Strøm til ventilator på badeværelse

Jeg er ved at detailplanlægge opbygningen af mit nye badeværelse og har i den forbindelse et spørgsmål til den ventilator, som jeg til sin tid skal have monteret - eller nærmere, hvordan installationen kan/skal udføres. Det har lidt betydning for det visuelle indtryk og dermed fintegningen...

Skal ventilatoren strømfødes vha. et normalt udtag? Eller må strømmen føres direkte til den - evt. rilles ind i muren, så selve kablingen bliver helt skjult?

Håber det giver mening.

På forhånd tak :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil afhænge af dit valg af ventilator, nogle typer er beregnet til alm. blød ledning, her skal du have et udtag til.
Tak for svar.

Som jeg forstår dig, er det altså muligt at lave hele elinstallationen skjult og lade det indrillede installationskabel forbinde direkte til ventilatoren?

Det er jo den løsning, jeg helst vil have lavet, så jeg ikke har noget ekstra 'støj' at se på i form af bløde ledninger og udtag.
Skrevet af Medusa på 24 apr 2014 21:32

Tak for svar.

Som jeg forstår dig, er det altså muligt at lave hele elinstallationen skjult og lade det indrillede installationskabel forbinde direkte til ventilatoren?

Det er jo den løsning, jeg helst vil have lavet, så jeg ikke har noget ekstra 'støj' at se på i form af bløde ledninger og udtag.

Ja hvis du finder en ventilator, der er beregnet til direkte tilslutning, med "stiv" 1.5mm2 ledning.

Den ventilator jeg har i badeværelset har 3 tilslutninger:
0 V
230 V fase
Føleindgang der er koblet til lyskontakten. Denne ledning løber naturligvis i en anden reting end fase og nul.

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis