Levering af jord til højbede

Hej. Vi har lavet et par højbede til grøntsager osv, men mangler et par m2 jord til at fylde i.

Vores lokale genbrugsplads har plantejord, men jeg har set folk fraråde det til grøntsager fordi der ikke er styr på indeholdet: det kan være fyldt med roundup, plast og andet godt.

Vi overvejede at finde en lokal entreprenør/landmand der ville smide et par skovlfulde jord ind over hækken, men vil i så fald helst have fat på én der kan levere noget "semi-økologisk".

Jeg er ikke fanatisk, men vil gøre det så godt som muligt. Jeg ved ikke roundup osv er sundt, men jeg TROR det ikke.

Højbedet er i øvrigt ubehandlet fyr/gran med plast på indersiden. Regner med at det holder 2-5år og så rådner op.



Lad mig høre jeres input. Vi bor i 8541 20 min nord for århus.

Mvh Troels
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil være sikker på det er økologisk, er du nødt til at købe det hos en "økologisk" landmand.

Det som vognmande kan levere, er der hel sikkert ingen garanti for at det er giftfrit.

Kan du ikke finde jorden på egen grund?

Hvad med den plast du bruger er den giftfri

Du kan jo også få en bigbag leveret med plantejord. Men har du kontakt med en landmand, så har du vel også mulighed for at se jorden selv før den bliver leveret.

Det er forståeligt du er lidt tilbageholdende med den kommunale kompost. Almindeligvis er svaret jo nej når man spørger om de kontrollerer den for tungmettaller, giftrester mv. Det hænger nok lidt sammen med, at flere tilsætter slam og aske. Det er en billig måde at komme af med det på og så er slammen med til at sætte omsætningshastigheden op, og asken tilfører mineraler. Problemer er naturligvis, at der i slam og aske også nemt kan være især tungmetaller.

Mht plastic så lyt til Jens. Hvis ikke den er godkendt til fødevarer, så er der mulighed for at den afgiver phthalater, PVC, tungmetaller ol uheldige stoffer i forhold til sunde grøntsager.
En anden detalje med kompostjord er at den er alt for næringsrig, så dine planter vil blive "brændt af" hvis du bruger ren kompost.

Den kompost fra genbrugspladsen(eller andre steder fra) skal blandes op ca 30% kompost til 70% jord.

En løsning kunne derfor være at grave et par huller i din have og hente jord fra dem, og så tilsætte kompost, samt fylde hullerne op med kompost også  

Det er i øvrigt utroligt så mange der ikke selv har en kompostbunke, selvom det er nemt og enkelt at lave, og så skal der ikke bruges energi og co2 på først at fragte haveaffaldet væk og derefter køre kompost tilbage i haven, eller endnu værre, købe kunstgødning  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svar.

Mht plasten så er jeg ret sikker på at den ikke afgiver noget nævneværdigt i denne forbindelse. Det bliver aldrig perfekt, men plasten var prisen for at bruge træ uden behandling.

Vores genbrugsplads blander jorden op netop for at undgå at den "brænder" planterne så det er ikke noget problem.

Troels
http://www.saxild-entreprenor-udlejning.dk/32554147

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg har blandet jorden i mine højbede med ca 50% havejord, 25% groft grus og 25% kompost. Det meste af komposten er fra græsplænen og grønt køkkenaffald. Det har givet en godt lind jord der er skøn af arbejde i. Jeg havde ikke nær nok kompost selv men en rundspørge hos naboerne viste sig at være smart. En masse af dem havde en bunke kompost i et hjørne af haven fra sidste år som de alligevel skulle køre på genbrugen fordi de ikke havde noget at bruge den til.

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis