Tilslutning til opvaskemaskine under vask virker ikke

Jeg er  pt igang med at opsætning af en bordopvasker. Før jeg købte den så jeg, at der var en tilslutning under vasken. Problemet er, at der ikke kommer vand ud når jeg drejer på håndtaget.
Er der nogen, der kan komme med et bud på, hvorfor den ikke er aktiv?
Jeg har vedlagt et billede af installationen.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke bare hanen er "groet fast". Prøv forsigt med små hammerslag, om du kan få den til at løsne sig (jeg regner med, at du ha prøvet at åbne den?).


Hvis det ikke virker, kan du evt. lukke for ballofix´en nedenunder. Jeg forudsætter, at der er gennemgang af vand til en hane øverst i billedet?

Sikre dig at den også lukker tæt. Derefter afmonterer du det sorte håndtag - der plejer at sidde en lille skrue ligekærv eller krydskærv - under en blå eller rød "dut" i midten. Når håndtaget er fjernet kan du afmontere/løsne "spindlen", d.v.s. den der messingtop som håndtaget sad på.

En spindel ser sådan ud, når den er afmonteret:
LØS SPINDEL 1/2´´


Det kan gøres med en skiftenøgle/svensknøgle, på den øverste 6-kant (kan muligvis være 4-kantet). Pas på ikke at bukke/vride kobberrørene, så de bliver utætte. Efter afmontering - og hvis spindlen virker (den skal evt. smøres/motioneres eller skiftes helt- monteres den igen. Håndtag på, luk for hanen blødt. Luk op for ballofix´en, og åben for hanen, som nu burde have løsnet sig. Husk at holde en bøtte under, ellers skal du tørre af i skabet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Er der selve spindlen du ikke kan på få op, eller er det den lille runde skive nederst med gummipakningen? En ny vandhane koster ca. 130 kr., det er jo ingen herregård, hvis du kan komme til.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja, det er den lille runde dims. Det er selvfølgelig rigtigt, men hvis det kan ordnes ved eksempelvis armkræter, er det jo trods alt nemmere at bare at skifte spindel.
Problemet er, at jeg ikke lige ved, om man bare skal hive til? eller om der bare skal en ny hane til?
Hvis det er den lille runde skive, så sidder den dybt nede i hanen - den kan du nok ikke få op. Hvis det derimod er hele spindelen, med 6-kantet fatning foroven, så burde den kunne løsnes (især hvis man "holder imod" med en rørtang på selve hanen, og når man begynder at dreje spindelen, den burde komme op af hanen.

Det kan jo godt være, at hvis du endelig får løsnet hanen, at den så ikke kan slutte helt tæt igen bagefter?

Jeg ville i den situation ofre en ny hane for at være på den sikre side. Så har du også en tæt hane.




Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Verdensklasse-råd!!! Det bliver sgu en ny hane!
Tak!!!
En skruetrækker havde været billigere og løsne den med
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis