Kraftigt gennemslag i maling

Håber virkelig at nogen kan hjælpe, for nu er jeg ved at løbe tør for ideer!

Jeg vil male et mørkt skab "lyst og venligt". Jeg troede, at det var bejdset og lakeret, så det blev slebet og malet med 2 x spærregrunder (vandbasis).Vildt gennemslag, både sådan i en jævn rød farve samt store røde skjolder. Det blev sprøjtet med pletforsegler på skjolderne. Selv efter 3-4 omgange trak farven igennem 100% efter bare få minutter.
Den lokale farvemester mente, at oliemaling burde kunne holde farven tilbage, når nu jeg havde malet med alt det andet. Det blev dog igen rødligt og med skjolder.
Så foreslog han knastelak. Det har det nu fået, med et par ekstra omgange på skjolderne. Skjolderne forsvandt, men det er stadig rødligt efter endnu en gang oliemaling.

Hvad gør jeg herfra??

På billedet ses hvordan skabet rødmer på livet løs i øverste etage. Jeg har netop malet nederste del efter grundig aftørring med terpentin (fandt ud af at det er en oliebehandlet overflade, ikke lak), en gang knastlak og et lag oliemaling. Det ser helt rigtigt ud nu. Efter næste lag maling er dén ged barberet.

Resten af skabet skulle også gerne males. Jeg har en rest plastkmaling stående, som jeg meget gerne vil bruge. Vil vandbaseret spærregrunder nytte noget efter en aftørring i terpentin? Eller skal der skrappere midler til?

Ser meget frem til at høre fra en klog malerhjerne!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Håber virkelig at nogen kan hjælpe, for nu er jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De vandfortyndbare er i langt de fleste tilfælde, væsentligt bedre - oliemaling har enkelte rigtigt gode egenskaber, men som hovedregel så er en god vandig maling bedre end en olie (i min optik)

Må indrømme at jeg slet ikke forstår at det er gået igennem spææregrunder, pletforsegler og oliemaling, det er dælme mystisk...

Du har faktisk allerede lavet en "fy-fy" ved at du har malet oliemaling oven på den vandige spærregrunder, det er ikke helt efter bogen, kender ikke yuniks, men det er nok det samme som andre, man må helst ikke bruge oliemaling oven på vandbaseret - men...

Det er af nød blevet gjort mange gange og jeg har aldrig oplevet problemer, så det skal nok gå

Jeg tror løsning er at matslibe godt og grundigt (det er ikke nødvendigt at slibe i bund) og så er du klar til oliegrunderen.

Og nej, jeg tror ikke det er nødvendigt at vaske det af med terpentin først, vask det i stedet med grundrengøring fortyndet 1 del grundrengøring til 5 dele vand og tør efterfølgende efter med rent vand, det bør være tilstrækkeligt.

Ved godt at ovenstående indeholder råd som langt fra er "skoleeksempler" og kan bestrides den malerfaglige rigtighed af, men er overbevist om at det klarer sagen, oven i købet med et fint resultat også selv om det ikke lige er taget ud af malerens ABC, tør ikke love det, men det er jeg ret sikker på



www.malermester-hansen.dk
Jeg må også tilstå, at jeg i min store frustration nærmest også har fået stor respekt - nærmest ærefrygt! -  for den gennemslagskraft farven i det skab har!! Jeg tror, det fik 4 gange pletforsegler, og der gik kun 2 minutter, så var det rødt igen!

NÅ, men jeg er rigtig, rigtig glad for at få et brugbart råd til, hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg må i gang med sandpapir igen.

Det er ikke altid, at man går lige efter skolebogen. Hvis det virker, er jeg sådan set også ligeglad med, om det står nogen steder. 

Tusind tak for din tid og ulejlighed, Martin. Håber du får en dejlig dag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gad vide om dit skab har været malet med rød mønje farve (ved ikke om det staves sådan).

Kan huske for mange år siden, var der nogen der havde brugt den farve til at skrive, USA ud af Vietnam på en væg, 20 år senere og adskillige lag facade maling kunne man stadig læse teksten, ja selv det nyere grafitti kunne ikke hamle op med den gamle protest 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu står jeg med samme problem med et par gamle stole. Fandt du ud af hvordan man kan undgå gennemslag ?

Miss Arthur
Jeg fik til sidst det hele gjort kridhvidt, men jeg har da aldrig i mit liv oplevet sådan et bøvl!!
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad der battede mest, for det endte i ubegribelige mængder grunder (både vand og oliebaseret), maling (også både vand- og oliebaseret) samt flere lag knastelak. Jeg skulle lige til at skrive slettelak også...ved nærmere eftertanke kan jeg kun sige: prøv det!!! Alle kneb gælder! ;-)

Hvis jeg skulle stå med lignende udfordring en anden gang, tror jeg, at jeg vil satse på oliegrunder (den afslørede hvor der var gennemslag) samt nogle lag knastelak. Jeg vil tro, jeg var oppe på 3-4 lag knastelak (- ovenpå på mange lag maling og grunder!).
Det afsluttende lag var en vandbaseret, hvid maling. Det BLEV rigtig fint - men jeg håber virkelig for dig at du slipper for samme udfordring!

God arbejdslyst! :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mitzie :-,


Du må da hellere sætte et par billeder ind for at vise vidunderet frem.....
og gerne også billeder fra din lange trælse proces....

MVH Njord

MVH Njord
Hmm..

Jeg har prøvet at male med temperamaling (hvid), det plejer at tørre på et par timer, men efter 2 uger er det endnu ikke rigtig tørt. Til gengæld var der næsten ingen gennemslag :-) Efter tre forsøg: med linoliefernis, men rå lindolie og med forskellig blanding af pigment og oliemængde, må jeg indse, at det må være bunden det er galt med. Så jeg rensede helt af (kaudisk soda).
Jeg tænkte! måske knastlak kunne skabe en god bund, jeg har nu prøvet med fortyndet knastlak på et ben, efter tørring gav jeg plastmaling, som blev ganske lyserød. Nu har jeg forsøgt med ufortyndet knastlak, men den er ikke tør efter 6 timer.
Jeg vil prøve med flere gange fortyndet knastlak og så igen hvid måske tempera igen - måske, hvis jeg ikke får en bedre ide.

Jeg læste et sted på nettet en eller anden skrev at en blanding af farvestof sienna og noget andet plut celluloselak plus terpentin giver en rigtig flot mahogni-look-alike. Det er nok sådan noget vi har så meget "glæde" af.

Miss Arthur

Miss Arthur
Jeg har nu prøvet forskellige kombinationer af knastelak og oliemaling og plastikmaling og lige meget, den røde bejdse slår igennem alt. Det er ikke en løsning at rense i bund for bejdsen går langt ind i træet. Da min oprindelige temperamaling ikke blev lyserød, men ikke ville tørre, har jeg lavet min egen maling: 1 del sammenrørt æg, 1 del linoliemaling (god kvalitet), 1 del vand og to teskefulde siccativ(tørre). Og YES, stolene blev hvide i første forsøg og de tørrede på et par dage. Malingen er ret stiv og man kan se penselstrøg, men det er jo også nærmest en temperamaling, som netop har den karakteristik. Jeg ved ikke om linolien eller ægget gjorde tricket, men hermed opskriften, vis andre får tilsvarende problemer med gammel bejdse.

Mange hilsner
Miss Arthur

Miss Arthur
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også