Kraftigt gennemslag i maling

Håber virkelig at nogen kan hjælpe, for nu er jeg ved at løbe tør for ideer!

Jeg vil male et mørkt skab "lyst og venligt". Jeg troede, at det var bejdset og lakeret, så det blev slebet og malet med 2 x spærregrunder (vandbasis).Vildt gennemslag, både sådan i en jævn rød farve samt store røde skjolder. Det blev sprøjtet med pletforsegler på skjolderne. Selv efter 3-4 omgange trak farven igennem 100% efter bare få minutter.
Den lokale farvemester mente, at oliemaling burde kunne holde farven tilbage, når nu jeg havde malet med alt det andet. Det blev dog igen rødligt og med skjolder.
Så foreslog han knastelak. Det har det nu fået, med et par ekstra omgange på skjolderne. Skjolderne forsvandt, men det er stadig rødligt efter endnu en gang oliemaling.

Hvad gør jeg herfra??

På billedet ses hvordan skabet rødmer på livet løs i øverste etage. Jeg har netop malet nederste del efter grundig aftørring med terpentin (fandt ud af at det er en oliebehandlet overflade, ikke lak), en gang knastlak og et lag oliemaling. Det ser helt rigtigt ud nu. Efter næste lag maling er dén ged barberet.

Resten af skabet skulle også gerne males. Jeg har en rest plastkmaling stående, som jeg meget gerne vil bruge. Vil vandbaseret spærregrunder nytte noget efter en aftørring i terpentin? Eller skal der skrappere midler til?

Ser meget frem til at høre fra en klog malerhjerne!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der var jeg så lige hurtig nok. Der er også skjolder i det, jeg lige har malet i går aftes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har du overholdt tørretiderne, mellem de forskellige lag, og har temperaturen i rummet været over 18 gr. har skabet stået mindst en døgn i samme temperatur?

Hvilket fabrikat spærregrunder har du brugt? og er den velegnet til dæklak på oliebasis.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Temperatur og tørretider er overholdt. Troede jeg. Jeg havde fået noget galt i halsen mht knastelakken. Mente at jeg kunne male efter en time, men der er den jo kun overfladetør, ser jeg nu. Møg. Jeg skulle have ventet 6 timer. Møg igen. Hvad gør en klog kvinde så??

Jeg har brugt Yunik spærregrunder på vandbasis. Har også Dyrups spærregrunder - vandbasis. Ingen af de to lader til at være egnet til andet end gennemslag fra træ, nikotin,vandskjolder og vandopløselige farvestoffer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den rigtige måde at gøre det på er:

1. slibe møblet ned.
2. give knaster shellac.
3. Bruge en ordentlig oliebasseret grunder og vent på den tørre ordentlig.
4. Giv 2 lag olie maling.

Kan ikke helt tyde om det er sådan du har gjort. Men det nytter ikke at give shellak/knastelak ovenpå grunder eller maling. Brug maling af god kvalitet og ikke det tyndeste og billigste fra bauhaus/silvan.

Håber dette svar kan bruges.

Mvh Klaus - CH Entreprise
Tømrer, Maler og Murerarbejde
Tak for dit input - selvom jeg er pænt ked af at skulle slibe en million lag maling af igen.
Jeg kan ikke bare lægge en oliebaseret grunder ovenpå alt det andet, og så tage den derfra? (Ikke at jeg er doven - bare pænt træt af mit projekt som jeg troede ville være piece of cake!)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Mitzie på 26 apr 2014 17:26

Tak for dit input - selvom jeg er pænt ked af at skulle slibe en million lag maling af igen.

Jeg kan ikke bare lægge en oliebaseret grunder ovenpå alt det andet, og så tage den derfra? (Ikke at jeg er doven - bare pænt træt af mit projekt som jeg troede ville være piece of cake!)

Det ville det også have været, hvis du havde gjort det rigtigt fra starten Aldrig vandbasserede malinger eller lignende på gamle træmøbler. Aldrig begynde med noget før træet er helt tørt, ordentlig afrensning og slibning er det halve arbejde. Ligesom der skal slibes imellem hvert nyt lag der påføres. Gamle møbler har som regel ridser og ujævn hedder, der skal spartles flere gange med slibning imellem lagene.

At fejle er at lære, så du må starte forfra



Arh, nu rammer du mig lige lidt på stoltheden. ;-) Jeg plejer at være meget grundig. Det var jeg jo sådan set også her: slibning og to gange spærregrunder - det havde jo været ok, hvis det var den lak, jeg troede, det var. Huskede så godt nok forkert mht tørretider på lakken, og det er jeg bare møgærgerlig over.
Har malet en del møbler efterhånden, men har aldrig oplevet noget så genstridigt som dette. Og det har indtil nu altid gået fint med vandbaserede produkter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej med dig

Det er noget vrøvl at det altid skal være oliemaling, det er typisk herrer med lidt år på bagen der syntes det (undskyld ), vi bruger vandbaseret og i 95% af tilfældene er det perfekt...

Enkelte gange er der rigtigt nok noget som selv den bedste vandige spærregrunder ikke kan klare, så her er det nødvendigt at ty til mere hårdhændede metoder.

Så du slipper nok ikke for oliemalingen, dog kan du sagtens nøjes med at grunde det med oliegrunder, når den har fået den, så har den isoleret overfladen og så kan du slutte af med vandbaseret.
Vær dog i den forbindelse lidt opmærksom på at det skal hærde helt op inden du maler vandbaseret oven på da den vandbaserede ellers kan trække sig, lige som hvis man kommer til at male på silikone

Fortynd roligt grunderen ca 10% med terpentin, så tørrer den lidt hurtigere, da den ikke får den samme lagtykkelse

I øvrigt er de eneste vandige spærregrundere der virker 100% (i min mening) Sigma´s Renova serie.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Ja Matin, jeg indrømmer da gerne at jeg er af den ældre type, jeg er nu kun 63 år og det er da ikke at være gammel i vore dage. Plastik og akryl maling er noget man kan smører på pudsede vægge spånplader o.l. aldrig på ægte træ. I min verden er der kun få ting der duer min båd får Le Tonkinois lak og olier ellers er det lindolie olie, maling eller alkyd maling
Tak Martin - du lyder som en maler efter mit hjerte! 
Jeg har hørt flere (primært yngre - samt unge af hjertet ;-) ) malermestre tale varmt for vandbaserede produkter, der er helt på højde med de oliebaserede - og til tider endda bedre.

Jeg er også ved at nå den konklusion, at jeg må overgive mig til en oliegrunder til dette møbel, og så bruge den vandbaserede maling ovenpå. Det er heldigvis ikke hele skabet, jeg har gjort noget ved endnu, så jeg kan forhåbentlig se frem til en lettere arbejdsgang på alt det udvendige.

Men Martin, hvad gør jeg ved den del af skabet der har fået 2 x vandbaseret spærregrunder, pletforsegler, oliemaling, knastlak (som desværre ikke blev gennemtør) og endnu en gang oliemaling?? Kan jeg nøjes med at slibe overfladen og give det oliegrunder, eller skal jeg længere i bund før jeg starter forfra?

Den del af skabet, der fik knastlak (som så heller ikke blev gennemtør) og efterfølgende oliemaling, går jeg ud fra skal slibes nogenlunde i bund, og så kan jeg gå i gang med oliegrunder?

Mht resten af skabet: jeg har tørret det (meste) af i terpentin for at fjerne den oliebehandling, det har fået. Er det nødvendigt, når man bruger oliegrunder? (for det var da noget svimlende stads at arbejde med  

Mvh
Mitzie
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også