Male meget gammelt køkken

Hej! 

Jeg skal snart overtage en lejlighed, hvor der er et meget gammelt køkken installeret. 
Umiddelbart er det egentligt ganske funktionsdygtig, men jeg synes det er mørkt og grimt. Da jeg ikke har finanserne til, at skulle investere i et nyt køkken, har jeg overvejet at male det hvidt. 
Jeg har søgt på nettet omkring maling af gamle køkkener, men umiddelbart er det låger og nyere køkkener folk skriver om. 
Som i kan se ud fra de vedhæftede billeder, er mit køkken ikke ligefrem nyt og det kan ikke skilles ad. Lågerne kan sagtens tages af, men det er så også det. 

Er der nogen herinde, der er så søde at give en lille guide til, hvad jeg skal gøre?

Ps. Sprøjtemaling er ikke en mulighed, da jeg ikke har et hobbyrum og/eller kan skille skabene ad. 

På forhånd tusinde tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da køekkenet er så gammelt ville jeg nok ikke ofre så meget tid på det.
jeg ville nok bare tage låger af, slibe det hele lidt, afvaske og male/rulle med en god træmaling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen til!

Du skriver ikke om det er en ejer- eller lejelejlighed?
Det har betydning for, om en evt. udlejer skal med ind over.

Skal det være særlig elegant, kunne du jo tage lågerne af, afmontere låsegreb og hængsler og få dem sprøjtelakeret hos f.eks. en autolakerer, og så selv klare det resterende med rulle.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej med dig

Du kan nemt friske det lidt op for små penge...

Vask med grundrens fortyndet 1 del grundrens til 10 dele vand.

Slib det med sandpapir omkring korn 150-180, du kan godt bruge finere sandpapir, men det er ikke nødvendigt når det skal rulles på, der bliver ikke sliberidser at se igennem malingen alligevel.

Børst dem rene for støv og tør gerne efter med en klud, hårdt vredet op i rent vand.

Grund 2 gange med Sigma Renova Træprimer, det er (vil jeg påstå) markedets bedste spærrende grundmaling.

Mal færdig 2 gange med en acryl emalje i den glans du ønsker, vi bruge Sigma Torno Satin, men der findes mange gode emaljer på markedet - og vupti så har du et fint frisk og nymalet køkken

Og i øvrigt ruller du bare malingen på alle de lidt større flader med en korthåret 10 cm bred filtrulle som f.eks den her, det bliver rigtigt fint.
http://anza.dk/sortiment/maleruller/ekstra-fine-overflader/elite~p8135

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak tak

Tusinde tak for jeres svar!

Det er en leje lejlighed, men jeg har snakket med boligselskabet om det. 
Enten skulle huslejen stige med en del, hvis de skulle installere nyt køkken eller også kunne jeg lade det være som det er og selv male det. Så de er helt med på den - så længe at det ikke er pang farver

Umiddelbart lyder det lidt pebret, at sende skabslågerne til en lakør. Er det det?

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke er særlig ferm med en pensel, men hvor svært er det, når man bruger rulle?

Jeg havde overvejet at bruge denne fremgangsmåde:

1. Slib udvændige flader på skabet + begge sider af lågerne med rystepudser korn 120.
2. Rens af i grundrens.
3. Mal det med en rulle...

Lyder det helt skævt? Eller skal jeg bruge en grunder og i så fald, hvilken skal jeg bruge?

Har i nogle forslag til maling?
Tusinde tak for guiden! 
Hvor er det fornemt!

Hvis jeg får brug for en pensel, hvad kan du så anbefale?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Da jeg gjorde det med mit køkken, brugte jeg alm interiør maling, finsleb det først, og malede det med en lakrulle.
grunder brugte jeg ikke, men de fleste vil nok mene at man bør.
når jeg havde malet en låge, klemte jeg rest malingen ud af rullen, og kørte lågen over med den, ude overhovedet at trykke.
dette fjernede de nubre der kom fra malingen, og efterlod lågerne NÆSTEN som sprøjte malede.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Du bør helt sikkert bruge grunderen da jeg er næsten 100% sikker på at du vil opleve gule skjolder hvis du bare maler, det vil i øvrigt også gøre at det hæfter meget bedre til træet

Jeg ville selv bruge sådan en pensel:
http://anza.dk/sortiment/pensler/proffs/elite/pro-ovalpensel~p8772

Men pensler er meget et spørgsmål om smag og vane, men jeg syntes den laver et fantastisk fint resultat.

www.malermester-hansen.dk
Enig, er dyr pensel men alle pengene værd, brugte den selv her til at male de store vindues partier... utroligt så meget bedre de Elite pensler var i forhold til de alm. Anza jeg ellers havde liggende.
Jeg er enig med Martin i at Sigma Renovaen er det bedste på markedet.

Jeg lavede forøvrigt, for 28 år siden da Jeg var 1. års lærling, et badeværelse med glasvæv og med Sigma Tornolac 30 som afslutning hos en kammerats mor. ( Hun skulle på ferie, så vi lavede det en weekend som overraskelse)

Jeg har set det fornyligt og det ser stadig ud som om det er lavet i går, på trods af brug gennem 28 år!, snak lige om kvalitet!

Godt begyndt er halvt fuldendt!
www.gomaler.dk
Hvis du ruller, så ville jeg absolut gøre som Neubert foreslår med at stryge hen over med rullen til sidst - altså stryge, ikke rulle. Jeg bryder mig ikke om den overflade, det efterlader at rulle, uanset at det er en såkaldt "glat" rulle. Det bliver bare en smule nupret og anderledes end med en pensel, som jeg synes, det skal være, når man maler træværk.
Jeg synes, gamle rammekøkkener er fantastiske, jeg HADER elementkøkkener i skodlaminat, men jeg er nok også sær. Men jeg synes da, du skal værne om det gamle køkken og så male det, så kan det blive vildt flot og retrolækkert. Også selvom det er glatte låger og desværre ikke fyldningslåger. Hvilket så igen også er et spørgsmål om smag, jeg er vild med fyldningslåger.
Hvis du ikke kan lide de små håndtag, så kan man jo (hvis du også må det for boligforeningen) skifte dem ud med knopper eller andre håndtag. Så skal der så nok også nogle nye magneter på til at holde lågerne lukkede, da de håndtag, som sidder der, er sådan nogle, som lukker i spænd.
Bordpladen ser ud til at være kridhvid også - har du overvejet at male enten låger eller rammer eller vægge en anden tone end helt hvid? Hvis jeg var dig, så ville jeg vælge en lys farve eller tone til den ene af delene, så det hele ikke bare bliver institutionshvidt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også