Plæneklipperproblem

Hej

Jeg er ved at sætte plæneklipperen i stand. Stiga Park 16, motor Vanguard 16 hp V-Tvin.  Der sidder 2 tændspoler (2 cyl) og ledningen fra tændingskontakten til tændspolen er brændt over på den ene.

På det sidste stykke ledning inden spolen er indskudt en slags modstand ca 3 cm, og det er den der er brændt. Jeg har svært ved at måle modstanden på den intakte spole.  Det digitale multimeter viser slet ingenting og det analoge viser mellem 15 ohm og flere tusind, afhængig af områdeindstillingen.

Når jeg sætter strøm til spolen trækker den ca 3 – 4 ampere.

Er der nogen, som ved noget?

Hvad gør modstanden?

Hvorfor skal der strøm på spolen, det er da en slags magnettænding?

Kan jeg udskifte modstanden med en mere almindelig?
Venligst
Knudr


Venlig hilsen
Knud
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske er der "bare" en støjspole, men prøv at måle spændingsfaldet over den, det er nok det mest nøjagtige, når nu de andre målinger ikke rigtig virker.

Jeg kunne forestille mig, den skal have spænding hele tiden, og så slår den en gnist, når magneten køre forbi spolen.

Den lille tynde ledningen skal ikke havde + . Men når man slukker på tændings låsen så går den til stel, så forsvinder gnisten.

mvh jonathan


Jeg prøvede at måle spændingsfald, men opdagede i stedet at der kun er gennemgang i én retning, altså en slags diode. Det digitale viste altså intet fordi det var vendt modsat det analoge.

J håndstad og jon001, I har nok helt ret, det er en stopledning.

Og så er det mig selv, der har brændt den af. Jeg har nemlig skiftet tændingslås og sat strøm til ledningen, -ja sådan går det engang imellem når jeg leger ekspert.

Er der nogen, som har forslag til hvad jeg kan erstatte den med?


Venlig hilsen
Knud

Har du prøvet om den virker uden dioden ? hvis det "kun" er en stopledning, burde den jo virke, hvis ledningen ikke er tilsluttet.

Måske dioden er indsat, for at beskytte kontaktsættet i tændingslåsen ?

Ellers kunne du bruge noget i den her stil.

www.conradelektronik.dk/1N-ENSRETTE...04_6203020

Hmm.
Undrer mig over der ikke er platinere i sådan en motor, men måske spolerne og magneter/svinghjul sidder så præcist at det virker uden.

Det kunne godt være en diode, som du selv er inde på. Årsagen er nok at spolerne ellers ville kunne sende strøm mellem hinanden, hvis virkemåden er at de to tynde ledninger er sat sammen og kobles til stel når motoren skal "dræbes".

Jeg vil tro 1 amp/200 volt er nok, dvs.  f.eks en 1N4002 eller højere 

Du må kunne hitte et par dioder et sted, enten på et værksted, eller fra en skrottet DVD afspiller el. elektronik. 

Der sidder typisk sådan 4 der omkring hvor netstrøm ledningen kommer ind på strømforsyningsprintet i apparatet.
En diodebro kunne også bruges, så bruges kun de 2 af de interne dioder. De 2 sorte ledninger til hver af vekselspændingsbenene (sinusbølge symbol)  Plus eller minus fra diodebroen til tændingslåsen.

Du kan selv Google et billede af f.eks. en 1N4002





 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis