Gevindstang i mur

I forbindelse med etablering af en terrasse ønsker jeg at forankre en lægte i en mur. Jeg har tænkt mig at indsætte 12 mm rustfri gevindstænger i en styrenfri klæbemasse, men jeg er lidt i tvivl om hvor store huller jeg skal bore. Er 13 mm nok når vi taler 12 mm gevindstænger?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej men hvorfor ikke bruge et af de ampuller man stopper i hullet, smadrer og stopper gevind stangen i?
JA en ekspansion bolt er også udmærket, det kræver dog lidt følse hvis det er gamle mursten
Betonskruer er efter min mening nemmere at arbejde med. F.eks. Hilti hus-h 10,5

Venlig hilsen

Jens

Hvis du ikke er meget sikker på murens holdbarhed er det bedst at bruge klæbemasse eller ampuller, de belaster ikke murværket nær så meget som ekspansionsbolte.

Hvis det er varmt hærder klæbemassen meget hurtigt, læg patronen i køleskabet og lim tidligt om morgenen, fyld klæbemasse i et hul ad gangen og slå straks gevindstangen i.
Annonce
En af udfordringerne er at jeg skal gennem puds samt 100mm isolering før jeg sår fingrene i muren, hvilket er den primære grund til at vi snakker limet gevindstang.

Hvis 13 mm ikke er nok ved en 12 mm gevindstang, hvad er så... 14 mm?

@akselj, det med temperaturen havde jeg ikke tænkt over - tak.
Man bore altid hullet 2 mm. større så hvis det er 12 mm. gevindstænger skal du bruge et 14 mm. bor. Husk at blæse hullet rent for borestøv. Man kan købe en lille manuel luftpumpe sammen med klæbemassen med et lille stykke slange så man får alt støvet ud.
14 mm hul til M12 gevindstænger. Du kan se anbefalinger HER

Jeg plejer at bruge DENNE KLÆBEMASSE og hvis du sørger for at blæse hullet helt fri for støv, inden du limer, får du det aldrig fra hinanden igen.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Vil det ikke give et problem at det kun hænger i gevingstængerne? du har puds og isolering inden fast mur, så din lægte vil "svæve" ca 12cm i gevningstængerne. Vil det ikke bøje ned?
Det vil jeg også mene #Kimcarlsen.

Hvis den lægte skal bære hele den ene side af terassen så er der kun pudsen der holder lægten oppe og det revner helt sikkert.

Jeg ville bruge gevindstænger til at sørge for at terassen bliver langs huset og så stolper under lægten til de lodrette belastninger.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis