket jeg antager ikke gør ret meget anderledes end når jeg slår plænen med græsslåmaskinen.

Så, hvad kan jeg gøre for at få bugt med denne plante?

Vedlagt nogle billeder af plænen.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du ikke bange for sprøjtemidler kan du bruge en blanding af Oxitril og DFF (legacy )
vh
Hvor lang tid skal jeg vente med at gøde efter at jeg har brugt plænerens, og hvilken type gødning?

Mht eftersåningen, hvornår skal den så ske efter de to ovenstående ting, og nogen bestemt måde jeg skal gøre det på? Tænker på at de fleste græsfrø bare ender ovenpå de store mængder ærenpris, omend det vel kommer ned til jorden hvis der vandes efter.
Hormonmidler (plænerens) virker generelt dårligt på bl.a. Ærenpris, som man vil kunne læse på brugsvejledningen. Den sikre men lidt langsomme metode er at sprøjte med round up, og når der er klare tegn på nedvisning om et par uger fræses stykket op, og der såes nyt græs. Er det rigtig slemt afventer man genspiring i det fræsede, der også sprøjtes,hvorefter man foretager anden fræsning og først derefter gensår græs.
Så tror jeg bare at jeg slår det med plæneklipperen, og lader det være indtil huset alligevel skal rives ned, et nyt bygges, og jeg kan anlægge en ny plæne :-)

Forøvrigt var det jernvitriol jeg vandede med to gange sidste år, og hvor plænen blev helt sort i nogele uger. Syntes dog ikke at det hjalp nævneværdigt, omend der da godt nok er mere ærenpris i dag (ca 50% af plænen) end der var sidste efterår. Husker ikke hvor meget der var, da jeg startede med jernvitriol i foråret, da vi lige var flyttet ind.
Annonce
Jernvitriol har en svidende virkning på mos, og kan således give græsset et lille forspring, men jernvitriol fjerner ikke mosproblemer. Jernvitriol har mig bekendt ikke nogen virkning på andre vækster end mos/alger udover at græsset i en kort periode bliver mere mørkegrønt. Så derfor ikke overraskede at ærenspris ikke har været påvirket.
Det hjalp ihvertfald heller ikke, men generelt ikke meget jeg kan finde på nettet om ærenpris, selvom det totalt har overtaget min plæne.

Fik rådet herfra:

http://www.haveabc.dk/A/%C3%86renpris,%20flerfarvet%20%C3%A6renpris%20-%20Veronica%20agrestis?dbid=d19ae1d2-8418-4d0a-bd4e-9aeb6ae62e0d
dt vidste jeg ikke med plænerens, troede ligesom det tog alt, undskyld. Så blev man også klogere :-)

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis