Slibning af gulv + Terasse, hvilken korn?

Vi står over for et mindre projekt i morgen, hvor vi skal slibe 15-20 m2 gulv i en kolonihave. Der er tale om et gulv i en mindre "sammel selv" hytte fra bauhaus, gulvet er lakkeret, men huset kvalitet taget i betragtning - så tvivler jeg på det er et ret tykt lag lak som ligger derpå. 

Planen er at leje en rondel sliber til de store flader og bruge excenter + trekant sliberen, til kanter og hjørner. 

Men jeg er i tvivl om hvilke korn størrelser vi skal bruge, nu når gulvet er lakeret. Slibe olie er selvfølgelig tilføjet til indkøbs listen

-----------

Da vi alligevel skal betale for at leje maskinen en hel dag, overvejer vi at slibe træ terrassen også. Det er trykimprægneret fyr, med 6-7 år på bagen - som aldrig har fået nogen yderligere behandling (så den er ved at være ret så slidt) planen er så, at den om en måned eller 2, så skal have olie. Men...

- Er det en god ide at slibe terrassen?, (husk på vi alligevel har maskinen til rådighed)
- Er en højtryks renser måske at fortrække i stedet ( delte meninger om dette på nettet)
- Hvilke korn størrelser her?
- Et par stykker har anbefalet os knofedt/stiv børste og algefjerner i stedet, men kan det godt trænge igennem så mange års skidt og slid, og give terrassen et frisk udsene?
(huset fik sidste år en tilbygning og blev beklædt med nye profil brædder, alu tagrender og tagpap osv, og fremstår derfor som nybygget, så pt. trækker den slidte terasse helheds indtrykket ned af)

Slut spørgsmål, hvornår burde vi kunne give terrassen olie? Er det forsat for tidligt nu på trods af flere uger med godt vejr, eller bør vi vente til Juni. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis gulvet har lak, kan du bare mat slibe med en excentersliber, med korn 180-220. og så give det et nogle lag lak extra..

Hvis du sliber din terrasse, så vær opmærksom på ikke at slibe på skruerne (medmindre de er rustfrie) ellers ruster de.

Jeg tror ikke terrassen er tørt nok endnu, prøv med en fugt måler, koster under 100 kr, Flügger har en fin en til 80 kr.

Jeg siger mange tak, gælder det samme for terassen? Eller kan jeg nøjes med 80 og 120 der, nu da den ikke er behandlet?
stadig 40 - 80 - 120, men du kan springe 120 over da den formodenlig skal olieres, samt den måske gerne må stå lidt mere "rustikt" og skridsikkert når den bliver våd,
Jeg vil så sige af du skal leje en valse/bånd maskine til af slibe gulvene/taressen med, da den tager mere fat, end poler/rondel sliber, Aka woodboy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis